Ga naar de hoofdinhoud
De Warmste Week 2024 vlamt met 5.609 acties 8.907.834 euro bij elkaar tegen eenzaamheid

De Warmste Week 2024 vlamt met 5.609 acties 8.907.834 euro bij elkaar tegen eenzaamheid

Met 5.609 acties heeft De Warmste Week van VRT dit jaar 8.907.834 euro opgebracht voor 276 projecten die werken rond het thema eenzaamheid. Zeven dagen lang maakten MNM- en Studio Brussel-presentatoren Fien Germijns, Sander Gillis, Kawtar Ehlalouch, Joris Brys en Maureen Vanherberghen non-stop radio en televisie vanuit Het Warmste Huis in Brugge. Ze kregen bezoek van tal van actievoerders, luisterden naar pakkende getuigenissen en draaiden de warmste plaatjes. Ook de publieke belangstelling in Brugge was indrukwekkend, met over de volledige week meer dan 165.000 bezoekers op 't Zand.

Maureen Vanherberghen (MNM): "Wauw! Mijn eerste keer als presentator van De Warmste Week en ik ben echt overdonderd door de warmte en solidariteit die ik in Brugge en bij uitbreiding in heel Vlaanderen gevoeld heb. De bijzondere verhalen van actievoerders en bezoekers raakten me recht in het hart. Dankzij al die warme actievoerders kunnen alle 276 projecten ook effectief gerealiseerd worden. Allemaal samen kunnen we iets betekenen tegen eenzaamheid. Nu en elke andere dag van het jaar. En zo voelen we De Warmste Week het hele jaar door."

Met maar liefst 5.609 acties, 10.510 aangevraagde platen en 153.748 verkochte knuffelvlammetjes was De Warmste Week dit jaar op alle vlakken een groot succes. 't Zand in Brugge was een week lang de warmste plek van het land. Elke avond schoot de temperatuur extra de hoogte in bij de vlammende optredens. Of nu Pommelien Thijs, Dikke, Oscar & the wolf, Portland of Brihang de micro nam: 't Zat er boenke ip!

Dirk De fauw, burgemeester Brugge: "Wat een ongelofelijke week ligt achter ons! Brugge werd overspoeld door een golf van solidariteit, warmte en verbondenheid, en dat maakt me als burgemeester ontzettend trots. Het was prachtig om te zien hoe onze inwoners en bezoekers samenkwamen om De Warmste Week in hun hart te sluiten. Voor het tweede jaar op rij was dit evenement in Brugge een immens succes. Duizenden mensen hebben bijna een week lang genoten van de unieke sfeer op 't Zand, van schitterende concerten en van momenten die ons hart raakten. Mijn oprechte dank aan iedereen die hieraan heeft bijgedragen."

Vlambassadeur Zita Wauters verkocht knuffelvlammetjes aan de lopende band. Afgelopen week ging ambassadeur Francisco Schuster onder de noemer Francisco vlamt op pad om een hele week mee te vlammen met actievoerders in het hele land.

Francisco Schuster: "Ik ga met een warm hart terug kijken op De Warmste Week, het was heel fijn om elke dag met een bekende gast langs verschillende acties te gaan! Zo heb ik gezien dat alle beetjes helpen, en dat samen vlammen tegen eenzaamheid mensen verbindt."

Elke dag trok Ketnet-wrapper Thomas De Smet zijn bakschort aan voor De Warmste Koekenbak. Samen met bekende gasten zoals K3, Hakim ChatarCeline Van Ouytsel, Sarah Mouhamou, Bert De Kock en Manu Van Acker bakte hij op de Bakstage in Brugge de lekkerste koekjes van het land. De Rijzende Reporters trokken terug het land rond om alle Ketnetters te bedanken die koekjes gebakken hebben voor De Warmste Week. 

Thomas De Smet (Ketnet): "De verhalen die ik afgelopen periode heb gehoord van Ketnetters over hun soms trieste situaties waren tegelijkertijd ontroerend en hartverwarmend. Kinderen zijn vaak zo veel volwassener dan we denken. De golf van warmte in Brugge was niet te overtreffen. Wat een week. Wat een project."

Elke avond zwaaide Niels Destadsbader de deuren open van Het Warmste Huis met een liveshow op VRT 1. Dagelijks bundelde hij in De warmste dag op VRT 1 en VRT MAX de hoogtepunten zodat niemand iets hoefde te missen van De Warmste Week.

Niels Destadsbader (VRT 1): "Het was een voorrecht om elke avond de warme verhalen en hoogtepunten van De Warmste Week mee tot in de Vlaamse huiskamers te brengen! Laat ons vanaf nu van elke dag de warmste dag maken."

De Warmste Week heeft duidelijk impact. Zo steeg het aantal oproepen naar de hulplijn Tele-Onthaal afgelopen week met maar liefst 23 procent. Dat toont aan hoe relevant het thema eenzaamheid is en hoe hard het leeft in de Vlaamse samenleving.

Dankzij de ingezamelde 8.907.834 euro zorgt De Warmste Week ervoor dat 276 projecten rond eenzaamheid zullen worden waargemaakt in 2025. Het gaat om projecten die mensen terug in hun kracht zetten, zodat ze zich begrepen, aanvaard, maar vooral (terug) verbonden voelen in onze samenleving.​ Het volledige bedrag gaat integraal naar het DWW-fonds en zal verdeeld worden door de Koning Boudewijnstichting. De volledige lijst met geselecteerde projecten is terug te vinden op de website van de Koning Boudewijnstichting en op dewarmsteweek.be.

Na een magische week in Brugge is het uitkijken naar de volgende editie van De Warmste Week, met de warme steun van KBC. Afspraak de week voor kerst in 2025.

Frederik Delaplace, gedelegeerd bestuurder VRT: "Als we de afgelopen week ook maar één Vlaming in eenzaamheid een hart onder de riem hadden gestopt, was deze Warmste Week al geslaagd geweest. Maar Vlaanderen heeft zoveel meer gedaan dan dat. Onwaarschijnlijk hoe we de warme gloed van vorig jaar in Brugge nog eens overtroffen hebben. Heel veel dank aan dit warme Vlaanderen."

De Warmste Week 2024 in cijfers

  • 276 projecten
  • 5.609 acties
  • 8.907.834 euro opbrengst
  • 183.245 Koekenbak-koekjes
  • 10.510 aangevraagde platen
  • 153.748 verkochte knuffelvlammetjes
  • 146 uur live radio op MNM en Studio Brussel 
  • 29 optredens op het dak van Het Warmste Huis
  • Meer dan 165.000 bezoekers op 't Zand in Brugge
  • 6 meest aangevraagde platen (in willekeurige volgorde)
    • Gerry & The Pacemakers – 'You'll never walk alone'
    • De Goorse Tenoren – 'Was het maar alle dagen Kerstmis'
    • Rosé & Bruno Mars – 'Apt.'
    • Omdat Het Kan & Average Rob – 'On met la patate'
    • Linkin Park – 'The emptiness machine'
    • Wham! – 'Last Christmas'

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.