woensdag 29 mei 2024
29 mei 2024

Het ABC van VRT met de P van ... Publieke meerwatte? Publieke meerwaarde! Hoe VRT media maakt die er écht toe doen

Maandag 3 juni 2024 -VRT is dé publieke omroep van Vlaanderen. Dat wil zeggen dat we er voor alle Vlamingen zijn, om hen te informeren, inspireren en verbinden. Dat doen we met content die ons onderscheidt van andere omroepen en die een niet te missen meerwaarde biedt voor jou en mij. Hoe het verhaal van Vlaanderen geschiedenis naar een groter publiek bracht of hoe een volledig voetbalstadion Vlaamse Gebarentaal leerde voor de kleine jongen Otto in De Droomfabriek. Met andere woorden hoe VRT media maakt die er écht toe doen. 

In het ABC van VRT kom je alles te weten over jouw publieke omroep. We willen informeren, inspireren en verbinden, door te tonen wat we doen. Want VRT is jouw omroep, de omroep van alle Vlamingen!

“VRT is een dienstverlenende publieke organisatie die een unieke positie inneemt in onze maatschappij. Niet alleen op vlak van informatie, maar ook op vlak van cultuur, educatie, ontspanning en sport bieden we een kwaliteitsvol en onderscheidend aanbod.”

Directeur Publieke Opdracht VRT, Karen Donders

Klinkt fancy zal je misschien denken. In mensentaal is publieke meerwaarde eigenlijk gewoon ‘een meerwaarde betekenen voor de samenleving’. En dat doen we op VRT met z’n allen voor de volle 100%. We streven ernaar om op allerlei manieren, groot en klein, een impact te hebben. Of het nu een krachtige boodschap recht in je gezicht is of een subtiele nuance die je raakt. Als publieke omroep zijn we constant op zoek naar manieren om een tastbare meerwaarde te bieden aan een zo breed mogelijk publiek.

Dat kan soms groots. Tom Waes bracht in 10 spectaculaire afleveringen de geschiedenis tot leven in Het verhaal van Vlaanderen en bereikte daarmee gemiddeld 1,8 miljoen Vlamingen per aflevering. De afleveringen zijn ook permanent beschikbaar voor leerkrachten op Het Archief voor Onderwijs als lesmateriaal in het onderwijs. Terwijl VRT Canvas en Godvergeten afgelopen jaar een hele maatschappij in beweging zetten. Ruim 3 miljoen Vlamingen kwamen in contact met de documentairereeks. Er verschenen in de nasleep meer dan 2.000 artikels in de pers en er werd een parlementaire onderzoekscommissie in het leven geroepen om misbruik in de Kerk verder te onderzoeken. Maar denk ook aan de kleinere dingen. Bijvoorbeeld hoe de VRT NWS-podcast Snapt ge mij nu in een aflevering het woord laat aan jongeren met ADHD om het thema voor die doelgroep bespreekbaarder te maken. Of hoe MNM in het programma Generation M, met Dorianne Aussems en scenarist Charlie Dewulf, aandacht schenkt aan het belang van te spreken over de pijn die bij rouw komt kijken. Of hoe we Zomerhit voor iedereen toegankelijk maken met tolken Vlaamse Gebarentaal die ook in de striemende regen blijven doortolken. Ketnet bracht tijdens de Vlaamse week tegen pesten dagelijks een STIP IT-programma. De boegbeelden van de STIP IT-campagne reisden naar plekken waar een stippenlijn gemaakt werd en brachten verhalen over pesten. Ook het jeugdjournaal Karrewiet besteedde aandacht aan het thema.

Of hoe zelfs een entertainende fictiereeks zoals De club een moeilijk thema, vruchtbaarheidsproblemen, bespreekbaar maakt. Terwijl het VRT 1-programma Kom op tegen Kanker, alles in de strijd er vorig jaar voor zorgde dat veel meer Vlaamse mannen zich lieten screenen op kanker, in het bijzonder prostaat- en teelbalkanker. Recenter nog, werden de gevolgen van borstkanker taboedoorbrekend behandeld, met een lach en een traan. Dan hebben we het zelfs nog niet gehad over De Warmste Week waarin VRT samen met heel Vlaanderen eind vorig jaar vlamde voor een jeugd die kan opgroeien zonder zorgen.

De club © VRT

Als het moet zullen we met een groot spandoek aan de zijlijn gaan staan of het veld op stormen om ons verhaal te doen, maar even goed doen we dat op een subtiele en genuanceerde manier. Telkens met de gedachte: ‘Hoe maken we de Vlaming, jouw overbuur, bakker of ploegmaat in de sportclub voor een stuk een beter, geïnformeerder en geïnspireerder medemens.’ Maatschappelijke meerwaarde creëren zit ingebakken in het DNA van VRT. Thuis snijdt maatschappelijk relevante thema’s aan zoals drugsproblematiek, in Bloedserieus gooien vier bekende vrouwen de gêne rond menstruatie weg en delen alles over hun regels om een taboe te doorbreken. Xavier Taveirne en zijn team vormen met WinWin jouw rots in de branding voor alles wat consumentenzaken betreft. Nog bij Radio2, in Goeiemorgen morgen! voerde Jelle Beeckman, die ook bekend is als “The Messy Chef”, actie om ervoor te zorgen dat de brooddozen van kinderen op school gevuld zouden zijn met een gezonde lunch.

Het zit hem in de programma’s die we maken vaak niet alleen in wat je ziet en hoort, maar in wat je weet en voelt erna. Onze mensen zijn daar dagelijks mee bezig zodat informeren, inspireren en verbinden niet gewoon maar woorden zijn.”

Directeur Content VRT, Ricus Jansegers

Impact is de invloed die onze VRT-programma’s hebben op hoe jij je als Vlaming voelt. Die impact kan zowel positief als negatief aanvoelen, of ergens tussenin. Wanneer jij ‘s avonds in je zetel naar Onze natuur kijkt en denkt ‘hmm, eigenlijk hebben wij in België toch ook prachtige stukjes ongerepte natuur’, en daarop in het weekend je wandelschoenen uit de kast neemt en eropuit trekt in de bossen. Dat is impact. Wanneer je ‘s morgens op de radio onderweg naar het werk, Fien en Thibault van Studio Brussel hoort getuigen over agressie in het verkeer. Misschien denk je dan ook wel eens ‘kunnen we niet gewoon wat verdraagzamer zijn ... en misschien moet ik niet zo snel claxonneren op de treuzelaar hier voor mij’. Ook dat is impact. Of hoe Radio2 de Vlaming informeert over de digitale wereld tijdens de Radio2 Digitour of nog ruimer de Digitale Duik in samenwerking met Telenet, en hoe Klara en Iedereen Klassiek, klassieke muziek toegankelijk maakt voor jong en oud. Daar stopt het helemaal niet voor Klara. Recent nog lanceerden ze Classical Queers, een podcastreeks waarin Klara-presentator Johannes Wirix wereldberoemde queer kunstenaars weer tot leven brengt.

Een reportage van Pano over crisissen in de crèches, online oplichtingen of armoede in Vlaanderen … Het maakt je boos, misnoegd en terecht! Toch is ook dit publieke meerwaarde die we moeten én zullen brengen. Omdat dit soort programma’s maatschappelijke debatten op gang kunnen brengen die er zonder VRT niet geweest zouden zijn. Opnieuw, hoe we onze impact op de maatschappij aantonen. 

Iedereen klassiek 2023 © VRT - Geert Van Hoeymissen

VRT 1, VRT Canvas, Ketnet, Radio 1, Radio2, MNM, Studio Brussel, Klara, VRT NWS, VRT MAX en gewoonweg als VRT zijn we stuk voor stuk bezig met content, programma’s en publieke meerwaarde. Zo maken we samen straffe dingen die Vlaanderen in beweging zetten en waarmee we wekelijks 88,9% van alle Vlamingen bereiken en 89,4% van alle -25-jarigen. Cijfers waar we meer dan trots op zijn. Publieke meerwatte? Publieke meerwaarde! In het DNA van VRT. Kijk mee, luister mee en laat je vooral inspireren door het volledige VRT-aanbod.

Voor al die straffe content kan je natuurlijk gewoon terecht op VRT MAX.

Voor meer verhalen over het ABC van VRT, klik hier!

Dossier: Gemeenschapsvorming

Meer over Gemeenschapsvorming

De Warmste Week vlamt dit jaar tegen eenzaamheid

Het ABC van VRT met de P van ... Publieke meerwatte? Publieke meerwaarde! Hoe VRT media maakt die er écht toe doen

De Warmste Week vlamt opnieuw in Brugge

VRT en Pommelien Thijs waarschuwen iedereen voor gsm-gebruik in het verkeer

я вдома / Ik ben thuis

2021… een jaar met maatschappelijke relevantie

Indrukwekkende editie van De Warmste Week zamelt 8.790.633 euro in voor opgroeien zonder zorgen

Duurzaamheid op De Warmste Week: “Zelfs de artiestenbusjes rijden volledig elektrisch.”