Ga naar de hoofdinhoud
Het ABC van VRT met de V van… Verbinding:  Hoe we samen vlammen tegen eenzaamheid

Het ABC van VRT met de V van… Verbinding: Hoe we samen vlammen tegen eenzaamheid

De dagen korten, de open haard wordt aangestoken en de kaarsjes in huis branden. Gezelligheid troef. Maar dat is lang niet bij iedereen zo. 1 op 2 Vlamingen voelt zich soms eenzaam. Een schrijnend cijfer dat aantoont dat eenzaamheid een begrip dat is nog steeds leeft. Misschien wel meer dan ooit - in een maatschappij waarin we continu online in verbinding staan, maar tegelijk toch niet écht verbonden zijn. En precies daar wil VRT met De Warmste Week dit jaar verandering in brengen, door het thema op de agenda te zetten. En zulke thema’s onder de aandacht brengen, doet de openbare omroep al jaren met De Warmste Week. Vlaanderen bewustmaken, met elkaar in verbinding brengen en mobiliseren. 

In het ABC van VRT kom je alles te weten over jouw publieke omroep. We willen informeren, inspireren en verbinden, door te tonen wat we doen. Want VRT is jouw omroep, de omroep van alle Vlamingen!

Met De Warmste Week verlegt VRT meer dan één steen. Mooi is hoe de publieke omroep hierin gesteund wordt door actievoerders, verenigingen, organisaties, vrijwilligers, duizenden Vlamingen en tal van partners. Verbinding ten top! "De Warmste Week is de afgelopen jaren gegroeid, waardoor de steen die we vandaag de dag kunnen verleggen gigantisch is. Alle 276 projecten zetten zich dit jaar in om de eenzaamheid in onze maatschappij te verkleinen, en willen mensen in verbinding brengen met anderen”, vertelt Simon Van de Gracht, projectcoördinator van De Warmste Week.

Een nieuw jaar, een nieuw thema

Video

Hoe beslist VRT welke thema’s aan bod komen? Wel, de thema’s worden zorgvuldig bepaald op basis van onderzoek, feedback uit klankbordgroepen, jongeren, de actualiteit, … VRT gaat op zoek naar een thema dat iedereen aanspreekt, activerend kan werken én mensen kan mobiliseren om iets te ondernemen. “Met het thema ‘eenzaamheid’ merkten we al van in het begin dat het erg leefde onder de Vlamingen. Tegelijkertijd maken we het nog relevanter door ons aanbod en content op al onze merken erop af te stemmen. Zo hebben onze ambassadeurs ook elk een persoonlijk verhaal te vertellen rond het thema. Fransisco Schuster: “Ik heb me in mijn leven soms eenzaam gevoeld door het gebrek aan representatie in onze samenleving en door mijn afkomst", zegt Francisco Schuster. "Het is voor mij superbelangrijk om een community te creëren waardoor je mensen kan verbinden met elkaar."

“Van zodra er een thema is gekozen, verdiepen we ons in het onderwerp door onder andere in gesprek te gaan met experts en inspiratiesessies te organiseren voor onze redacties. Voor het thema eenzaamheid bijvoorbeeld, spraken we uitgebreid met Dirk De Wachter. Met zijn kennis en expertise verfijnden we het thema, stelden we een passend manifest op en stemden daarop onze content af.”, vertelt Simon. 

“VRT is expert in media en content. Als het aankomt op thema’s voor De Warmste Week laten we ons graag inspireren door experts rond het thema. Zo brengen we het thema zo juist mogelijk naar buiten.”

De grootste mediaproductie van Vlaanderen die mensen écht verbindt

Het grootste doel van het De Warmste Week-team? Vlaanderen in verbinding brengen en de Vlaming mobiliseren. “We willen geld inzamelen voor de verschillende projecten, maar nog meer willen we bewustwording creëren en mensen verbinden. Dat verbinden zit in ons DNA. We vinden het als publieke omroep belangrijk om in een maatschappij waarin veel polarisatie heerst, mensen op de juiste manier te informeren en samen te brengen. En daar slaagt De Warmste Week écht in: mensen bij elkaar brengen en ze empoweren om het beste uit zichzelf te halen om zo de samenleving in beweging te brengen”, vertelt Simon. 

“De Warmste Week slaagt er echt in om mensen bij elkaar te brengen en hen te empoweren om het beste uit zichzelf te halen.”

VRT zorgt trouwens niet alleen extern voor verbinding. Ook intern legt het connecties. De Warmste Week is een project dat gedragen wordt door alle VRT-teams. “We werken met een klein team het hele jaar door aan De Warmste Week. Vanaf september breiden we ons team uit met medewerkers uit verschillende afdelingen. Van de nieuwsredactie tot stagiaires die een goede indruk nalieten. Elk met hun ervaring om dit project mee te realiseren. Zo lanceerde Ketnet bijvoorbeeld de actie ‘Koekenbak’. Ketnet-wrappers bakten koekjes met de kleinsten om zo het thema aan bod te laten komen. Want ja, de doelgroep van De Warmste Week is letterlijk heel Vlaanderen. “Eigenlijk is er geen doelgroep. We willen iedereen bereiken”, vult Simon aan.

“Iedereen brengt zijn of haar expertise mee, en werkt met veel passie en toewijding aan het project. Het is heel bijzonder om te zien hoe hard iedereen gaat tijdens De Warmste Week. Ook tijdens de mediaweek. We zijn non-stop on air: radio, tv, online, live. Het is één constante stroom, waarin we blijven gaan. Er heerst tijdens die week zo’n grote drive bij iedereen. En op kerstavond is het dan gedaan. Dan val je plots op kerstdag echt in een groot, zwart gat. Heel gek!”, vertelt Simon.

“Er heerst tijdens die week zo’n grote drive bij iedereen. En op kerstavond is het dan gedaan. Dan val je plots op kerstdag echt in een groot, zwart gat. Heel gek!”

Ook externe partners zijn cruciaal om een project zoals De Warmste Week te organiseren. Elk jaar worden er een aantal commerciële partners uitgekozen. Vanuit hun DNA leggen de partners een mooie link met het thema. Zo verkocht KBC dit jaar onze populaire ‘vlammetjes’ als sleutelhanger waarvan je de helft met iemand kan delen die je nauw aan het hart ligt. Albert Heijn organiseerde dan weer het Warmste Soepcafé. De supermarktketen verkocht daarnaast ook verspakketten ten voordele van De Warmste Week. 

Het succes van De Warmste Week

Maar liefst 87% van de Vlamingen kent De Warmste Week, dat bleek uit een bevraging van de VRT-studiedienst. 85% kwam ook effectief in contact met De Warmste Week in 2023. Zij vroegen bijvoorbeeld een plaat aan, luisterden naar de radio, kwamen langs in Brugge … Al zeggen we het zelf: dat zijn cijfers waar VRT best trots op mag zijn. 

Het geheim van het succes? Dat schuilt volgens Simon in het feit dat VRT en De Warmste Week een verhaal vertellen dat iedereen aanbelangt. “Het is een verhaal waar iedereen iets aan heeft, en dat verhaal bestaat alleen dankzij de actievoerders. Zonder hen is er geen verhaal. Er is dus maar één held in het geheel, en dat is de actievoerder. Van kindjes die koekjes bakken en verkopen in de straat tot kayakvaarders die in putje winter naar Brugge varen. Je kan het zo gek niet bedenken. Iedereen heeft wel iets te vertellen, en wij willen iedereen die stem geven om dat te kunnen doen. Zo hebben we vorig jaar ook mensen anoniem aan het woord gelaten. We creëren binnen De Warmste Week een veilige plek voor mensen die hun verhaal willen delen. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld een vader in de studio die kwam vertellen over zijn pleegzoon die onder toezicht van de rechter stond. Ook de zoon was er bij, maar dan wel anoniem. Zo bereiken we iedereen, en dat is de kracht van De Warmste Week”, besluit Simon. 

“Er is maar één held in het verhaal, en dat zijn de actievoerders. Samen met hen kunnen we hier een mooi verhaal van maken.” 

Nog meer verbinding

VRT wil met projecten zoals De Warmste Week een maatschappelijke meerwaarde bieden. Ze willen een steen verleggen en maatschappelijke thema’s onder de aandacht brengen. Grote momenten van verbinding creëren, daar draait het om. En dat lukt!

Daarom wil VRT meer van dit soort projecten organiseren. Denk maar aan de bewustmakingscampagne rond verkeer met Pommelien Thijs, De Digitale Duik in samenwerking met Telenet en programma’s als Down The Road

Wat je nog niet wist over De Warmste Week

  • Tijdens De Warmste Week werken elke dag 250 mensen met hart en ziel aan de solidariteitsactie. 

  • Het decor van Het Warmste Huis wordt in samenwerking met Kringwinkel gecreëerd. Na De Warmste Week krijgen ze het terug en verkopen ze het volledige decor. De opbrengst gaat naar De Warmste Week Fonds.

  • De projecten worden geselecteerd door een onafhankelijke jury, samengesteld door de Koning Boudewijnstichting. Ze selecteren de projecten o.b.v. een aantal criteria zoals: werkt het project rond het thema, hebben de acties van het project te maken met het thema, gaat het geld effectief naar het gekozen thema …  

Het kippenvelmoment van Simon Van de Gracht 

We zien grote en kleine verhalen naar boven komen tijdens De Warmste Week. Een van de strafste dingen die er vorig jaar gebeurd zijn was Zwangere Guy die voor een publiek van 15.000 mensen het belang aankaartte van het thema ‘opgroeien zonder zorgen’. Dat was een écht kippenvelmoment. De artiesten staan er niet zomaar, ze staan er vanuit een sterk engagement én met een eigen verhaal. 

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.