Heb je een vraag
Heb je een vraag, klacht of suggestie? De kans is groot dat je hier je antwoord vindt. Maar je kan ook altijd ons contactformulier gebruiken en onze medewerkers van de klantendienst staan je graag te woord, elke werkdag tussen 9u en 12u op het nummer 02 741 31 11.
Gebruiker krijgt op een iOS toestel de fout "De toegang tot deze pagina op "login.vrt.be" is beperkt, zodat je deze niet kunt bekijken."
Mogelijke oplossing:
Het ouderlijk toezicht is niet correct geconfigureerd op het iOS toestel:
1. Volg de instructies op : https://support.apple.com/nl-be/HT201304#web-conten
2. Pas daar ofwel "Onbeperkte toegang" toe, ofwel (indien niet aanvaardbaar) de volgende configuratie.
Als gebruiker log je in via het VRT-profiel, en verifieer je je gegevens. Bij het klikken op de ‘Ga Verder’ knop kom je terug op de login pagina, en dien je opnieuw in te moeten loggen. Ik zit in een loop, ik moet steeds opieuw aanmelden en mijn gegevens bevestigen.
Mogelijke oplossing:
VRT-profiel maakt gebruik van cookies. Door de vernieuwing van het VRT-profiel kan het zijn dat de oude cookie settings wat roet in het eten gooien bij het aanloggen. Daardoor vragen wij jou om de cookies van VRT-profiel te verwijderen. Dat kan als volgt gebeuren voor jouw browser:
- Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/cookies-verwijderen-gegevens-wissen-websites-opgeslagen?redirectlocale=nl&redirectslug=Cookies+verwijderen
- Chrome: https://support.google.com/accounts/answer/61416?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl
- Safari op Mac: https://support.apple.com/nl-be/guide/safari/sfri11471/mac
- Safari op iPhone of iPad: https://support.apple.com/nl-nl/HT201265
- Microsoft Edge: https://support.microsoft.com/nl-be/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies
Verwijder de cookies van login.vrt.be.
Bij alle websites en apps van VRT, want al onze merken doen mee: VRT NWS, VRT MAX, Sporza, VRT 1, VRT Canvas, Radio 1, Radio2, Studio Brussel, MNM, Klara, De Warmste Week, Dagelijkse Kost…
Mogelijke oorzaken dat de URL niet werkt:
- de link in de mail is maar 1 uur geldig. Indien buiten deze tijdsperiode de link wordt aangeklikt, werkt de link niet meer.
Oplossing: Nieuwe paswoord reset link aanvragen.
- de link wordt door sommige e-mail clients gewijzigd bij het doorsturen van de link naar een browser (voorbeeld bepaalde versies van Thunderbird).
Oplossing: Manueel kopiëren van de link en deze plakken in de browser.
- Paswoord wijzigen scherm vertoont een fout na invoeren van een nieuw paswoord. Mogelijke fout: “Missing required parameter”
Oplossing: Start de paswoord wijzigen flow vanuit de VRT-profiel site: https://profiel.vrt.be
SSO stelt jou als eindgebruiker in staat om eenmalig in te loggen op een digitaal VRT product, en dat met je VRT-profiel. Het voordeel van deze functionaliteit is dat met deze authenticatiegegevens ook automatisch op andere producten van VRT kan worden ingelogd met je VRT-profiel, bij bezoek van dat product. Hiervoor dien je dan niet opnieuw de knop ‘Aanmelden’ te gebruiken. Het aanmelden gebeurt automatisch.
Voordeel van deze manier van inloggen is dat VRT zijn producten beter op jou kan afstemmen, door bijvoorbeeld direct het correcte regionaal nieuws aan te bieden, je de video of audio fragmenten te tonen die je nog kan afkijken of luisteren, of die fragmenten aanbieden die aansluiten bij jouw interesses, maar die je ook kunnen verheugen met verrassende content.
Mogelijke oplossingen:
- Bepaalde componenten die binnen het VRT-profiel worden gebruikt, worden geblokkeerd. Zo laten wij de mogelijkheid toe om in te loggen via het sociale netwerk van Google. Maar in voorbeeld China wordt dit geblokkeerd, waardoor de gehele pagina wordt geblokkeerd en het niet mogelijk is om in te loggen.
Hiervoor hebben wij geen oplossing. - Probeer eens in een browser te navigeren naar volgende URL: https://accounts.vrt.be/
Je zou een witte pagina moeten zien. Wanneer er geen fouten getoond worden, zou je moeten kunnen inloggen. Dan ligt de oorzaak elders, en kijk je best naar de oplossingen onder het puntje: “Het VRT-profiel kan niet worden geladen:”
Mogelijke oplossing:
Het wijzigen van het paswoord gebeurt best in een incognito of privacy venster van de browser. Dit is een apart venster waarbij geen cookies worden ingeladen. Dit kan als volgt geopend worden in de browser:
- Paswoord wijzigen flow uitvoeren.
- Dus klikken op “Paswoord vergeten?”
- En nu jouw e-mail adres ingeven.
- Klikken op de knop “Vraag een nieuw paswoord aan”
- Open jouw mailtoepassing, en zoek de mail van het VRT-profiel om jouw paswoord te wijzigen (kijk ook in de folder voor ongewenste mail).
- Kopieer de link voor de paswoord wijzigen flow uit de mail.
- Open een privévenster in jouw browser:
- Staat hier uitgelegd hoe dat kan: https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/zo-gebruik-je-de-privemodus-van-je-browser-68972/
- Of door rechts te klikken op je browser icoon en incognito modus of privévenster aan te klikken:De paswoord wijzigen flow uitvoeren. Dan zou je geen fout mogen krijgen.
- Indien er toch een fout verschijnt, contacteer dan de klantendienst via de link in de foutmelding.
Mogelijke oplossing:
Aanvaarden van cookies voor de VRT-profiel site. Dat kan je als volgt doen voor jouw browser:
- Firefox: https://support.mozilla.org/nl/kb/websites-melden-cookies-geblokkeerd-deblokkeren
- Chrome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?co=GENIE.Platform%3DDesktop&hl=nl
- Safari op Mac: https://support.apple.com/nl-be/guide/safari/sfri11471/mac
- Safari op iPhone of iPad: https://support.apple.com/nl-nl/HT201265
- Microsoft Edge: https://support.microsoft.com/nl-be/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies
Het gebruik van een up-to-date browser is heel belangrijk. Voornamelijk om veiligheidsreden, waarbij een browser veiligheidsproblemen snel aanpakt. Daar de meeste hedendaagse browsers allemaal een automatische update functie hebben, zal je ook steeds van de meest recente versie van een browser gebruik maken. Daarnaast is het ook belangrijk om een recente browser te gebruiken, zodat nieuwe technologieën en functionaliteiten van websites ondersteunt worden in de browser.
Daarom gebeurt er bij het gebruik van het VRT-profiel een kleine controle naar welke browser je gebruikt, en of je beter een update doet van je browser, of je eventueel een andere browser kiest. Zodoende zijn we ook zeker dat de functionaliteiten die nodig zijn voor het inloggen of het wijzigen van jouw profiel data wel degelijk uitgevoerd kunnen worden.
Oplossing:
Om over te stappen naar een meer recentere browser, kan je via deze link jouw keuze maken: https://bestvpn.org/outdatedbrowser/nl
Opmerking:
Deze controle kan ook Microsoft Edge als verouderd aanduiden, daar er een nieuwe Microsoft Edge versie is die een andere technologie onder de motorkap gebruikt (Microsoft Edge op basis van Chromium), en deze versie wordt maar stelselmatig uitgerold, of dien je zelf manueel te installeren. Dat kan via deze link: https://support.microsoft.com/nl-nl/help/4501095/download-the-new-microsoft-edge-based-on-chromium
Mogelijke oplossingen:
- De instellingen van de browser controleren om javascript terug in te schakelen.
Voor Microsoft Internet Explorer:
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/3135465/how-to-enable-javascript-in-windows
Voor Google Chrome:
https://support.google.com/adsense/answer/12654?hl=nl
Voor Mozilla Firefox:
https://support.mozilla.org/nl/kb/javascript-instellingen-voor-interactieve-webpaginas
Ad-blocker blokkeert een belangrijke component die het VRT-profiel gebruikt om in te loggen:
Voeg https://login.vrt.be toe als whitelist in de ad-blocker. Indien je BitDefender gebruikt kan je dat op deze plaats aanpassen. Schakel de ad blocker uit en probeer opnieuw.
Voeg de VRT-login pagina of de scripts die gebruikt worden op VRT-profiel toe aan de lijst met uitzonderingen voor deze ad blocker.Probeer een andere browser:
Mogelijks gebruik je een minder courante browser, en ondersteunt VRT deze browser niet. Probeer dan eens in te loggen via een standaard browser.
Inloggen kan via de VRT-profiel website: https://profiel.vrt.be.Lijst met standaardbrowsers kan hier gevonden worden: https://bestvpn.org/outdatedbrowser/nl
Aanmelden met je VRT-profiel is heel eenvoudig.
Je doet dit, bij voorkeur, via het aanmeldicoon op een VRT-website of binnen een VRT-app: klik op de knop “Aanmelden”
Alternatief kan je je ook aanmelden via het beheersplatform van het VRT-profiel: klik daar op de knop “Meld je aan”.
Daarnaast kan het ook zijn dat je automatisch inlogt op de website, door middel van Single Sign On (= SSO of éénmalig aanmelden).
Door te navigeren naar de profiel pagina (via https://profiel.vrt.be), kan je via de optie ‘Mijn gegevens’ de e-mailadres wijzigen flow uitvoeren.
Via een nieuw schermpje kan je je nieuwe e-mailadres invullen. Bij het bevestigen van dit e-mailadres wordt er nog een kleine controle gedaan over de correctheid van het e-mailadres en wordt er gekeken of dit nieuwe e-mailadres nog niet bestaat in onze gegevensdatabank.
Er wordt nadien een mailtje gestuurd naar het oude e-mailadres om te melden dat we de aanvraag tot wijziging goed hebben ontvangen, en we sturen ook een mailtje met een code naar het nieuwe e-mailadres met de vraag om via deze code jouw nieuwe e-mailadres te verifiëren.
Na een correcte verificatie kan je met dit nieuwe e-mailadres aanmelden.
We hopen dat je dit niet zal doen, maar als je toch besloten hebt om je profiel te verwijderen, of per abuis een dubbel profiel hebt aangemaakt en je wil één van beide verwijderen, dan kan dat op deze manier:
Als je aangemeld bent en op de aanmeldknop klikt dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de link “Mijn VRT-profiel”.
Je komt dan op het beheersplatform van het VRT-profiel. Je kan ook rechtstreeks naar het volgende adres gaan: https://profiel.vrt.be.
Kies daar de optie: “Mijn gegevens”.
Op het volgende scherm zie je onderaan de optie “Profiel verwijderen”.
Goed om te weten:
Binnen het uur nadat je je profiel verwijderd hebt, kan je niet meer aanmelden bij de VRT-websites en -apps.
De wettelijke termijn voor het verwijderen van al je profielgegevens is 30 dagen.
Na afloop van deze termijn ontvang je van ons een bericht waarin we bevestigen dat al je profielgegevens definitief verwijderd werden.
Wat als je je bedenkt?
Krijg je spijt na het verwijderen van je profiel: we kunnen een verwijderd profiel helaas niet heractiveren.
Je zal dan weer de volledige registratieprocedure moeten doorlopen.
Maak je binnen de wettelijke termijn van 30 dagen een nieuw profiel aan, gebruik dan bij voorkeur een ander e-mailadres. Als je toch hetzelfde e-mailadres of hetzelfde socialemedia-account wil gebruiken, contacteer dan onze klantendienst. Zij zullen dan de nodige stappen ondernemen om je verwijderde profiel versneld volledig weg te halen uit onze databank.
Je wachtwoord wijzigen is heel eenvoudig: al je profielgegevens worden op één centrale plaats bewaard.
Als op het aanmeldicoon klikt, dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de knop “Aanmelden”.
Je komt dan op het aanmeldscherm terecht.
Klik op de link “Wachtwoord vergeten?”.
Vul vervolgens je e-mailadres in: je ontvangt dan een e-mail van ons waarin verdere instructies staan.
Als een VRT-website of -app het VRT-profiel gebruikt, dan zie je een aanmeldicoon staan:
Websites:
- Op de desktopversie van onze websites staat het aanmeldicoon bovenaan (links of rechts) het scherm.
- Op de mobiele versie van onze websites vind je het aanmeldicoon in het mobiel menu.
Apps:
- In de VRT-apps vind je het aanmeldicoon in het mobiel menu.
We hebben het registratieproces zo eenvoudig mogelijk gemaakt: (max.) 5 eenvoudige stappen en je bent klaar!
Je kan registeren:
- met je e-mailadres
- met je Facebook-* of Google-account
- of met je Apple-ID
* geen zorgen: we posten niets op je tijdlijn
Als je een nieuw profiel aanmaakt met je e-mailadres, dan doorloop je deze stappen:
Stap 1:
Je vult je e-mailadres in en kiest een veilig wachtwoord.
Tips voor een veilg en sterk wachtwoord:
Gebruik bij voorkeur een wachtwoordmanager of wachtwoordkluis.
Als dat niet kan, hou dan zeker rekening met volgende aanbevelingen:
- Kies een wachtwoord van minimaal 8 tekens
- Combineer hoofdletters, kleine letters, cijfers en symbolen
- Verander regelmatig je wachtwoord
- Gebruik geen voorspelbaar of voor de hand liggend wachtwoord
Stap 2:
Je geeft aan dat je akkoord gaat met de gebruiksvoorwaarden en het privacybeleid van de VRT.
Stap 3:
Je geeft volgende persoonsgegevens door:
- je voor- en achternaam
- je gender (je hebt keuze tussen “M”, “V”, “X” of “Zeg ik liever niet”)
- je geboortedatum
- je land, postcode en woonplaats
Als je op het moment van de registratie meedoet aan een wedstrijd, dan vragen we in stap 3 ook meteen je “straatnaam en huisnummer”. Want als je wint, dan wil je de (hoofd)prijs graag thuis ontvangen.
Wil je weten waarom we deze persoonsgegevens vragen? Lees dan zeker het antwoord bij de vraag: Welke (persoons)gegevens moet ik doorgeven, welke zijn verplicht/optioneel, en wat gebeurt ermee?
Stap 4:
Geef aan of je liever relevante advertenties ziet binnen onze apps en websites, of liever meer generieke advertenties ziet.
Stap 5:
Je kiest welke communicatie je wil ontvangen: nieuwsbrieven, berichten over interessante initiatieven/acties van de VRT of één van haar merken…
Als je op het moment van de registratie meedoet aan een wedstrijd, stemming of actie waarvoor de redactie je (eventueel) graag wil opbellen, dan vragen we in stap 4 of je dat goed vindt. Ga je hiermee akkoord, dan kan je meteen je telefoonnummer invullen.
Stap 6:
Je ontvangt een e-mail met een bevestigingslink.
Je profiel is actief zodra je op de bevestigingslink klikt die je in het e-mailbericht vindt.
Heb je geen e-mail van ons ontvangen?
- Kijk dan eerst even in je map met “ongewenste e-mails”.
- Heb je hem daar niet gevonden? Klik dan pas op het scherm op de link “Bevestigingsmail opnieuw verzenden”
- Nog niets ontvangen? Kijk dan of je e-mailadres juist is.
Je kan ook een VRT-profiel aanmaken via een sociale media account: we ondersteunen Facebook- en Google-accounts, en de Apple-ID.
Klik op de knop van het gewenste socialemediaplatform en de registratie start.
Deze registratie verloopt grotendeels op dezelfde manier als bij een e-mailadres.
Het grote verschil is dat je minder gegevens zelf moet invullen: een deel van je persoonsgegevens krijgen we automatisch van het gekozen sociale netwerk.
Belangrijk:
Voor een goede werking van het VRT-profiel is het belangrijk dat we je e-mailadres kennen, naast het ID van je sociale media-account: elk nieuw VRT-profiel moet namelijk via een geldig e-mailadres geverifieerd worden.
Binnen de sociale netwerken kan je aangeven om geen e-mailadres te delen met websites/apps die verbonden worden met je sociale media-account.
Als je dat zo ingesteld hebt, dan zal het VRT-profiel bij de registratie vragen om een e-mailadres door te geven.
Het is mogelijk dat je voor je Apple ID een zogenaamd relay e-mailadres* gebruikt.
* Als je ervoor kiest je e-mailadres te verbergen wanneer je een account of profiel aanmaakt voor een app of website waarvoor je ‘Log in met Apple' gebruikt, dan wordt een uniek, willekeurig e-mailadres aangemaakt, zodat je persoonlijke e-mailadres privé blijft.
Als dat gebruikt kan worden voor een geldige e-mailverificatie, dan is er niks aan de hand. Maar we zien ook vaak dat dit praktische problemen geeft: door het relay e-mailadres word je als een nieuwe gebruiker beschouwd en lukt de koppeling niet.
Dat is geen ramp… je kan snel een nieuw wachtwoord instellen voor je VRT-profiel.
Je huidig (vergeten) wachtwoord weer opvragen is niet mogelijk, je moet een nieuw wachtwoord kiezen.
Als op het aanmeldicoon klikt dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de knop “Aanmelden”.
Je komt dan op het aanmeldscherm terecht.
Klik op de link “Wachtwoord vergeten?”.
Vul vervolgens je e-mailadres in: je ontvangt dan een e-mail van ons waarin verdere instructies staan.
Als je je aanmeldt bij een VRT-website en je komt op een later tijdstip terug naar deze, of een andere VRT-website, dan zal je nog steeds aangemeld zijn.
Zolang dat op hetzelfde toestel gebeurt en in dezelfde internetbrowser.
Zodra je van browser/toestel verandert, of je schakelt over van een VRT-website naar een VRT-app (of omgekeerd), dan moet je opnieuw eenmalig aanmelden.
Wat als het toch fout loopt?
Als je merkt dat je toch ongewild afgemeld wordt dan, kan dat volgende oorzaken hebben:
- Om automatisch aangemeld te kunnen blijven, moet je het plaatsen van cookies in je browser toestaan.
- Als je de website die je eerder bezocht voor de eerste keer (her)opent in een privé-venster (of incognitovenster) dan zal je browser de cookies niet gebruiken die er eerder werden opgeslagen. Er zullen nieuwe cookies geplaatst en gebruikt worden. Bij het sluiten van dit privévensters zullen deze nieuw geplaatste cookies opnieuw verwijderd worden.
Verder is het ook zo dat bij het navigeren in incognito modus of in een privé venster bepaalde functionaliteiten zoals Single Sign On (SSO) niet werken, om dat de browser dan extra privacy regels toepast zoals het blokkeren van cookies van derde partijen. Om deze alsnog vlot te kunnen laten werken zou je het plaatsen van deze derde partijen cookies moeten toelaten. Dat kan in het instellingen menu van de browser bij de 'Beveiliging en privacy' opties.
We stellen vast dat je bij het verifiëren van jouw woonplaats via gsm-nummer een nummer gebruikt dat aan een online sms-dienst toebehoort. Dit is juridisch niet toegestaan en daarom wordt dit gsm-nummer geweigerd.
Ben je Belg en wil je met je VRT-profiel toch genieten van ons aanbod in het buitenland? Voer dan je geldig en persoonlijk Belgisch gsm-nummer in en rond hiermee je verificatie af, of verifieer je woonplaats of nationaliteit via ‘Mijn Burgerprofiel’ van de Vlaamse Overheid.
Heb je toch je eigen gsm-nummer gebruikt of zit je met vragen hierover? Contacteer gerust onze klantendienst via /node/214.
Nee, je kan niet alle gegevens die je doorgaf, weer verwijderen: ze zijn namelijk nodig voor een goede werking van het VRT-profiel.
Volgende persoons- en contactgegevens kan je verwijderen:
- Je straatnaam en huisnummer
- Je gsm-nummer*
* Opgelet:
De verificatie van je Belgisch mobiel telefoonnummer vervalt, alsook de toestemming die je eventueel gaf aan een VRT-redactie om je te mogen opbellen.
Wil je al je gegevens wissen dan is het beter om je VRT-profiel te verwijderen.
Uiteraard kan je onze websites en apps bezoeken zonder VRT-profiel.
Maar: zodra je iets interactiefs wil doen - zoals een video bekijken, deelnemen aan een wedstrijd of stemming, een reactie doorgeven aan een redactie… - dan moet je wel aanmelden met het VRT-profiel.
Uitzondering live kijken:
Via VRT MAX kan je wel live kijken zonder aan te melden.
Ook bepaalde Ketnet-content is beschikbaar zonder aan te melden
Nee, dat kan helaas niet.
Wil je je abonnement op één of meer nieuwsbrieven stopzetten, dan kan je dat wel heel makkelijk binnen hetzelfde scherm doen.
Als je aangemeld bent en op de aanmeldknop klikt dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de link “Nieuwsbrieven”.
Je komt dan op het beheersplatform van het VRT-profiel. Je kan ook rechtstreeks naar het volgende adres gaan: https://profiel.vrt.be.
Kies daar de optie: “Mijn nieuwsbrieven”. Je kan de nieuwsbrieven filteren. Wil je uitschrijven voor alle nieuwsbrieven, kies dan voor ‘Alle merken’. Als je vervolgens ook aanvinkt dat je de geaccepteerde nieuwsbrieven eerst wil zien (‘Toon geaccepteerde eerst’), dan komen alle nieuwsbrieven waarvoor je ingeschreven bent bovenaan de pagina te staan.
Je kan natuurlijk ook nog steeds voor elke nieuwsbrief individueel uitschrijven via de uitschrijflink onderaan de nieuwsbrief zelf.
Ja, dat kan zeker.
Voorwaarde is wel dat het e-mailadres van je sociale media-account hetzelfde is als het e-mailadres waarmee je eerder een VRT-profiel aanmaakte.
Enkel op die manier zijn we zeker zijn dat het over dezelfde persoon gaat en kunnen we de koppeling succesvol uitvoeren.
Hoe gaat het precies in zijn werk?
Er zijn 2 mogelijkheden:
1. Je hebt eerder een VRT-profiel aangemaakt met je e-mailadres. Je meldt je daarna aan via een sociale media-account.
Als het e-mailadres van je sociale media-account hetzelfde is als dat van je VRT-profiel, dan verschijnt het scherm “Je bent een oude bekende”:
Vul het e-mailadres en het wachtwoord van je VRT-profiel in om de koppeling tot stand te brengen.
Ben je het wachtwoord van je VRT-profiel vergeten? Klik dan op de link “Wachtwoord vergeten”.
2. Je hebt je eerst aangemeld bij het VRT-profiel met je sociale media-account, daarna pas wil je er een e-mailadres aan koppelen (om er ook mee te kunnen aanmelden).
In dit geval heb je nog niet eerder een specifiek wachtwoord moeten kiezen voor je VRT-profiel.
Klik op de link “Wachtwoord vergeten”: je kan dan een wachtwoord instellen en het e-mailadres wordt gekoppeld aan je sociale media-account.
Belangrijk om te weten:
- Heb je al een VRT-profiel aangemaakt met je e-mailadres dan kan je meerdere sociale media-accounts aan dat profiel koppelen, op voorwaarde dat het e-mailadres hetzelfde is voor al deze accounts.
- Je kan sociale media-accounts niet onderling koppelen zolang je je niet hebt aangemeld met je e-mailadres bij het VRT-profiel.
Helaas niet. Zodra je naar een volgende registratiestap gaat, dan kan je niet meer terugkeren naar een van de vorige stappen.
Heb je ergens per ongeluk een foutje gemaakt?
Geen probleem: je kan na de registratie je gegevens makkelijk aanpassen of verbeteren via het beheersplatform van het VRT-profiel.
Heb je een VRT-profiel, dan ontvang je automatisch onze VRT Update.
In deze e-mail staan interessante en relevante kijk-, luister- en leestips uit het ruime en gevarieerde aanbod van VRT.
Zo heb je steeds inspiratie om iets (nieuws) te ontdekken: volgens jouw persoonlijke smaak en aangevuld met verrassende ideeën. En je bent meteen op de hoogte van onze nieuwste acties en updates over het VRT-profiel.
Deze VRT Update hoort bij onze publieke opdracht: jou activeren, en zo goed en breed mogelijk, inspireren en informeren.
Wil je deze updates niet meer ontvangen? Dan kan je je makkelijk uitschrijven via de link onderaan het e-mailbericht.
Je bepaalt zelf of je ook nog andere communicaties van ons wil ontvangen zoals nieuwsbrieven, berichten over interessante initiatieven van VRT of één van haar merken.
Je kan je toestemmingen voor deze extra communicaties makkelijk beheren in je VRT-profiel.
Nee, iedereen kan een VRT-profiel aanmaken.
Opgelet! Heb je geen Belgisch adres? Dan kan je een groot aantal programma’s en video’s niet bekijken bij VRT MAX en Sporza. Dat heeft te maken met uitzendrechten.
Al de rest kan je wel doen met je VRT-profiel: aan wedstrijden of stemmingen deelnemen, reacties posten…
Meer informatie in verband met VRT bekijken in het buitenland, vind je op deze pagina.
Nee, dat hoeft niet meer.
De nieuwste versie van het VRT-profiel ondersteunt “SSO” (= “Single Sign on” of “Eénmalig aanmelden”).
Op alle websites van VRT die het nieuwe VRT-profiel ondersteunen en aanbieden blijf je automatisch aangemeld.
Zolang dat op hetzelfde toestel gebeurt en in dezelfde internetbrowser.
Zodra je van browser/toestel verandert, of je schakelt over van een VRT-website naar een VRT-app (of omgekeerd), dan moet je opnieuw eenmalig aanmelden.
Je toestemmingen en voorkeuren hoef je niet telkens opnieuw door te geven: ze worden centraal bewaard en elke VRT-website/app herkent ze automatisch bij het aanmelden.
Je profiel beheren is heel eenvoudig: al je profielgegevens worden op één centrale plaats bewaard.
Als je aangemeld bent en op de aanmeldknop klikt dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de link “Mijn nieuwsbrieven”.
Je komt dan op het beheersplatform van het VRT-profiel. Je kan ook rechtstreeks naar het volgende adres gaan: https://profiel.vrt.be.
Kies daar de optie: “Nieuwsbrieven”.
Je profiel beheren is heel eenvoudig: al je profielgegevens worden op één centrale plaats bewaard.
Als je aangemeld bent en op de aanmeldknop klikt dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de link “Mijn VRT-profiel”.
Je komt dan op het beheersplatform van het VRT-profiel. Je kan ook rechtstreeks naar het volgende adres gaan: https://profiel.vrt.be.
Kies daar de optie: “Mijn toestemmingen”.
Een nieuw profiel aanmaken is heel eenvoudig.
Je kan je registreren via het beheersplatform van het VRT-profiel: klik daar op de link “Nog geen VRT-profiel? Registreer hier”.
Je kan dit ook doen via elke VRT-website of -app waar je kan aanmelden: klik op het profiel-icoon en vervolgens op “Aanmelden”. Op de aanmeld-pagina klik je op “Nog geen VRT-profiel?”
Je profiel beheren is heel eenvoudig: al je profielgegevens worden op één centrale plaats bewaard.
Als je aangemeld bent en op de aanmeldknop klikt, dan klapt er een menu uit: in dat menu klik je op de link “Mijn VRT-profiel”.
Je komt dan op het beheersplatform van het VRT-profiel. Je kan ook rechtstreeks naar het volgende adres gaan: https://profiel.vrt.be.
Kies daar de optie: “Mijn gegevens”.
Je profiel beheren is heel eenvoudig: al je persoonsgegevens, toestemmingen en voorkeuren worden op één centrale plaats bewaard.
Als je op de aanmeldknop klikt, dan klapt een menu uit: in dat menu klik je op de link “Mijn VRT-profiel”.
Je komt dan op het beheersplatform van het VRT-profiel. Je kan ook rechtstreeks naar het volgende adres gaan: https://profiel.vrt.be.
Op het beheersplatform heb je volgende mogelijkheden:
- Mijn gegevens:
Je persoons- en contactgegevens bekijken, aanpassen of aanvullen. Of je profiel verwijderen. - Beveiliging en koppelingen:
Je wachtwoord wijzigen (je krijgt hiervoor een mail), je kidsprofielen beveiligen via een pincode, een overzicht van je gekoppelde social accounts en toestellen waarmee je aangemeld bent. - Kidsprofielen
Een overzicht van je kidsprofielen - Mijn toestemmingen:
Je toestemmingen (voorkeuren) beheren (voorbeeld: een VRT-redactie mag mij opbellen) - Mijn nieuwsbrieven:
Je abonnementen op nieuwsbrieven van VRT-merken bekijken of aanpassen. - Toegankelijkheid:
Audiodescriptie aan of af zetten voor jezelf en je kidsprofielen.
Heb je alle antwoorden gelezen op deze pagina en ondervind je nog steeds problemen met de registratie?
Meld je probleem dan aan de VRT-klantendienst. Beschrijf zo duidelijk mogelijk wat er aan de hand is, dan kunnen we je snel en efficiënt verder helpen.
Heb je alle antwoorden gelezen op deze pagina en ondervind je nog steeds problemen met het aanmelden?
Meld je probleem dan aan de VRT-klantendienst. Beschrijf zo duidelijk mogelijk wat er aan de hand is, dan kunnen we je snel en efficiënt verder helpen.
Heb je alle antwoorden gelezen op deze pagina en ondervind je nog steeds problemen met het beheer van je VRT-profiel?
Meld je probleem dan aan de VRT-klantendienst. Beschrijf zo duidelijk mogelijk wat er aan de hand is, dan kunnen we je snel en efficiënt verder helpen.
- Je hebt de Belgische nationaliteit en woont in het buitenland
Als je als Belg in het buitenland woont, kan je ook genieten van een deel van ons aanbod op VRT MAX en Sporza. Om jou zoveel mogelijk te kunnen laten genieten, hebben we eenmalig een verificatie van je Belgische nationaliteit nodig. Dit kan je eenvoudig doen door je aan te melden op ‘Mijn Burgerprofiel’ via de Vlaamse Overheid.
- Je hebt een Belgisch adres en kijkt in de EU
Als inwoner van België kan je in heel de EU (+Liechtenstein, Ijsland en Noorwegen) met je VRT-profiel het hele aanbod van VRT MAX en Sporza bekijken. Om je woonplaats in België te bevestigen kan je gebruik maken van ‘Mijn Burgerprofiel’ van de Vlaamse Overheid.
- Wat doen wij met deze gegevens?
We nemen geen persoonsgegevens over vanuit je Burgerprofiel. We controleren enkel bij de Vlaamse Overheid of je de Belgische nationaliteit bezit. Deze bevestiging houden we bij in je VRT-profiel. Je kan je burgerprofiel maar aan één VRT-profiel koppelen.
Alle vragen omtrent de werking van ‘Mijn Burgerprofiel’ kunnen gevonden worden op de website van de Vlaamse Overheid omtrent ‘Mijn Burgerprofiel’.
Als het aanmelden op het Burgerprofiel niet lukt, raad VRT je aan contact op te nemen met de helpdesk van de Vlaamse Overheid. Dat kan via de website van ‘Mijn Burgerprofiel’.
Als je andere problemen ondervindt, kan je steeds contact opnemen met de klantendienst van VRT.
VRT heeft helaas niet de rechten om alles overal te laten zien. Toch kan je als inwoner van België in de hele EU, Liechtenstein, Ijsland en Noorwegen met je VRT-profiel het hele aanbod van VRT MAX en Sporza bekijken.
We moeten daarvoor wel controleren of je officieel in België woont, want voor sommige programma’s hebben wij enkel de rechten voor België. Die controle doen we door te checken of je een Belgisch gsm-nummer hebt.
Dit is kort en simpel. Je geeft je gsm-nummer in en ontvangt van ons een sms met een verificatiecode. Op je scherm wordt dan gevraagd om die code in te geven. Heb je dat gedaan, dan is je geverifieerd gsm-nummer aan je VRT-profiel gekoppeld. Zo eenvoudig is het om te genieten van ons hele aanbod in de hele EU.
Ter info: Je kan deze verificatie ook via je Burgerprofiel doen. Zie daarvoor puntje 11: Waarom moet ik mijn nationaliteit bevestigen via ‘Mijn Burgerprofiel’ als ik buiten België VRT MAX of Sporza wil bekijken?
Let op:
- Als je je gsm-nummer uit je VRT-profiel verwijdert, dan zal je de sms-verificatie opnieuw moeten doorlopen als je bepaalde programma’s wil bekijken buiten België.
- Verander je van nummer? Pas het dan zeker aan via het beheersplatform van het VRT-profiel.
Samengevat:
Wil je binnen de hele EU (+Liechtenstein, Ijsland en Noorwegen) genieten van het hele aanbod van VRT MAX en Sporza? Koppel dan je Belgisch gsm-nummer aan je VRT-profiel.
Goed om te weten:
Wil je je Belgisch gsm-nummer liever niet koppelen aan je VRT-profiel? Geen probleem! Misschien is de verificatie via het Burgerprofiel iets meer voor jou. Maar onthou dat voor een deel van ons aanbod een verificatie echt nodig is buiten België.
Meer info nodig?
Op deze pagina’s vind je uitgebreidere informatie:
We vragen je straatnaam en huisnummer enkel als dat echt noodzakelijk is.
Als je op het moment van de registratie meedoet aan een wedstrijd, dan vragen we meteen ook je “straatnaam en huisnummer”. Want als je wint dan wil je de (hoofd)prijs graag thuis ontvangen.
Doe je pas na de registratie mee aan een wedstrijd, dan worden je “straatnaam en huisnummer” pas gevraagd op het moment van je deelname.
We houden steeds rekening met je privacy als we je gegevens gebruiken. We zijn daar ook heel transparant over.
Op basis van je surfgedrag tonen we op bepaalde plaatsen in een website/app relevante(re) inhoud, en de websites en apps die je vaak gebruikt, laten we nog beter aansluiten bij je echte interesses.
Daarnaast moeten we ook een aantal gegevens rapporteren aan de Vlaamse overheid en in ons jaarverslag publiceren: hoeveel bezoekers hebben we, bereiken we wel elke Vlaming, wat wordt het vaakst bekeken, gelezen, beluisterd…?
Jouw privacy is onze zorg:
We hechten veel belang aan je privacy en veiligheid op onze websites en apps.
Alle informatie over hoe VRT omgaat met de privacy van haar bezoekers en gebruikers kan je vinden op Mijn privacy.
Met het VRT-profiel kan je aanmelden bij elke website en app van VRT: je hebt dus maar één enkel profiel nodig voor al onze digitale producten! Heel handig.
En alle VRT-merken doen mee met het profiel: VRT NWS, VRT MAX, Sporza, VRT 1, VRT Canvas, Radio 1, Radio2, Studio Brussel, MNM, Klara, De Warmste Week, Dagelijkse Kost…
Heb je een VRT-profiel? Dan geniet je van volgende voordelen:
- Optimaal de VRT-merken beleven:
Met het VRT-profiel maak je op een betrouwbare en makkelijke manier optimaal en veilig gebruik van al het moois dat onze websites en apps aanbieden: de beste programma’s en video’s bekijken, deelnemen aan alle wedstrijden of stemmingen, een reactie doorgeven aan één van onze redacties…
- Je gegevens centraal beheren:
Je beheert je VRT-profiel op één centrale plaats: je persoonsgegevens, je voorkeuren per VRT-merk, je nieuwsbriefabonnementen… ze staan allemaal mooi bij elkaar en zijn vlot aanpasbaar. Eén adres: het beheersplatform van het VRT-profiel.
- “Eénmalige aanmelding” en “aangemeld blijven”:
Je blijft automatisch aangemeld als je van de ene VRT-website naar de andere gaat, of als je terugkeert naar een eerder bezochte VRT-website. Gedaan met steeds opnieuw aan te moeten melden.
- Inhoud die écht bij je past:
Op basis van je profielgegevens krijg je relevantere inhoud te zien: nieuws uit je eigen regio, verder kijken waar je gebleven was bij je favoriete reeks,…
Tijdens de registratie van een nieuw VRT-profiel vragen we enkele persoonsgegevens en toestemmingen/voorkeuren.
Deze persoonsgegevens hebben we ”minimaal nodig”:
- Je voor- en achternaam:
Als we je naam kennen dan kunnen we je persoonlijk aanspreken in de communicatie die je van ons ontvangt. We merken dat dit erg gewaardeerd wordt.
Je voor- en achternaam worden nooit gebruikt voor analytische doeleinden: elke vorm van analyse gebeurt op basis van een anoniem profiel.
- Je geboortedatum:
Je moet minstens 13 jaar oud zijn om een VRT-profiel te mogen aanmaken.
Ben je nog geen 13 jaar? Dan is er voor jou het Ketprofiel.
Bovendien:
Je leeftijd is ook belangrijk voor onze analyses in het kader van onze opdracht als openbare omroep.
- Je postcode / woonplaats (gemeente) / land:
Je woonplaats (gemeente) wordt automatisch toegevoegd zodra je je postcode invult. En standaard staat België als land geselecteerd.
Uitzendrechten, prijzen naar je kunnen opsturen, een relevant(er) (regionaal) aanbod tonen… allemaal redenen waarom het belangrijk is dat we je woonplaats kennen.
Deze toestemmingen/voorkeuren zijn optioneel:
- Je gender (“M”, “V”, “X” of “Zeg ik liever niet”):
Als we je gender kennen, dan kunnen we streven naar een evenwichtig aanbod: we willen graag relevant zijn voor alle Vlamingen.
De suggesties die je krijgt, zullen nooit gekozen worden op basis van je gender.
Bovendien:
Je gender is ook belangrijk voor onze analyses in het kader van onze opdracht als openbare omroep.
Deel je jouw gender liever niet met ons? Geen probleem, kies voor “Zeg ik liever niet”.
Abonneren op een nieuwsbrief of communicatie van VRT of van een specifiek VRT-merk:
Je beslist zelf of je je wil abonneren op onze nieuwbrieven en communicaties.
We hopen natuurlijk wel dat je veel van onze interessante en gevarieerde berichten wil ontvangen: dan ben je als allereerste op de hoogte van belangrijke of exclusieve nieuwtjes, aanbodpromoties, enz.Zo ben je altijd snel en correct geïnformeerd.
- Opgebeld worden door een van onze redacties, bij specifieke acties, wedstrijden en stemmingen of als je een interessante reactie post:
Bij een specifieke wedstrijd, stemming of actie wil een redactie je misschien wel opbellen: want het is altijd fijn om in contact te komen met onze kijkers en luisteraars. Het laat de redactie toe om je reactie of meer uitleg te vragen, je mening te kennen …
We vragen in dat geval altijd eerst je toestemming. Ga je hiermee akkoord, dan kan je meteen je telefoonnummer doorgeven.
- Nuttig om te weten:
Als je je telefoonnummer doorgeeft, dan betekent dat niet dat we je bij elke wedstrijd, stemming of actie automatisch mogen opbellen.
We vragen elke keer vooraf je expliciete toestemming. Dat lijkt ons heel erg logisch…
Je telefoonnummer wordt wel bewaard, dan hoef je dat niet herhaaldelijk in te vullen.
Absoluut, maak je geen zorgen. Ook als je enkel de minimale cookies aanvaardt op onze websites en in onze apps, dan kan je nog steeds voluit genieten van alle voordelen van het VRT-profiel.
Als je meer wil weten over onze cookies, raadpleeg dan zeker de VRT-cookiesverklaring.
Je (profiel)foto van je sociale media-account wordt niet getoond binnen je VRT-profiel.
Ja, we verwijderen je VRT-profiel en alle bijhorende gegevens als je er lange tijd geen gebruik van maakt.
Als je jouw VRT-profiel gedurende 13 maanden niet gebruikt, dan ontvang je van ons een vriendelijk berichtje… om je (weer) warm te maken voor leuke nieuwe video’s, wedstrijden, acties… want we willen dat je niet te veel mist van ons uitstekende aanbod. Gewoon even opnieuw aanmelden, en je VRT-profiel blijft behouden.
Als je beslist niet opnieuw aan te melden, dan worden na 14 maanden al je gegevens gewist.
Nee hoor, aan het VRT-profiel zijn geen kosten verbonden.
Een bezoek aan het Vlaams Parlement is gratis. Op de website van VRT vind je de prijzen voor het bezoek aan VRT.
Neen, dit is niet mogelijk. Om een vlotte en correcte afhandeling van uw reservatie te garanderen, kunnen we niet werken met opties.
Ja, het Vlaams Parlement is makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Het ligt op wandelafstand van het Centraal Station, Brussel.
Ja, VRT is makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer.
Een uitgebreide wegbeschrijving vindt u hier.
Ja, dat kan.
Om veiligheidsredenen is het aantal rolstoelgebruikers per gids beperkt tot drie. Zijn er toch meer rolstoelgebruikers, bekijken we graag wat er mogelijk is. Stuur in dat geval een bericht naar bedrijfsbezoeken@vrt.be en bezoekerscentrum@vlaamsparlement.be.
Neen, dat is helaas niet mogelijk.
U en uw leerlingen zijn welkom in de Broodjeshoek. Dat is een ruime gezellige refter met vaste tafels en stoelen. Er zijn 72 zitplaatsen. Neem zelf uw broodtrommel mee, wij zorgen voor water, thee en koffie.
Als u wil, kan u ook voor de hele klasgroep broodjes bestellen. Interesse in dit aanbod? Stuur een e-mail naar bezoekerscentrum@vlaamsparlement.be.
Ja, dat kan.
- MIVB
Halte Meiserplein, bus 63 richting Centraal Station tot aan de halte Drukpers.
Halte Opaal, bus 29 richting de Brouckère tot aan halte Drukpers.
Raadpleeg de website voor de dienstregeling of download de app. - De Lijn
Halte Schaarbeek, bus 358 Lebrun tot aan halte Sint-Joost-ten-Node Madou.
Raadpleeg de website voor de dienstregeling of download de app.
U en uw groep zijn welkom in de Eetba(a)r. De bar is open van maandag tot en met vrijdag.
Onze Eetba(a)r is ingericht als een gezellige lounge met zetels en lage tafels. Je kan er genieten van een vooraf bestelde broodjeslunch. De Eetb(a)r biedt zitplaats aan 32 personen. Ben je toch met meer, dan plaatsen we graag enkele statafels bij en kan je er met 40 terecht.
Wens je graag de broodjeslunch? Stuur een e-mail naar bezoekerscentrum@vlaamsparlement.be. Wij reserveren jouw plek en bezorgen je een bestelformulier.
Ja dat kan. Een wandeling duurt 40 minuten. Voorzie voldoende tijd om te lunchen.
Scholen en groepen zijn welkom op maandag en vrijdag.
Individuele bezoekers zijn welkom op de vierde zaterdag van de maand.
Door de werken ter voorbereiding van ons nieuwe gebouw is het aantal parkeerplaatsen fel geslonken. Als je een rondleiding plant (of al gepland hebt), hou er dan rekening mee dat je misschien geen plaats vindt op het parkeerterrein van VRT.
Bekijk hier de routebeschrijving.
Hebben jullie een bus gehuurd?
Dan is er normaalgezien geen probleem, er zijn een aantal parkeerplaatsen voor bussen op de bezoekersparking.
Komen jullie met de auto?
Hou er rekening mee dat het aantal beschikbare plaatsen op de bezoekersparking al ingenomen kan zijn. Speel je liever op safe? Kom dan met het openbaar vervoer of parkeer je auto bv. aan Tour & Taxis en neem van daaruit het openbaar vervoer tot aan VRT.
Neem je toch het berekende risico en probeer je nog een plaats te vinden op de bezoekersparking van VRT?
Vertrek ruim op tijd en hou er zeker rekening mee dat onze rondleidingen stipt op tijd starten. Voor rondleidingen tijdens het weekend verwachten we geen parkeerproblemen.
Om het bezoek aan VRT met je klas voor te bereiden of uit te breiden, biedt VRT enkele lessenpakketten aan. Meer info?
- 10.30 uur Start rondleiding bij VRT
- 12.00 uur Einde rondleiding bij VRT
- 13.00 uur Eigen lunch of broodjeslunch (op voorhand te bestellen) in het Vlaams Parlement
- 13.30 uur Start rondleiding in Vlaams Parlement
- 15.00 uur Einde rondleiding in Vlaams Parlement
Het is toegelaten om voor de deur van het Bezoekerscentrum op- en af te stappen. Parkeren kan helaas niet.
Bussen mogen stilstaan en parkeren in de Leuvenseweg, ter hoogte van nummer 44. Er zijn drie plaatsen beschikbaar.
Aan het Warandepark, tegenover het Koninklijk Paleis, zijn er ook parkeerplaatsen voor bussen.
Nog meer opties vindt u hier.
Dan is er normaalgezien geen probleem, er zijn een aantal parkeerplaatsen voor bussen op de bezoekersparking.
De ondergrondse garage van het Vlaams Parlement is om veiligheidsredenen niet toegankelijk voor bezoekers. Maak gebruik van de garages in de buurt:
- Parking Spectrum, Korte Noordstraat 6, 1000 Brussel, op 300m van het Vlaams Parlement
- Parking Wetstraat, Wetstraat 19, 1040 Brussel, op 500m van het Vlaams Parlement
Door de werken ter voorbereiding van ons nieuwe gebouw is het aantal parkeerplaatsen fel geslonken. Als je een rondleiding plant (of al gepland hebt) hou er dan rekening mee dat je misschien geen plaats vindt op het parkeerterrein van VRT.
Komen jullie met de auto?
Hou er rekening mee dat het aantal beschikbare plaatsen op de bezoekersparking al ingenomen kan zijn. Speel je liever op safe? Kom dan met het openbaar vervoer of parkeer je auto bv. aan Tour & Taxis en neem van daaruit het openbaar vervoer tot aan VRT.
Neem je toch het berekende risico en probeer je nog een plaats te vinden op de bezoekersparking van VRT?
Vertrek ruim op tijd en hou er zeker rekening mee dat onze rondleidingen stipt op tijd starten. Voor rondleidingen tijdens het weekend verwachten we geen parkeerproblemen.
De meeste tv-programma’s worden vooraf opgenomen. Dat geeft de ondertitelaars de tijd en de mogelijkheid om de ondertitels perfect te synchroniseren met wat er gezegd wordt.
Sommige programma’s worden evenwel live of semi-live uitgezonden. Semi-live betekent dat er een kleine delay zit tussen de opname en de uitzending, niet meer dan enkele minuten. Dankzij die delay is het mogelijk om de ondertitels synchroon op het beeld te laten meelopen.
Als een (deel van een) programma echt helemaal live wordt uitgezonden, dan moeten ook de ondertitelaars eerst luisteren wat er gezegd wordt voor ze de ondertitels kunnen maken. Dat gebeurt heel snel, met behulp van spraakherkenningssoftware, maar het duurt toch al gauw een tiental seconden voor de ondertitels te zien zijn op het scherm. Een voorbeeld hiervan zijn sportuitzendingen.
De ondertiteling kan er alleen foutloos uitzien als alle tussenschakels technisch perfect in orde zijn. De VRT kan uiteraard alleen de kwaliteit van het uitgezonden signaal garanderen en dat wordt continu gecontroleerd. Zelf kan u ook een aantal dingen controleren: bijvoorbeeld de internetkwaliteit of kabelaansluiting.
Ondertitels zijn soms ook minder volledig als ze live gemaakt worden. In dat geval kan het ook zijn dat de ondertitels niet synchroon lopen met het beeld. In uitzonderlijke gevallen gebeurt het dat er tijdens de live-ondertiteling technische problemen opduiken, waardoor er even geen ondertiteling is. De VRT doet er dan alles aan om die problemen zo snel mogelijk te verhelpen.
Alle providers bieden ondertitels aan. Alleen de manier waarop ze die toegankelijk maken verschilt.
Op de tv schakel je de ondertiteling in via de afstandsbediening van Telenet of Proximus.
- Telenet:
Instellingen van de Telenet tv-box - Proximus:
Ondertitels op je tv-scherm aanzetten
Online kun je ook op de videospeler van VRT MAX de ondertiteling inschakelen.
Afhankelijk van het soort toestel waarmee je kijkt, kan dat op de volgende manieren:
- VRT MAX-website op je laptop:
Klik op de video en kies voor het CC-symbool rechts onderaan. Druk daarop en de ondertitels verschijnen op je scherm. - VRT MAX-app op je smartphone/tablet:
Klik op de video en kies voor het CC-symbool rechts onderaan. Druk daarop en de ondertitels verschijnen op je scherm. - VRT MAX-app op je smart-tv:
Selecteer met de afstandsbediening het CC-symbool links onderaan naast de play-knop. Druk daarop en de ondertitels verschijnen op je scherm.
Als je een probleem ervaart met de toegankelijkheid van onze digitale platformen, neem dan contact op met onze klantendienst.
Zeker vermelden:
- over welke website of app het gaat,
- welk probleem je ervaart
- en of je een (technisch) hulpmiddel gebruikt (type hulpmiddel, op welk toestel...)
Hoe meer concrete informatie we van jou ontvangen, hoe sneller we het probleem kunnen oplossen. Voor jou en andere gebruikers.
Open versus gesloten ondertiteling
Bij de VRT kunnen televisiekijkers zelf kiezen of ze Nederlandstalige programma’s met ondertiteling bekijken of niet. Nederlands gesproken programma’s die goed verstaanbaar zijn worden immers via teletekstpagina 888 ondertiteld in plaats van via open ondertiteling.
Dat betekent niet dat er helemaal geen open ondertitels meer te zien zijn bij Nederlands gesproken programma’s. Als een scène voor de meeste kijkers moeilijk te verstaan is bijvoorbeeld omdat de spreker mompelt wordt ze wel open ondertiteld. Ook wanneer een fragment of programma voor de meeste kijkers niet begrijpelijk is bijvoorbeeld omdat een spreker onversneden dialect spreekt of omdat zijn/haar stem vervormd wordt bij een anonieme getuigenis wordt er open ondertiteld.
Uitzendvertraging live programma's
Door de invoering van uitzendvertraging bij liveprogramma's is ook daar ondertiteling mogelijk. Anderstalige gasten worden zo ondertiteld. Heeft u nog een andere vraag? Contacteer de klantendienst.
Suggesties of vragen zijn heel erg welkom!
Contacteer ons via toegankelijkheid@vrt.be.
De VRT NWS-website wordt momenteel, in nauwe samenwerking met AnySurfer, verbeterd om een optimale beleving met assistentie-programma’s, zoals schermlezers, te garanderen.
Voor vragen en/of suggesties kunt u steeds terecht bij toegankelijkheid@vrt.be
De VRT heeft van de Vlaamse overheid via de beheersovereenkomst een duidelijke opdracht gekregen om ondertiteling te voorzien bij 99% van de uitzendingen op VRT1, VRT CANVAS en Ketnet. Met uitzondering van hosting, trailering, commerciële communicatie en muziekprogramma's. De VRT zorgt ook dat het groeiende aanbod op VRT MAX voor minimaal 90% ondertiteld is. Rekening houdend met dezelfde uitzonderingen.
Ook VTM en Play voorzien tegenwoordig voor het merendeel van hun programma's ondertiteling. Voor gedetailleerde informatie hierover verwijzen we u naar de diensten van die zenders.
Er bestaat ook uitwisseling van ondertitels, vooral met Nederland. De VRT-ondertiteling wordt ook aangeboden bij dvd-versies van heel wat Nederlandstalige films en series.
Als je een programma opneemt met de digicorder, komen de teletekstondertitels automatisch mee. Dat is ook het geval bij uitgesteld kijken. Wat je opneemt is in dat geval niet het VRT-signaal. De vormgeving (lettertype, grootte, kleur, hoogte...) is daardoor anders dan de gewone VRT-stijl.
Ja, dat kan. Hou er echter wel rekening mee dat ondertiteling en Vlaamse Gebarentaal niet volledig synchroon zullen zijn: een tolk moet eerst “uitluisteren” en kan dan pas beginnen omzetten in Vlaamse Gebarentaal, een taal die bovendien ook een andere grammaticale structuur heeft dan het Nederlands. Deze ondertiteling kan u ook makkelijk uitzetten, zo heeft u zelf de keuze.
Hoe zet je ondertiteling aan bij je uitzending?
Ja: er zijn een schrijver, een eindredacteur, een regisseur, een stem en een sonorisator bij het productieproces betrokken. Een schrijver heeft gemiddeld twee à drie dagen nodig om een programma van 50 minuten te beschrijven.
Je vindt een overzicht van alle programma's met VGT op de pagina vrt met vgt in de app van VRT MAX of op vrtmax.be. Tik in VRT MAX via de zoekfunctie 'VGT' in en je krijgt het overzicht van alle programma's met VGT. Wil je op de hoogte blijven van nieuwe programma's, VRT-evenementen met VGT, updates of verschuivingen in het uitzendschema abonneer je dan op het What'sapp kanaal van VRT met VGT en blijf up te date.
Af en toe melden kijkers dat de teletekstondertitels in het VRT NWS journaal de naam van de geïnterviewden bedekken. De ondertitelredactie bepaalt niet zelf wanneer en of er onderschriften verschijnen. Dat doet de regie van het journaal. De ondertitelredactie probeert wel zoveel mogelijk te anticiperen door ondertitels hoger te plaatsen als er onderschriften gepland worden. Er wordt wel rekening mee gehouden dat de ondertitels zo weinig mogelijk belangrijke info onderaan in beeld bedekken. Een voorbeeld daarvan zijn balsporten (zoals voetbal). Dan verschijnen de ondertitels standaard bovenaan in beeld.
Kijkt u uitgesteld of naar een opname? In dat geval kijkt u naar het ondertitelsignaal van de distributeur, niet dat van de VRT. Daardoor staan de ondertitels standaard onderaan in beeld. Ook onze VRT MAX-player kan ondertitels momenteel nog niet hoger in beeld plaatsen. In de toekomst is het wel de bedoeling om die functionaliteit toe te voegen.
De ondertitelredactie maakt voor live-ondertiteling gebruik van spraakherkenning. Dat is software die spraak kan omzetten in geschreven tekst. Van die tekst worden dan ondertitels gemaakt.
Spraakherkenningssoftware heeft als grote voordeel dat hij getraind kan worden. Elke ondertitelaar werkt met zijn eigen versie van het systeem en dat systeem leert ook gaandeweg die specifieke ondertitelaar beter te verstaan. Zo wordt de herkenning steeds beter. Je kunt de software bovendien specifieke termen en namen leren.
Tijdens het live-ondertitelen dicteert één ondertitelaar met spraakherkenning, waarna een tweede desnoods nog kleine foutjes verbetert en de ondertitels uitzendt. Degene die dicteert, tolkt als het ware tegen het systeem in goeie, leesbare zinnen. Soms wordt de boodschap ook meteen wat ingekort, zodat de tekst niet te snel voorbijvliegt en alle kijkers alles comfortabel kunnen lezen.
VRT wil in de toekomst ook meer en meer inzetten op automatische ondertiteling via artificiële intelligentie, zodat nog meer programma's van ondertiteling kunnen worden voorzien. Maar die technologie is nog volop in ontwikkeling. De kwaliteit van automatische ondertiteling hangt bijvoorbeeld sterk af van de kwaliteit van de klank. De herkenning wordt meteen minder goed als er met een zware tongval gesproken wordt, als sprekers door elkaar spreken of overstemd worden door achtergrondgeluid. Automatische ondertitels geven bovendien altijd letterlijk weer wat er gezegd wordt. Daardoor kan het te snel gaan of is de zinsstructuur soms moeilijk leesbaar.
Soms gaat de montage te snel en is er geen tijd om extra beschrijving toe te voegen (zoals bijvoorbeeld in een nieuwsuitzending) of soms is de beschrijving overbodig omdat een personage alles al zegt.
Bij audiodescriptie vertelt een vertelstem wat er tussen de dialogen te zien is. Audiodescriptie is zeer geschikt voor fictiereeksen. VRT zendt twee reeksen per jaar uit met vertelstem. De blinde kijker kan zo een fictiereeks volgen in de best mogelijke omstandigheden.
Dat kan door:
-de uitzending te volgen via het derde televisiekanaal van VRT waar overdag Ketnet staat. Op dat kanaal wordt gelijktijdig met de gewone uitzending op Eén de versie met audiodescriptie uitgezonden. Daarnaast is er op zondagavond een herhaling van de aflevering van de voorgaande week.
-door via de digitale decoder de taalkeuze aan te passen in het keuzemenu en te kiezen voor het specifieke audiokanaal.
-te kijken via de audiodescriptiesite van het VRT-videoplatform VRT MAX
Wanneer een aflevering is uitgezonden is de audiodescriptie als een audiofile terug te vinden op de website van het net. Wanneer de dvd-box van de fictiereeks uitkomt is die ook met audiodescriptie ter beschikking.
Volgens de beheersovereenkomst met de Vlaamse Overheid moet VRT elk jaar één kwaliteitsfictiereeks per jaar toegankelijk maken met vertelstem.
Bij gesproken ondertiteling worden de teksten van ondertiteling van anderstalige televisieprogramma's doorgezonden in een aparte informatielaag bij het programma.
De technologie zet de bestaande tekstuele ondertitelinformatie om in spraak. Via teletekst wordt die tekstuele info naar de dienstenleverancier of eindgebruiker gestuurd. Dit werkt zowel voor open (vertalende) ondertitels als teletekstondertitels. Alleen bij een aantal programma's van de nieuwsdienst (Terzake Zevende dag Volt Reyers laat …) werkt het niet maar ook hier wordt aan gewerkt. .Elk platform van gesproken ondertiteling kan deze info gebruiken. Er zijn momenteel twee technologische platformen met elk hun voor- en nadelen voor de eindgebruiker:
De tekst-spraakomzetting gebeurt in een apparaat bij de eindgebruiker (bv. Komfa)
De tekst-spraakomzetting gebeurt in een centrale server van de dienstleverancier en de spraak wordt via internet gestreamd naar de eindgebruiker (bv. Integra/Orion Webbox)
Distributeurs zouden dit ook kunnen inbouwen in hun settopbox maar volgens ons is daar nog geen initiatief genomen. Dus moet de eindgebruiker zelf een toestel aanschaffen om de gesproken ondertitels te kunnen ontvangen.
Er zijn twee modellen:
Komfo-box: meer info op komfa-media.eu. De Belgische verdelers van de Komfo-box zijn: optelec.be en kobavision.be
Orion webbox: meef info op orionwebbox.org of bij de Belgische verdeler Integra
- Het journaal van 19 uur met VGT:
- live streaming op VRT NWS: nieuws
- nadien op de videozone van VRT NWS: nieuws
- via het gratis digitaal aanbod-op-aanvraag van Telenet en Proximus TV
- Het journaal van 19 uur met VGT op open net:
- Om 20.15 uur op het kanaal van Ketnet
- Op Kerstmis en op de nationale feestdag kan u ook de toespraak van de koning volgen met VGT
- Karrewiet met VGT: dagelijks op Ketnet.be en de volgende dag om 8.50 uur op Ketnet en via het gratis digitaal aanbod-op-aanvraag van Telenet en Proximus TV
- De week van Karrewiet met VGT: elke zaterdag om 11 uur op Ketnet, op Ketnet.be en via het gratis digitaal aanbod-op-aanvraag van Telenet en Proximus TV
- De intrede van de Sint wordt op woensdag volgend op de intrede uitgezonden met VGT
- Alle programma's met Vlaamse gebarentaal kunnen ook herbekeken worden via VRT MAX.
Voor onze nieuwe en vernieuwde digitale platformen volgen we de Richtlijnen voor Toegankelijkheid van Webcontent (WCAG) 2.1 niveau AA.
VRT engageert zich om alle eigen fictie van VRT 1 en VRT Canvas, uitgezonderd dagelijkse soap, te voorzien van audiodescriptie. Ook de eigen fictie van Ketnet en VRT MAX wordt zo veel mogelijk ondertiteld.
Meer informatie vind je in de beheersovereenkomst VRT 2020-2025.
Vlaamse gebarentaal en het Nederlands zijn twee verschillende talen. Er wordt daarom ook vermeden om letterlijk te tolken en zoveel mogelijk als kan een culturele vertaling te maken. Door de opbouw en het snelle spreektempo van de nieuwsprogramma's moeten onze tolken snel vertalen én alle gespecialiseerde en gedetailleerde uitleg omzetten in VGT.
Sinds augustus 2006 ondertitelen we journaals letterlijk en integraal. Zo krijg je ook in de ondertitels alle informatie mee en sluiten de titels perfect aan bij wat er gezegd wordt. Dat maakt ondertiteling duidelijker en makkelijker om te volgen.
Letterlijke ondertiteling heeft wel als gevolg dat niet alle ondertitels even lang op het scherm blijven. Bij snel sprekende journalisten heb je minder tijd om de ondertitels te lezen dan bij traag sprekende journalisten. Maar omdat correcte en volledige informatie bij journaals belangrijk is voor de doelgroep, blijven we vasthouden aan letterlijke ondertiteling.
Bij liveprogramma's of -interventies is integraal en/of letterlijk ondertitelen nagenoeg onmogelijk. Toch doen we er alles aan om zo volledig mogelijk te zijn, onder meer door het gebruik van spraakherkenningssoftware. Daarmee kunnen we heel snel en nauwkeurig ondertitelen, maar helemaal letterlijk zal het nooit zijn.
VRT streeft ernaar om toegankelijke digitale producten te bouwen en heeft de opdracht om 90% van het videoaanbod te ondertitelen. Op dit moment lukt het ons dan ook 90% van het aanbod op VRT MAX te ondertitelen.
Absoluut, maak je geen zorgen. Ook als je enkel de minimale cookies aanvaardt op onze websites en in onze apps, dan kan je nog steeds voluit genieten van alle voordelen van het VRT-profiel.
Als je meer wil weten over onze cookies, raadpleeg dan zeker de VRT-cookiesverklaring.
Onderaan elke VRT-website staat een link “Cookies” (of “Cookie instellingen”).
Als je erop klikt dan verschijnt het cookie pop-upvenster en kan je je voorkeuren aanpassen.
Elke aanpassing geldt meteen voor alle VRT-websites.
In principe zou het cookievenster niet meermaals mogen verschijnen. Gebeurt het toch, dan begrijpen we dat dit vervelend is.
Wellicht heeft het één van volgende oorzaken:
Je surft anoniem
Je webbrowser staat in incognito modus, je surft in een privévenster of je hebt expliciet aangegeven dat je anoniem wil surfen.
Als dat zo is dan kunnen we jouw opgeslagen voorkeuren niet raadplegen en moeten we bij elk bezoek aan een VRT-website het popupvenster opnieuw tonen.
Je bezoekt de website op een ander toestel of met een andere browser
Cookies worden op de harde schijf geplaatst van een computer, laptop, tablet of mobiele telefoon. Je moet dus voor elk toestel apart je persoonlijke cookievoorkeuren aangeven via het cookie pop-upvenster.
Bovendien bewaart elke browser die je gebruikt de cookies op een andere plaats. Je moet dus ook voor elke browser apart je persoonlijke cookievoorkeuren aangeven via het cookie pop-upvenster.
Er treedt een time-out op
Als je een VRT-website bezoekt dan raadpleegt de browser je opgeslagen cookievoorkeuren. Normaal gezien gebeurt dit heel snel en is er geen probleem.
Maar er kan uitzonderlijk altijd iets mislopen. Als de browser na 3 seconden de cookievoorkeuren nog niet heeft kunnen vinden dan wordt het cookie pop-upvenster opnieuw getoond.
Je hebt de privacy- en veiligheidsinstellingen van je browser aangepast
Je kan je browser zo instellen dat alle cookies en websitevoorkeuren verwijderd worden nadat je deze browser afsluit.
Ook het VRT-cookiebestand wordt dan verwijderd. Bij elk volgende bezoek aan een VRT-website wordt het cookie pop-upvenster getoond.Informatie voor het controleren of aanpassen van deze instellingen kan je hier vinden:
- Microsoft Edge: https://support.microsoft.com/nl-nl/hub/4337664/microsoft-edge-help
- Mozilla Firefox: https://support.mozilla.org/nl/products/firefox/privacy-and-security
- Google Chrome: https://support.google.com/chrome#topic=7438008
- Apple Safari: https://support.apple.com/safari
Je gebruikt add-ons of extensies
Heb je een programma (add-on of extensie) geïnstalleerd die extra functionaliteit toevoegt aan je browser?
Dan bestaat de kans dat dit programma het opslaan van je persoonlijke cookievoorkeuren blokkeert. Ook in dit geval wordt bij elk volgend bezoek aan een VRT-website het cookie pop-upvenster opnieuw getoond.
Je browser laat niet toe om je voorkeuren te (her)gebruiken op verschillende websites
Sommige browsers laten niet toe om opgeslagen cookievoorkeuren te (her)gebruiken op verschillende websites.
In dit geval zal elke VRT-website die je voor de eerste keer bezoekt vragen om je cookievoorkeuren aan te geven.
Er is een aanpassing aan ons privacy- en cookie beleid gebeurd
Aanpassingen aan ons privacy- en cookie beleid zorgen ervoor dat we opnieuw toestemming moeten vragen aan jou om deze aanpassingen te aanvaarden.
Aanpassingen kunnen zijn dat er:
- Nieuwe derde partijen zijn toegevoegd die aan jou toestemming vragen om gegevens te meten en te gebruiken, of derde partijen worden verwijderd uit deze lijst.
- Derde partijen nieuwe doeleinden hebben en daarvoor toestemming vragen, of dat doeleinden verwijderd worden.
- Nieuwe functionele of analytische componenten worden gebruikt op onze digitale producten, en deze zullen bij gebruik een cookie zetten.
- Wijzigingen zijn in toepassingen die we gebruiken onder de strikt noodzakelijke cookies
- Wijzigingen zijn in de lijst van sociale mediabedrijven waarvan we content delen op onze digitale producten.
- Wijzigingen zijn in de manier waarop we data doorsturen naar deze derde partijen. Momenteel is het zo dat alle data anoniem wordt doorgestuurd, en dat er dus geen persoonsgegevens worden meegestuurd.
We proberen deze aanpassingen zo minimaal mogelijk door te voeren, zodat het venster niet te snel opnieuw moet verschijnen. De aanpassingen die er gebeuren worden niet in een apart overzicht weergegeven.
De VRT-websites gebruiken cookies. Cookies zijn tekstbestandjes die op de harde schijf van je computer opgeslagen worden. Ze bevatten informatie over je surfgedrag (wat bekijk/beluister/lees/doe je graag op een website?), je persoonlijke voorkeuren (wil je graag relevante advertenties of aanbevelingen zien?), geven aan of je al aangemeld bent op de website, enz.
Deze persoonlijke cookievoorkeuren (toestemmingen) bepaal je zelf, zoals wettelijk vastgelegd werd.
Om je voorkeuren te (her)kennen tonen we een popupvenster met daarin verschillende opties.
Zodra je je voorkeuren aangegeven hebt dan worden ze opgeslagen en sluit het popupvenster.
Als je voor de eerste keer een website van VRT bezoekt dan verschijnt het cookie popupvenster, want op dat moment kennen we jouw cookievoorkeuren nog niet.
Deze voorkeuren worden door alle websites van de VRT (VRT NWS, Sporza, VRT NU, MNM…) (her)gebruikt, je zou het popvenster dus maar één keer mogen zien.
Strikt noodzakelijke cookies
Deze cookies zijn nodig om te meten of een website goed werkt en om op termijn het gebruiksgemak voor de bezoeker te verhogen. Daarom kan je deze niet weigeren.
Deze noodzakelijke cookies brengen, volledig anoniem, jouw gebruik in kaart voor analyse- en onderzoeksdoeleinden. Dankzij deze informatie zien we of alles goed werkt en kunnen we, waar nodig, passende verbeteringen aanbrengen.
Functionele en statistische cookies
Deze cookies dienen om extra functionaliteiten op de website mogelijk te maken, en zorgen dus voor een vlotte werking van de website. Deze functionele cookies kunnen ook er voor zorgen dat je extra content zoals grafieken, video’s, matchfiches en andere zaken van externe partners vlot kan bekijken.
De bijkomende analytische toepassingen die er gebruikt kunnen worden geven VRT de mogelijkheid om bijkomende analyses te maken over specifieke functionaliteiten, zoals bijvoorbeeld de werking van de video of audiospeler.
Indien je kiest om alle cookies te weigeren, dan kan je deze extra functionaliteiten niet bekijken of beluisteren, of missen we als VRT de kans om onze producten nog beter te maken.
Aanbevelingen
Als je deze cookie aanzet dan krijg je aanbevelingen geïnspireerd door wat je graag leest, bekijkt en/of beluistert.
Advertenties op maat
Als je toestemming geeft om deze cookies te aanvaarden, dan krijg je relevantere advertenties te zien, geselecteerd op basis van je surfgedrag.
Externe advertentiepartijen hebben een hele reeks aan mogelijkheden om jouw surfgedrag, volledig anoniem, in kaart te brengen, en op basis van die verzamelde gegevens persoonlijke advertenties aan jou te tonen.
Sociale media
Als je deze cookies aanvaardt, dan zie je de relevante inhoud van deze sociale mediabronnen zoals Youtube, Twitter, Facebook of Instagram op onze digitale producten.
Kies je voor “Alles weigeren” dan krijg je algemene (en dus minder relevante) aanbevelingen en advertenties te zien, en mis je interessante bijdragen van VRT die op sociale media geplaatst werden.
VRT werkt mee aan het educatieve webplatform 'Het Archief voor Onderwijs’ van meemoo, Vlaams Instituut voor het archief . Hier maakt men de rijke audiovisuele collecties van o.a. de VRT toegankelijk voor alle lesgevers uit het leerplichtonderwijs, hoger onderwijs, maar ook voor studenten lerarenopleidingen en leerlingen in het secundair. 'Het Archief voor Onderwijs’ telt ondertussen al meer dan 23.000 fragmenten en 150.000 gebruikersaccounts.
Met ‘Het Archief voor Onderwijs’ wil meemoo het gebruik van geluid en beeld in de klasomgeving actief stimuleren en ervoor zorgen dat een leerkracht digitale bronnen gemakkelijk en met plezier gebruikt in de klas. Het platform is gebruiksvriendelijk en heeft een ruim aanbod lesklare audiovisuele collecties.
Leerkrachten kunnen ook zelf aan de slag. Zo kan er gezocht worden op graad of vak, maar kunnen ook fragmenten ‘geknipt’ worden zodat de leerkracht enkel het beeldfragment kan tonen dat hij/zij nodig heeft voor de les. Bovendien kan een leerkracht secundair materiaal delen met leerlingen, voor opdrachten in de klas of thuis.
Ben je leerkracht en wil je je aanmelden op 'Het Archief voor Onderwijs', dan heb je alleen het nummer van je lerarenkaart of stamboeknummer nodig.
Aanmelden kan op de website https://onderwijs.hetarchief.be.
Indien het fragment dat je zoekt niet op het platform wordt aangeboden dan kan je steeds via 'Het Archief voor Onderwijs' een aanvraag indienen om het fragment te publiceren.
Hoe zit dat met rechten?
Meemoo beroept zich op de uitzonderingswet voor auteursrechten voor het onderwijs. Dat betekent dat er geen auteursrechten moeten worden betaald op fragmenten die binnen een zuiver educatieve context worden gebruikt.
Het archiefmateriaal van de VRT is ook beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek. Onderzoekers kunnen het materiaal inkijken in het VRT-archief, maar mogen geen kopieën maken.
Wil je jouw onderzoek / les voorbereiden, dan kan je via hetarchief.be alvast zoeken door de metadata van fragmenten uit het VRT-archief. Je kan er ook online fragmenten aanvragen. Hetarchief.be is eveneens een initiatief van meemoo en bevat metadata van beeld en geluid uit de Vlaamse cultuur-, media- en overheidssector.
Je kan ook tegen betaling een kopie aanvragen bij het VRT-archief: vrtarchief@vrt.be.
VRT werkt mee aan het educatieve webplatform "Het Archief voor Onderwijs" van meemoo. Hier worden de rijke audiovisuele collecties van VRT vrij toegankelijk gemaakt voor alle leerkrachten uit het leerplichtonderwijs.
Er kunnen echter alleen kopieën geleverd worden van programma's die VRT zelf heeft gerealiseerd en dus niet van aangekochte programma's zoals speelfilms, feuilletons en documentaires. Dit kan niet omdat we daarvoor de rechten niet hebben gekregen van de producent van de programma's.
Ben je leerkracht en wil je je aanmelden op "Het Archief voor Onderwijs", dan heb je alleen het nummer van je lerarenkaart nodig. Aanmelden kan op de website www.onderwijs.hetarchief.be .
Als het fragment dat je zoekt niet op deze website wordt aangeboden, kun je altijd via "Het Archief voor Onderwijs" vragen om het fragment te publiceren.
Je kunt ook tegen betaling een kopie aanvragen bij het VRT-archief. Neem dan via e-mail contact op en stel je vraag: vrtarchief@vrt.be
VRT is een publieke omroep en werkt in de eerste plaats voor het grote publiek. Op specifieke vragen van individuele kijkers kan slechts in beperkte mate worden ingegaan. U kunt een kopie van een programma aanvragen bij het beeldarchief van VRT. Het beeldarchief kan echter alleen kopieën leveren van programma's die VRT zelf heeft gerealiseerd en dus niet van aangekochte programma's zoals speelfilms, feuilletons en documentaires. Dat kan niet omdat we daartoe de rechten niet hebben gekregen van de producent van deze programma's.
Een kopie van een programma kan via downloadlink in mpeg 4 (met watermerk VRT) worden geleverd.
Kopie voor privé-doeleinden
Een fragment uit een VRT-programma kost € 25, een aflevering kost € 50. Omdat zo veel kijkers om een kopie vragen, leveren wij maar één kopie per aanvrager. De leveringstermijn bedraagt ongeveer drie weken. Stel uw vraag steeds zo precies mogelijk, bij voorkeur per mail of per brief: vrtarchief@vrt.be of VRT-Omroepcentrum, Auguste Reyerslaan 52, kamer 2 F23, B-1043 Brussel. t.a.v. Linda De Leeuw. Indien u per e-mail bestelt vergeet niet uw postadres te vermelden, zodat we u een bestelbon kunnen toesturen, die u getekend moet terugsturen.
Kopie voor andere dan privé-doeleinden
Ingeval u de beelden wilt gebruiken voor andere dan privédoeleinden, moet u uw aanvraag per mail sturen naar vrtarchief@vrt.be t.a.v. Linda De Leeuw, VRT-Omroepcentrum, kamer 2F23, Auguste Reyerslaan 52, 1043 Brussel. Gelieve duidelijk te vermelden welk gebruik u voor ogen heeft: Voor vertoningen, gebruik in tentoonstellingen, in een dvd, in een ander programma, in een theatervoorstelling, voor plaatsing op een website, als bedrijfsdocumentatie…
Je kunt altijd tegen betaling een kopie aanvragen via ons archief. Neem contact op met het VRT-archief via e-mail: vrtarchief@vrt.be .
Het archief kan nooit een gratis kopie aanleveren. De prijs die we aanrekenen, is altijd zo laag mogelijk en dekt de behandelingskosten om de dienstverlening mogelijk te maken.
1. Wie heeft toegang tot het archief?
Het archief is in de eerste plaats toegankelijk voor VRT-medewerkers. Zij gebruiken het als informatiebron of om nieuwsitems of programma’s te stofferen. Denk bijvoorbeeld aan programma’s als Van algemeen nut of Kinderen van de kolonie.
Leerkrachten kunnen eenvoudig gebruik maken van het VRT-archief. Via het webplatform “Het Archief voor Onderwijs” kunnen leerkrachten fragmenten in hun lessen. Dit platform, aangeboden door meemoo, Vlaams instituut voor het archief, maakt gebruik van de uitzonderingswet voor auteursrechten in het onderwijs. Hierdoor hoeven er geen auteursrechten betaald te worden voor fragmenten die in een educatieve context worden gebruikt.
Ook voor wetenschappelijk onderzoek is het VRT-archief beschikbaar. Onderzoekers kunnen het materiaal ter plaatse raadplegen, maar kopiëren is niet toegestaan.
Particulieren kunnen in bepaalde gevallen materiaal uit het VRT-archief opvragen. Als VRT het materiaal zelf heeft gemaakt, kan het onder bepaalde voorwaarden beschikbaar worden gesteld. Dit hangt af van de auteursrechten die op het beeld- of audiomateriaal rusten. Wanneer VRT fragmenten aankoopt bij externe partijen, zoals bij sportuitzendingen, is het mogelijk dat dit materiaal niet beschikbaar is voor particulieren. De beschikbaarheid hangt dus vooral af van de rechten die aan het programma verbonden zijn. Materiaal dat door VRT is aangekocht, is niet beschikbaar voor particulieren omdat VRT de auteursrechten hierop niet bezit.
Enkele voorbeelden:
Voorbeeld 1: Ik wil graag een aflevering van de BBC-documentaire “Planet Earth” aanvragen die onlangs op Canvas werd uitgezonden.
Antwoord: Dat is helaas niet mogelijk. VRT heeft de documentaire van de BBC gekocht voor uitzending op Canvas, maar heeft niet de rechten om deze individueel beschikbaar te maken. Je kunt de documentaire wel nog een maand lang na uitzending bekijken op VRT MAX.
Voorbeeld 2: Ik wil de eerste aflevering van “Thuis” aanvragen.
Antwoord: Geen probleem! Thuis is een eigen productie van VRT, zonder externe fragmenten. VRT heeft dus alles rechten, waardoor je een aflevering kunt opvragen.
Voorbeeld 3: Ik wil een aflevering van “Alleen Elvis blijft bestaan” opvragen.
Antwoord: Het is niet altijd even duidelijk of dit mogelijk is. Hoewel “Alleen Elvis blijft bestaan” een VRT-programma is, bevat het ook fragmenten die VRT heeft aangekocht en waarvoor ze geen rechten bezit. De beschikbaarheid van de aflevering hangt dus af van de herkomst van de fragmenten. Eerst moet er een rechtencontrole worden uitgevoerd.
Wat kost het opvragen van archiefmateriaal?
Voor een fragment betaal je €25, voor een volledige uitzending €50.
Deze kosten dekken de verwerking, opslag, opzoeking en bewerking van het gevraagde materiaal. Let op: deze tarieven gelden alleen voor particulieren die materiaal voor privégebruik opvragen. Voor professioneel gebruik gelden andere tarieven.
Hoelang duurt het?
De VRT streeft ernaar om de gevraagde uitzending binnen drie weken te leveren, meestal digitaal via een link.
Kan ik ongelimiteerd materiaal opvragen?
Neen, dat is niet mogelijk. Het onderstaande voorbeeld illustreert waarom niet.
Vraag: Kan ik het hele eerste seizoen van “Thuis” opvragen?
Antwoord: Nee, dat is niet mogelijk. Daar zijn twee redenen voor:
- Beschikbaarheid: Fictiereeksen van VRT zijn vaak beschikbaar op DVD’s en recent materiaal is te vinden op VRT MAX. Het VRT-archief verwijst mensen liever naar deze bronnen.
- Juridische beperkingen: het VRT-archief kan geen volledige reeks kopiëren voor een privépersoon vanwege de hoge auteursrechten die aan Sabam moeten worden betaald. Dit zou zowel voor de klant als voor VRT zelf financieel onhaalbaar zijn.
Hoe vraag ik materiaal aan?
Stuur je aanvraag schriftelijk in, bij voorkeur via e-mail naar vrtarchief@vrt.be. Je kunt ook het contactformulier invullen bij de veelgestelde vragen onder ‘Ik wil graag een kopie aanvragen uit het VRT-archief’. Daarna wordt je aanvraag behandeld.
Het VRT-archief in cijfers
Het VRT-archief bevat ongeveer 2 miljoen digitale videofragmenten en ook meer dan 700.000 digitale radiofragmenten, voornamelijk bestaande uit televisie- en radioprogramma’s of fragmenten daarvan. Het archief groeit dagelijks aan met gemiddeld meer dan 30 uur nieuw videomateriaal en meer dan 120 uur radiomateriaal.
Daarnaast beschikt de afdeling VRT Archief over een muziekcollectie met 2 miljoen digitale muzieknummers uit diverse genres: dit zijn eigen muziekopnames uit de omroepgeschiedenis, aangevuld met een grote collectie commerciële muziek. VRT Archief bewaart maar liefst 200.000 foto’s die de rijke geschiedenis van de publieke omroep in beeld brengen. Onder deze foto’s bevinden zich unieke opnames uit de tijd dat programma’s bijna uitsluitend live werden uitgezonden en nog niet werden opgenomen. VRT Archief biedt ook inhoudelijke ondersteuning aan programmamakers op basis van persartikels en magazines.
Voor wie is het archief toegankelijk?
Het VRT-archief is een onmisbare bron voor VRT-medewerkers: ze vinden er archiefmateriaal en achtergrondinformatie voor programma’s en artikels. Externe gebruikers, zoals onderzoekers en documentairemakers, kunnen op aanvraag toegang krijgen tot het materiaal.
Via hetarchief.be van meemoo, Vlaams instituut voor het archief, is het VRT-archief toegankelijk voor het brede publiek. Op die manier kan je al een eerste onderzoek doen.
Open versus gesloten ondertiteling
Bij de VRT kunnen televisiekijkers zelf kiezen of ze Nederlandstalige programma’s met ondertiteling bekijken of niet. Nederlands gesproken programma’s die goed verstaanbaar zijn worden immers via teletekstpagina 888 ondertiteld in plaats van via open ondertiteling.
Dat betekent niet dat er helemaal geen open ondertitels meer te zien zijn bij Nederlands gesproken programma’s. Als een scène voor de meeste kijkers moeilijk te verstaan is bijvoorbeeld omdat de spreker mompelt wordt ze wel open ondertiteld. Ook wanneer een fragment of programma voor de meeste kijkers niet begrijpelijk is bijvoorbeeld omdat een spreker onversneden dialect spreekt of omdat zijn/haar stem vervormd wordt bij een anonieme getuigenis wordt er open ondertiteld.
Uitzendvertraging live programma's
Door de invoering van uitzendvertraging bij liveprogramma's is ook daar ondertiteling mogelijk. Anderstalige gasten worden zo ondertiteld. Heeft u nog een andere vraag? Contacteer de klantendienst.
Bij audiodescriptie vertelt een vertelstem wat er tussen de dialogen te zien is. Audiodescriptie is zeer geschikt voor fictiereeksen. VRT zendt twee reeksen per jaar uit met vertelstem. De blinde kijker kan zo een fictiereeks volgen in de best mogelijke omstandigheden.
Dat kan door:
-de uitzending te volgen via het derde televisiekanaal van VRT waar overdag Ketnet staat. Op dat kanaal wordt gelijktijdig met de gewone uitzending op Eén de versie met audiodescriptie uitgezonden. Daarnaast is er op zondagavond een herhaling van de aflevering van de voorgaande week.
-door via de digitale decoder de taalkeuze aan te passen in het keuzemenu en te kiezen voor het specifieke audiokanaal.
-te kijken via de audiodescriptiesite van het VRT-videoplatform VRT MAX
Wanneer een aflevering is uitgezonden is de audiodescriptie als een audiofile terug te vinden op de website van het net. Wanneer de dvd-box van de fictiereeks uitkomt is die ook met audiodescriptie ter beschikking.
Volgens de beheersovereenkomst met de Vlaamse Overheid moet VRT elk jaar één kwaliteitsfictiereeks per jaar toegankelijk maken met vertelstem.
VRT streeft ernaar om toegankelijke digitale producten te bouwen en heeft de opdracht om 90% van het videoaanbod te ondertitelen. Op dit moment lukt het ons dan ook 90% van het aanbod op VRT MAX te ondertitelen.
https://www.vrt.be/vrtmax/kanalen/radio-2/
- Vlaams-Brabant op 89 5 MHz
- Limburg op 89 9 MHz
- West-Vlaanderen op 90 4 MHz
- Oost-Vlaanderen op 92 0 MHz
- Antwerpen op 96 4 MHz
Op een radiotoestel met DAB+
Via digitale tv
In de Klara-app of via de app of website van VRT MAX.
Live luisteren naar Klara | VRT MAX
Live luisteren naar Klara Continuo | VRT MAX
- Antwerpen 89.0 MHz
- Brussel 88.3 MHz
- Leuven 94.8 MHz
- Limburg 102.0 MHz
- Noord-Oost-Limburg 93.0 MHz
- Oost-Vlaanderen 101.5 MHz
- Vlaams-Brabant 97.0 MHz
- West-Vlaanderen 101.5 MHz
Via digitale televisie (zie de info van uw leverancier)
Via DAB+ en via de app of website van VRT MAX.
https://www.vrt.be/vrtmax/livestream/audio/mnm/
- Radio 1 in Antwerpen op 94.2 MHz
- Radio 1 in Vlaams-Brabant op 91.7 MHz
- Radio 1 in Leuven op 98.5 MHz
- Radio 1 in Limburg op 99.9 MHz
- Radio 1 in Oost-Vlaanderen op 95.7 MHz
- Radio 1 in West-Vlaanderen op 95.7 MHz
Via digitale televisie (zie de info van uw leverancier)
Via DAB+
Via de Radio 1-app en de app of website van VRT MAX.
https://www.vrt.be/vrtmax/livestream/audio/radio1/
- Radio 2 Antwerpen op 97 5 MHz
- Radio 2 Limburg op 97 9 MHz
- Radio 2 Oost-Vlaanderen op 89 8 MHz 90 7 MHz en 98 6 MHz
- Radio 2 Vlaams-Brabant op 88 7 MHz 92 4 MHz en 93 7 MHz
- Radio 2 West-Vlaanderen op 100 1 MHz
U kan Radio 2 ook beluisteren via de volgende kanalen:
DAB
www.radio2.be: klikken op 'luister live'
http://radioplus.be/#/radio2
digitale televisie (zie de info van uw leverancier)
kabel (zie de info van uw leverancier)
Er bestaan twee soorten rechtstreekse gesprekken in Het Journaal.
-Een eerste soort is er de zogenoemde 'duplex'. Daarbij praat een presentator rechtstreeks met een collega-journalist of een andere persoon op een locatie (dat kan in de Wetstraat zijn, maar evengoed in Washington).
-De tweede soort is een studiogesprek, met een collega-journalist of met een minister, een professor, enzovoort.
Als VRT niet vooraf weet wat er gezegd zal worden, kan het niet anders dan dat de ondertitels achterlopen. Want luisteren, begrijpen, inspreken (met spraakherkenningssoftware) kost al een aantal seconden. Meestal ziet u dus nog de vraag, terwijl de andere spreker of gast al aan het antwoorden is.
Soms gebeurt het dat journalisten vooraf hun rechtstreekse interventie repeteren. De ondertitelaars die de repetitie dan volgen via hun monitoren, kunnen de uitgesproken zinnen vooraf al omzetten in ondertitels. Die zijn dan klaar voor wanneer de journalist zijn live-interventie tijdens Het journaal zal doen. Ook journalisten die een studiogesprek doen, tikken soms vooraf hun antwoorden in het computersysteem. Zo kan VRT ook in die gevallen de ondertitels vooraf maken en is er geen vertraging meer bij het doorsturen.
Een andere mogelijkheid om die vertraging op te heffen is het programma met een kleine vertraging uit te zenden. 20 à 30 seconden kan al voldoende zijn om de live-ondertiteling toch synchroon met het beeld te laten lopen.
Wat is podcasting?
Een podcast is een audiobestand dat je kan beluisteren via je smartphone, tablet of computer. Heel handig: je luistert waar en wanneer je ook maar wil naar nieuws, entertainment of persoonlijke verhalen. Podcasts zijn vaak opnames die niet via de radio te horen zijn en die specifiek gemaakt zijn om on-demand, wanneer jij het wil, te beluisteren.
Alle podcasts zijn te beluisteren op VRT MAX en in de VRT MAX-app.
In 2019 werd een omschakeling doorgevoerd van 20 naar 36 zendmasten. Op deze manier wenst men de algemene DAB+ dienst sterk te verbeteren. Maar afhankelijk van verschillende factoren kan de ontvangstkwaliteit lokaal erg verschillen.
- U laat uw toestel best opnieuw de zenders zoeken met de antenne volledig uitgeschoven en recht omhoog gericht
- Uw radiotoestel verplaatsen, bijvoorbeeld dichter bij een raam, kan het probleem mogelijk ook oplossen
- Indien u in een woning woont met stevige isolatie kan dat ook zorgen voor storingen. Een mogelijke raad hierbij is om het toestel eens in de buitenlucht te proberen. Op deze manier kan u alvast de binnenhuisontvangst vergelijken met deze buitenshuis.
Op https://www.dabplus.be/nl/bereik/ vindt u een overzichtskaart van het zendgebied.
De documentatie met de voorspelde dekking bevat de theoretisch berekende dekking. De reële dekking kan dus wel afhankelijk zijn van verschillende andere parameters.
VRT heeft gemerkt dat een beperkt aantal receivers ook problemen ondervinden met de dynamische bestanden die VRT meestuurt. Zo zijn bij sommige ontvangers in Volkswagen en Skoda enkele problemen gesignaleerd. VRT werkt momenteel aan een oplossing in direct contact met de fabrikanten.
Ook bij zeer recente Pure-ontvangers blijkt de chip niet in staat om de slides weer te geven die uit de Norkring DAB-headends komen (geldt dus ook voor niet VRT-zenders). De chipset fabrikant en headend fabrikant zijn hierover in direct contact om een oplossing te zoeken
In de app gaat u onderaan naar 'Meer', daar kan u bij 'Videokwaliteit' kiezen tussen 'Databesparend', 'Standaard' of 'Beste kwaliteit'.
Omwille van technische redenen kan je op DAB geen regionale uitzending van Radio 2 kiezen. Daarom wisselt een schakelaar elke dag (technisch gezien om de 12 uur) van regio in de volgorde Antwerpen - Vlaams-Brabant - Limburg - Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen.
Wanneer u geen gebruik maakt van de radiospeler via onze websites maar van een ander toestel om de livestreams te beluisteren, kunt u via de onderstaande links de gewenste kwaliteit van audiostream selecteren:
Radio 1
http://mp3.streampower.be/radio1-low.mp3
http://mp3.streampower.be/radio1-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/radio1-high.mp3
Radio 2 Antwerpen
http://mp3.streampower.be/ra2ant-low.mp3
http://mp3.streampower.be/ra2ant-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/ra2ant-high.mp3
Radio 2 Vlaams Brabant
http://mp3.streampower.be/ra2vlb-low.mp3
http://mp3.streampower.be/ra2vlb-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/ra2vlb-high.mp3
Radio 2 Limburg
http://mp3.streampower.be/ra2lim-low.mp3
http://mp3.streampower.be/ra2lim-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/ra2lim-high.mp3
Radio 2 Oost-Vlaanderen
http://mp3.streampower.be/ra2ovl-low.mp3
http://mp3.streampower.be/ra2ovl-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/ra2ovl-high.mp3
Radio 2 West-Vlaanderen
http://mp3.streampower.be/ra2wvl-low.mp3
http://mp3.streampower.be/ra2wvl-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/ra2wvl-high.mp3
Klara
http://mp3.streampower.be/klara-low.mp3
http://mp3.streampower.be/klara-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/klara-high.mp3
Klara continuo
http://mp3.streampower.be/klaracontinuo-low.mp3
http://mp3.streampower.be/klaracontinuo-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/klaracontinuo-high.mp3
Studio Brussel
http://mp3.streampower.be/stubru-low.mp3
http://mp3.streampower.be/stubru-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/stubru-high.mp3
MNM
http://mp3.streampower.be/mnm-low.mp3
http://mp3.streampower.be/mnm-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/mnm-high.mp3
MNM Hits
http://mp3.streampower.be/mnm_hits-low.mp3
http://mp3.streampower.be/mnm_hits-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/mnm_hits-high.mp3
Radio Vlaanderen Info
http://mp3.streampower.be/rvi-low.mp3
http://mp3.streampower.be/rvi-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/rvi-high.mp3
Radio Vlaanderen
http://mp3.streampower.be/rv-low.mp3
http://mp3.streampower.be/rv-mid.mp3
http://mp3.streampower.be/rv-high.mp3
Nieuws plus
http://download.stream.vrt.be/apps/services_sac/published/web/fixed/11_11niws-snip_lo.mp3
http://download.stream.vrt.be/apps/services_sac/published/web/fixed/11_11niws-snip_hi.mp3
Ketnet wil een app aanbieden die actueel en up to date is. De Ketnet Jr.-app groeit mee met het kind. Om programma’s en spelletjes op maat van het kind aan te bieden is het belangrijk dat de app op regelmatige basis kan updaten. Hiervoor is een verbinding met een wifi-netwerk noodzakelijk.
U kan de app gebruiken met een 4G-netwerk. Let wel: bij het streamen van video kan het dataverbruik bijzonder snel oplopen.
Dit omdat we „pauze” niet echt kunnen gebruiken om de stop te benoemen bij zowel live als on-demand.
Live = pauze is eigenlijk een stop want na een nieuwe klik op play speelt de audio die op dat moment wordt gespeeld en dus niet waar je gestopt bent. De livestream gaat door terwijl men gestopt is en hervat de live beelden van het ogenblik wanneer men opnieuw start.
On-demand = pauze is effectief een pauze vermits je bij een klik op play effectief terug begint te luisten van het ogenblik waar men is gestopt en dus in zeker zin uitgesteld luistert. In alle gevallen bevindt de stop/pauze knop zich op dezelfde plaats als de play-knop al verandert deze dan in een kleine box met bewegend beeld (zogezegd de geluidsgolven).
Met andere woorden bij klik op play begint de speler te spelen en wordt de play knop vervangen door het box logo bij klik op dit box logo wordt de stream onderbroken en verschijnt er terug een play knop.
Indien u geen geluiden hoort in de Ketnet Jr.-app, kijk dan eerst naar de zijschakelaar rechts boven op uw tablet naast de volumeknoppen.
Met deze zijschakelaar kan u immers bepaalde geluiden in- of uitschakelen. Indien dit geen resultaat geeft, is de zijschakelaar ingesteld om de richting van het scherm te vergrendelen. In dat geval moet u het geluid via Bedieningspaneel in- of uitschakelen. Veeg vanaf de onderkant van het scherm naar boven om Bedieningspaneel weer te geven. De knop Geluid uit wordt gemarkeerd wanneer deze is ingeschakeld.
U kunt ook de functie van de zijschakelaar wijzigen in de instellingen van uw iPad. Tik op Instellingen > Algemeen.
Selecteer Rotatievergrendeling of Geluid uit bij Functie zijschakelaar.
Zorg er ook telkens voor dat u de Ketnet Jr.-app afsluit en weer opstart om de geluidsinstellingen te testen.
In grensgebieden tussen provincies kan uw autoradio ongewenst automatisch overschakelen naar andere regionale omroepen van Radio 2. Door de RDS- technologie ( Radio Data System) zal uw autoradio immers automatisch de sterkste zender opzoeken en automatisch overschakelen. Tegenwoordig is zo'n RDS-systeem ook ingebouwd in vaste radiotoestellen die automatisch het sterkste signaal zoeken.
Hieronder geven we mee wat u kunt doen om naar de regioradio van uw voorkeur te blijven luisteren. U kunt hiervoor twee functies instellen.
AF: (Alternative Frequency)
Indien op UIT: uw toestel blijft ingesteld op een vaste frequentie (de automatische overschakeling werkt niet meer). Als u te ver buiten uw provincie rijdt en Radio 2 in goede kwaliteit wenst te horen, dan is het nodig dat u de functie AF terug AAN zet.
REG ( Regionale functie)
Indien op AAN: Als deze optie is ingeschakeld, wordt het verspringen naar een andere regionale frequentie van hetzelfde netwerk voorkomen; de tuner blijft dus op dezelfde frequentie.
Hoe moet u dit instellen?
Alles hangt af van het merk en type radiotoestel. Lees de handleiding van uw toestel, vraag uw verkoper om uitleg of kijk op de website van de producent.
Overzicht frequenties radio 2
Antwerpen op 97.5 MHz
Vlaams-Brabant op 93.7 MHz
in Leuven en omgeving op 88.7 MHz
in de regio Diest op 92.4 MHz
Limburg op 97.9 MHz
Oost-Vlaanderen op 98.6 MHz
in de regio Dendermonde Aalst Temse op 90.7 MHz
in Waasland op 89.8 MHz
West-Vlaanderen op 100.1 MHz
RDS
Het Radio Data Systeem of RDS is een communicatiestandaard waarmee digitale informatie wordt meegestuurd met een FM-radiosignaal. In dit RDS-signaal zit bijvoorbeeld de naam van het station de frequenties en het soort programma.
Met RDS wordt er naar de radio een AF (Alternative Frequency) gestuurd. De radio kijkt welke frequentie (de huidige of de alternatieve) het sterkste is.
Bij verkeersinformatie zendt een radiostation een RDS TA/TP-signaal uit. De ontvanger kan dan bijvoorbeeld de cd-speler even onderbreken en overschakelen naar de verkeersinformatie en schakelt daarna weer terug.
Er bestaan ook draagbare radiotoestellen die frequenties zoeken en waarbij de zelf je voorkeurzender kunt aanzetten. https://www.wehkamp.com/nlbe/product/philips-ae5220-12-dab-fm-digital-tuner-portable-radio-8712581721411-439675/
Er kunnen trouwens extra radiostations bijkomen. U zal dus een ruimere keuze aan zenders hebben, omdat DAB+ meer bandbreedte biedt. Het is een duurzaam en toekomstgericht alternatief voor de overvolle FM band. DAB+ is op termijn goedkoper én milieuvriendelijker dan FM want het verbruikt minder stroom. Het wordt wereldwijd gezien als de nieuwe standaard en kan op termijn FM vervangen.
U heeft er dus wel een nieuw radiotoestel voor nodig, een DAB+ toestel, thuis en in uw wagen.
Niet alle radiostromen zitten op DAB+. Radio 1, Radio 2, MNM, Studio Brussel, Klara, Klara Continuo, MNM Hits en VRT NWS zijn op DAB+ en op de internetradio te beluisteren. Ketnetradio echter niet. Dat zit enkel op de internetradiospeler en de radio-apps.
Neem een kijkje tussen de frequent gestelde vragen: https://dewarmsteweek.be/vragen
U kan met uw vraag ook terecht bij het Contact Center van De Warmste Week via het contactformulier: https://www.vrt.be/heb-je-een-vraag/s/dewarmsteweek of via e-mail: info@dewarmsteweek.be.
Alle informatie over de stappen van de selectieprocedure vind je hier terug.
Ja. VRT werkt daarbij samen met In The Picture.
Na je registratie op de website, word je meteen opgenomen in ons figurantenbestand. Zorg ervoor dat we altijd over een recente foto en je huidig telefoonnummer beschikken. Zodra we mensen zoeken voor figuratie waarvoor jouw profiel in aanmerking komt, nemen we contact met je op. Opgelet: je moet minstens achttien jaar oud zijn om als figurant ingezet te kunnen worden.
Voor al onze verschillende merken en programma’s zijn we steeds op zoek naar de meest uiteenlopende figuranten. Mannen met een snor, vrouwen die viool spelen, rolstoelgebruikers, tweelingen, sportievelingen, zakenmensen in kostuum, en nog veel meer. Zonder twijfel kunnen we ook jou binnenkort gebruiken op één van onze netten.
Nee. Voor een aantal tijdelijke jobs worden wel uitzendkrachten ouder dan achttien jaar oud ingeschakeld.
Ja. VRT is continu op zoek naar talent. Je kunt hier spontaan solliciteren en ons vertellen over je ervaringen en ambities. Vermeld ook duidelijk in je motivatiebrief welke ervaring jou op het lijf geschreven is, en waarom.
Na een eerste screening van je cv en motivatiebrief, nodigen we je uit voor een kennismakingsgesprek, speeddate of auditie. Als dat succesvol verloopt, kun je worden opgenomen in onze talentenpool. Als er een vacature vrijkomt die bij jouw profiel past, nemen we onmiddellijk contact met je op.
Ja. Jaarlijks verwelkomt de VRT meer dan 400 stagiairs. Een groot aantal van hen kan later aan de slag als VRT-medewerker. Het volledige stageaanbod vind je hier.
Ja. Voor een groot aantal tijdelijke jobs schakelt VRT medewerkers voor korte termijnen in. Kijk hier voor meer informatie.
Eén pasklaar VRT-diploma bestaat niet, want VRT is veel meer dan een mediabedrijf. Behalve programmamedewerkers en journalisten, werken er bij VRT ook informatici, marketeers, administratieve medewerkers, juristen, financiële experts, cateringmedewerkers, HR-medewerkers, en nog veel meer.
Toch niet gevonden wat je zocht?
De medewerkers van de klantendienst zijn ook elke werkdag bereikbaar tussen 9u en 12u op het nummer 02 741 31 11 om vragen, klachten en felicitaties over het aanbod van VRT te beantwoorden. Schrijf je liever een brief? Dan kan je deze opsturen naar August Reyerslaan 52 1043 Brussel.
Met vragen of suggesties over ondertiteling, audiodescriptie of Vlaamse gebarentaal bij ons aanbod kan je terecht op de pagina's over toegankelijkheid.
Voor klachten en berichten over nieuws- en duidingsprogramma’s verwijzen we je uitsluitend door naar nieuwsombudsman@vrt.be of dit formulier.
Klachtenprocedure
VRT vindt het belangrijk om je klachten over haar aanbod en netten te kennen.