Ga naar de hoofdinhoud
Ketnet

Ketnet

Ketnet wil een transmediale beleving aanbieden die mee evolueert met alle kinderen in Vlaanderen en hen helpt om op te groeien tot zelfbewuste adolescenten.

Ketnet is het 360°-kinderaanbod van de Vlaamse publieke omroep VRT. Ketnet brengt lokale content, interactie en beleving met een unieke meerwaarde, zowel online als op televisie en tijdens events. Ketnet is er voor alle kinderen tot twaalf jaar, met Ketnet Junior als submerk voor kinderen tot zes jaar. Ketnet verbindt kinderen met elkaar en met hun andere sociale cirkels. Het stimuleert hen om hun plek te vinden en zich te engageren in de samenleving. Ketnet helpt kinderen opgroeien tot zelfbewuste, autonome en gelukkige adolescenten.

Ketnet biedt kinderen een wonderlijke wereld vol spel en verbeelding. Het merk zorgt voor een transmediale beleving, die meegroeit met elk kind in Vlaanderen. Het merk creëert een magische kosmos waarin zo goed als alles mogelijk is. Kinderen beleven in deze speeltuin kleine en grote avonturen en leren er op hun eigen tempo bij. 

De unieke meerwaarde van Ketnet zit vervat in de identiteit van het merk. Kinderen kunnen Ketnet volgen, bekijken en beleven, en dat op een veilige manier. Ketnet is van hier, dichtbij en tastbaar. Elk kind kan Ketnet ontmoeten op evenementen die worden georganiseerd om de beleving van deze magische wereld door te trekken. Zo biedt Ketnet kinderen een relevant en open venster op de wereld.

Sinds de oprichting van het merk in 1997 wil Ketnet kinderen tot 12 jaar sterken, aanmoedigen en prikkelen bij hun emotionele en intellectuele ontwikkeling. Ketnet is de grootste supporter van elk kind en wil hen alles geven wat ze nodig hebben om op te groeien.

Ketnet evolueert mee met kinderen, zodat ze opgroeien tot zelfbewuste adolescenten. Om dit te verwezenlijken, prikkelt het merk kinderen op maat van hun ontwikkeling, met een gezonde mix van plezier en educatie. Door rekening te houden met ieders vaardigheden en emotionele ontwikkeling slaagt het merk erin om kinderen te raken en reële impact te creëren. 

Achter de schermen voor Ketnet op een skatepark

Opnames Skate

Op maat van elk kind

Ketnet is er voor alle Vlaamse kinderen tot 12 jaar. Dat is een bijzonder diverse en omvangrijke doelgroep, met kinderen die zich in allerlei verschillende ontwikkelingsfases bevinden.

Om relevant te kunnen zijn voor al deze kinderen, zorgt Ketnet dat het aanbod afgestemd is op de verschillende leeftijden, ontwikkelingsfases, behoeften en interesses. Het merk heeft een expert in de ontwikkelingspsychologie in huis en werkt daarnaast ook samen met allerlei experten in uiteenlopende domeinen. Hun kennis en advies wordt door Ketnet omgezet naar een brede waaier van programma’s, projecten en evenementen voor Ketnet Junior (tot 6 jaar) en Ketnet (van 6 tot 12 jaar). 

Relevant blijven door een doordachte platformkeuze

Hoe kinderen media consumeren, verandert razendsnel. Het is voor Ketnet een constante uitdaging om mee te zijn met die trends en aanwezig te zijn op de platformen waar kinderen zich bevinden. Daarom bouwt Ketnet aan een volwaardig digitaal ecosysteem dat beantwoordt aan het snel veranderende mediagedrag van kinderen.

Dat Ketnet verhoogde aandacht geeft aan het digitale aanbod wil natuurlijk niet zeggen dat de lineaire inspanningen in het gedrang komen. Televisie is en blijft een belangrijk medium, waar Ketnet ook volop zal blijven opzetten. 

Een verbindend, stimulerend en onderscheidend aanbod op maat

Ketnet heeft vijf kernwaarden geformuleerd die het merk moeten inspireren en stimuleren om zijn opdracht uit te voeren. Ketnet is:

  • verbindend. Het merk zorgt voor betrokkenheid en geeft het gevoel onder vrienden te zijn.
  • stimulerend. Wat Ketnet brengt, is toegankelijk en herkenbaar, en tegelijk uitdagend en grensverleggend. Zo leren kinderen hun mannetje te staan.
  • fascinerend. Bij Ketnet kan je je aan alles verwachten: spanning, grapjes, romantiek en fantasie. Elke dag levert iets nieuws, zodat kinderen kunnen blijven dromen.
  • positief. Doemdenken en pessimisme krijgen geen plek bij Ketnet, ook als het over de hobbels in het leven gaat. Er is altijd duiding, zodat kinderen hoopvol kunnen blijven.
  • ontspannend. Ook kinderen hebben behoefte om te ontsnappen aan hun drukke leven met veel indrukken. Bij Ketnet kunnen ze even lekker achterover zakken en een kleurrijke, grappige en leuke wereld op zich af laten komen. 

Ketnet in een notendop

Ketnet verwezenlijkt zijn opdracht door elke dag opnieuw aandacht te schenken aan de volgende zaken:

  • Eigen producties

Ketnet zet in op producties van hoge kwaliteit en eigen bodem, zoals #LikeMe, De Raad van Soekie, Skate en GameKeepers. Vlaamse, duurzame fictie krijgt steeds vaker een plaats in het aanbod, en Ketnet gaat alsmaar actiever de rol van coproducent van Vlaamse animatiereeksen op zich nemen.

Gala van de Gouden K's

Gala van de Gouden K's

  • Maatschappelijk relevant

Ketnet kiest voor maatschappelijk relevante programma’s. De onderwerpen en verhaallijnen weerspiegelen de maatschappij en zijn herkenbaar voor veel kinderen. Verliefd zijn, een ziek familielid, pesten op school of plezier met je vrienden, al deze thema’s zijn uit het leven gegrepen en net daarom zo boeiend.

Karrewiet is het programma bij uitstek dat de maatschappelijke actualiteit op de agenda zet. Karrewiet is het kinderjournaal waarin nieuws wordt gebracht op maat van kinderen. Dat nieuws op maat is cruciaal om kinderen op de hoogte te houden van wat er gebeurt in de wereld waar ook zij deel van uitmaken. Wekelijks bereikt Karrewiet zo’n een op de vijf kinderen tot 12 jaar.

Presentators Karrewiet
  • Meer dan een programma

Beleving krijgt een steeds prominentere plaats in het aanbod. Evenementen zoals de Ketnet Zomertour, Ketnet Halloween, het Gala van de Gouden K’s brengen de wereld van Ketnet tot bij kinderen. Mobiliserende acties zorgen ervoor dat Ketnet actief deel uitmaakt van de leefwereld van kinderen, de sociale cohesie versterkt en het empathisch vermogen stimuleert. Denk bijvoorbeeld aan De Pet op tegen Kanker, Stampen voor vrede en STIP IT!. De getuigenissen en duiding, gekoppeld aan een actie zoals de pet opzetten of vier stippen op hun hand zetten tegen pesten, zorgen ervoor dat kinderen zich leren engageren voor een ander, zich leren verplaatsen in de leefwereld van leeftijdsgenootjes die het moeilijker hebben. Daarin schuilt de meerwaarde van Ketnet. 

Een greep uit het aanbod van Ketnet

Extra aanbod

Voor kinderen: 

  • Ketnet hits is de digitale radiostroom met muziek voor kinderen te beluisteren via VRT MAX.
  • De Ketnet Junior-app biedt Ketnetprogramma’s en -spelletjes voor de allerkleinsten aan. De app is beschikbaar voor tablets en is beschikbaar voor iOS en Android. Gratis!

Voor ouders en onderwijs:

Op Ketnetvoorouders.be vind je alle info over de Ketnet-evenementen,  doe-tips, wedstrijden,… Maar ook heel wat informatie rond mediawijsheid of materiaal om in de klas mee aan de slag te gaan. Of gewoon de laatste Ketnet en Ketnet Junior-nieuwtjes.

Lespakketten

Ketnet ontwikkelt regelmatig lespakketten voor gebruik in  het lager onderwijs. Deze pakketten sluiten aan bij de Ketnet-programma's. De lespakketten vind je voortaan hier terug.

Ketnet Junior

Ketnet Junior is het submerk van Ketnet dat zich richt tot peuters en kleuters in Vlaanderen. Ketnet Junior biedt een gratis en reclamevrije transmediale beleving ‘op maat’ van deze allerkleinsten, met Vlaams lokaal geproduceerde producties en met een uitzonderlijke meerwaarde. Ketnet Junior vertrekt immers steeds vanuit de ontwikkeling van het kind met als doel het een breed spectrum aan ontwikkelingsvaardigheden van peuters en kleuters te stimuleren.

Vaste waarden zijn onder andere Tik Tak, Kaatje, Bob de Bouwer, Bumba, Vos en Haas, Sarah, Samson en Marie en Ridder Muis.

Ketnet Junior is in de ochtend te vinden op Ketnet en overdag met een herhaling van de programma's op het kanaal van Canvas.

Online 

Online is Ketnet Junior er altijd en overal, via KetnetJunior.be en via de gratis Ketnet Junior-app voor tablet en smartphone. De app zet in op ‘spelen’ en ‘kijken’ en heeft speciaal voor de ouders een aantal handige toepassingen om het online kijkgemak te verhogen. 

  • Een geprogrammeerde stream, waardoor je binnen de app dezelfde ervaring krijgt als op televisie 

  • Een playlist van meerdere afleveringen per programma, voor kleuters die maar niet genoeg krijgen van hun favoriete figuren 

  • Een timer, waardoor ouders in dialoog met hun kind kunnen bepalen hoe lang de app gebruikt mag worden 

  • De mogelijkheid om programma’s vlotter te streamen naar een ander, groter scherm 

Ketnet Junior heeft ook een eigen kanaal op YouTube. Dit volledig reclamevrije kanaal bevat een uitgebreide bibliotheek van programma’s en muziekvideo’s van Ketnet Junior. 

Beleving 

Beleving krijgt een steeds prominentere plaats in het aanbod. Evenementen zoals Ketnet Junior Carnaval en de Tik Tak-expo brengen de wereld van Ketnet Junior tot bij kinderen.  

Duik in het Ketnet aanbod op VRT MAX

  • Samen met zeven toppolitica's maken Ella Leyers en Gilles De Coster een weekend lang de balans op van de rol van de vrouw in de Belgische politiek. op VRT MAX
  • De grote boodschap S1 A0 op VRT MAX
  • Leven in verlengingen op VRT MAX
  • Knokke off S1 A0 op VRT MAX
  • Zaalshow van stand-upcomedian en tv-figuur Thomas Smith.
(Tram 4 BV, 2023) - Voor Thomas is het glashelder:
hij is zélf verantwoordelijk voor de miserie in zijn leven. 
(En misschien ook wel een beetje van die van anderen.)
Een bevrijdend inzicht. 
Als 100 jaar tegen een poort duwen, om plots te ontdekken dat je moet trekken. Hoog tijd om zijn innerlijk kind niet langer te verstoppen. 
Zich als rups van nar tot rebel te ontpoppen.
Vakantie-ruzies, zeil-boten, Melo-cakes, woke-cultuur en koppel-therapie
Vindt hij daar de sleutels naar positieve verandering en hernieuwde energie?
Eerlijkheid klinkt hard, maar slag en stoot horen niet zachter.
Wees gerust, hij laat de zaal altijd proper achter.
(Of toch meestal.)
Ten aanval! op VRT MAX
  • Nevermind S1 A0 op VRT MAX
  • Het eiland op VRT MAX
  • Knappe koppen op VRT MAX
  • Eric Goens ontvangt opnieuw een resem spraakmakende, boeiende en intrigerende bekende Vlamingen in het tiende seizoen van Het huis. Aan de succesformule wordt niet geraakt: de gasten worden weggehaald uit hun gewone leefwereld en verblijven 24 uur lang in het huis. Geen afleidingen, geen partners of kinderen, alleen de confrontatie met hun eigen leven dat de revue passeert. - Deze week ontvangt Eric Goens tv-maker Arnout Hauben. De tv-maker van onder meer Dwars door de Lage Landen vertelt voor het eerst zijn eigen verhaal in plaats van dat van een ander in de spotlights te zetten. Goens wandelt met Arnout langs zijn levensweg en laat geen enkele anekdote onbesproken. op VRT MAX
  • Britse thrillerreeks over een vrouw die na de dood van haar zoon bij een vluchtmisdrijf het recht in eigen handen neemt. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Nicholas Blake.
(Regency Entertainment Unlimited, 2021) op VRT MAX
  • Spannende dramareeks over een groep brandweermannen en -vrouwen in Oostende. op VRT MAX
  • Restaurant Misverstand op VRT MAX
  • Dwars door de Lage Landen op VRT MAX
  • Zesdelige thrillerreeks over een man met geheugenverlies die van Australië naar Ierland reist op zoek naar zijn identiteit.
(All3Media, 2024) op VRT MAX
  • Comedy met in de hoofdrol de 28-jarige David die in Berlijn strandt met veel te romantische verwachtingen - en de onvermijdelijke teleurstelling. op VRT MAX
  • Duidingsmagazine met indringende reportages over de grote thema's van deze tijd. Een gedreven team van reporters diept de beste nieuwsverhalen uit en zoekt het antwoord op actuele vragen. - Het aantal mensen die steun vragen is de afgelopen jaren fors is gestegen in Brussel, maar de impact op de maatschappelijk assistenten is onderbelicht. Het personeel van het OCMW is het moe. Ze spreken van grote werklast, politieke inmenging én gebrek aan controle bij het toekennen van steun. In totaal horen we acht klokkenluiders en hun verhaal is eensluidend. "Het zijn uiteindelijk de allerzwaksten die het slachtoffer zijn van deze chaos". op VRT MAX
  • Wat is liefde? S1 A0 op VRT MAX
  • Human interest programma. Tine Embrechts (bijna 50) staat voor de menopauze en wil weten wat er op haar afkomt. Ze gaat praten met ervaringsdeskundigen en experten en gaat de menopauze ook bezingen. op VRT MAX
  • Karine Claassen praat met bekende mensen over de onvoorwaardelijke band tussen ouder en kind. - Er zijn twee momenten die Clara's leven en haar relatie met haar vader, neuroloog Steven Laureys, volledig overhoop hebben gehaald: het moment waarop haar ouders Clara vertelden dat ze uit elkaar gingen en, jaren later, het moment waarop haar papa met zijn nieuwe vrouw naar Canada vertrok. Steven is de eeuwige optimist die zijn kinderen altijd heeft proberen te overtuigen dat elke tegenslag in het leven een uitdaging is. Oké, vindt Clara, maar af en toe is iets ook gewoon kut. op VRT MAX
  • Docureeks met portretten van tien verschillende kinderen met allemaal een bijzonder verhaal. Kinderen waarbij hun leven bepaald wordt door iets waar ze zelf geen vat of invloed op hebben. Iets wat je aan de buitenkant niet meteen ziet, maar wat soms aan de binnenkant nog veel invloed op henzelf heeft. Alle verhalen worden verteld door de ogen van de kinderen zelf en daarin komt vaak en heel veel hun veerkracht naar boven. op VRT MAX
  • Thuis op VRT MAX
  • Vlaamse realistische fictiereeks over het leven van een vriendengroep jonge dertigers. op VRT MAX

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.