Ga naar de hoofdinhoud
Kaatje, Viktor en Kamiel

Creative partnerships

Waarom Creative Partnerships

Naast de basisdotatie van de Vlaamse Overheid en de inkomsten uit de vermarkting van het aanbod (Content Partnerships) + de inkomsten reclame en sponsoring wil VRT zijn content en merken verder valoriseren. 

VRT creëerde daartoe VRT creative partnerships dat staat voor : 

  • centralisatie van verschillende commerciële activiteiten

  • waarbij we intenser en slimmer samenwerken met VAR, de makers en de netten 

  • met als doel een geïntegreerd verhaal naar commerciële partners en duidelijke aanspreekpunten​ 

  • doordacht commercieel beleid met bijzondere aandacht voor het behoud van redactionele onafhankelijkheid.

Organisatie  

  • Team Audio: de focus van Team Audio ligt bij het opzetten van partnerships rond VRT radio netten en programma’s en staat onder leiding van Anneleen De Wildeman​. Voorbeelden van samenwerkingen zijn onder meer de MNM jump Jobs,  

  • Team Video: de focus van Team Video draait rond het opzetten van partnerships rond de televisieprogramma’s en netten. Samen met de productiehuizen wordt gezocht naar extra financiering van de content, product placement, sponsoring en ruilpartners om de kostprijs van de programma’s  te verlichten en staat onder Geertrui Rooselaer​.

  • Team Sales: de focus van team Sales draait om de vinger aan de pols rond  het zoeken van potentiële commerciële partners voor mogelijke partnerships Audio, Video en ook de grote VRT projecten zoals De Warmste Week, Zomerhit, De Olympische spelen,… 

  • Team Beleving: creëert samen met de netten en programmamakers nieuwe VRT evenementen en beleving die zowel inkomsten genereren, media gebruikers bereiken als inkomsten genereren en staat onder leiding van Christine Maes. Voorbeelden zijn de podwalks met Arnout Hauben, het Radio 2 top 2000 event, Rat Pack concerten, de concerten van #likeme, de verschillende VRT reizen,… 

  • Licensing & Merchandising: de focus ligt hier op het afsluiten van licenties met bekende VRT merken zoals FC De Kampioenen, #Likeme, thuis,… 

  • Team events en Promo: de focus ligt bij de praktische organisatie van partnerships samen met VRT netten en de collega’s van creative partnerships. Ook de promowerking van VRT valt onder deze verantwoordelijkheid.  

  • Beleid en ondersteuning: de focus ligt zowel op expertise als ondersteuning van de andere entiteiten binnen creative partnerships. Expertise betreft zowel het vastleggen en bewaken van het commercieel beleid, zoals daar zijn Product Placement, Institutionele Financering, rond sponsoring Social Media, afgeleide inkomsten, als ook het bewaken van eenduidige Tarifering van deze. Deze expertise wordt gedeeld binnen creative partnerships als met de programmamakers van VRT en de externe productiehuizen.  

Daarnaast wordt de werking van creative partnerships administratief ondersteund met focus op de correcte en tijdige opmaak contracten, toezicht op elders gemaakte overeenkomsten, facturatie, opvolging en data beheer.  

Commercieel Kader 

De media wetgeving en beheersovereenkomst van VRT bakenen nauwkeurig af waar en op welke wijze VRT inkomsten kan genereren. Zowel voor programmafinanciering, institutionele financiering, sponsoring en product placement  worden beleidskader opgemaakt en gedeeld in samenspraak met de directie en juridische dienst.  

Voor afgeleide inkomsten werd door VRT een bijzonder commercieel kader opgesteld, goedgekeurd door de raad van bestuur: 

VRT kan inkomsten halen uit de exploitatie van afgeleiden van het programma-aanbod, met het Commercieel Kader (voorheen Kader Merchandising & Nevenactiviteiten) 

Het Mediadecreet (artikel 8) stelt: 

 “de activiteiten hebben als doel de programma's uit het aanbod van de VRT en diensten binnen de publieke opdracht te ondersteunen, de verspreiding ervan te faciliteren of de kosten van het aanbieden ervan te verlichten; 

de activiteiten zijn zelfbedruipend en de transparantie van de ermee gepaarde gaande uitgaven en inkomsten is via een gescheiden boekhouding verzekerd; 

de activiteiten worden tegen marktconforme voorwaarden uitgevoerd en brengen geen ernstige concurrentieverstoring met zich mee.” 

Het kader waarbinnen de VRT zijn commerciële activiteiten kan uitvoeren, is het Commercieel Kader (voorheen Kader Merchandising & Nevenactiviteiten)

Elke creative partnerships-activiteit of -product is een activiteit of product dat rechtstreeks verband houdt met de merken, de programma’s of de programma-onderdelen van de VRT.  

Bovendien wordt er voor gezorgd dat creative partnerships alleen initiatieven neemt die merkversterkend zijn en nooit afbreuk doen aan de waarden van de VRT merken. 

VRT creative partnerships heeft momenteel twee hoofdactiviteiten: de verkoop van merchandising en de organisatie van evenementen. 

Concreet betreft dit:  

  • Licensing en Merchandising: boeken, strips, muziek, merchandising. 

  • Evenementen: een uiteenlopende reeks evenementen gaande van Ketnet in Plopsaland, reizen, concerten, wandelingen,… 

Blijf als eerste op de hoogte van alles over VRT

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.