De technologie MobileConnect van Sennheiser neemt een belangrijk obstakel weg voor doven en slechthorenden, die voortaan net als andere bezoekers genieten van een optimale geluidservaring tijdens evenementen van VRT. De lancering gebeurt tijdens De Warmste Week in Brugge met een capaciteit van 500 mensen.
De hardware wordt aangesloten op de centrale monitor in Brugge -de zogenaamde public address of PA- en biedt via WIFI een live-audiostreaming van De Warmste Week aan. De gebruiker die met een gratis app connecteert, is op die manier in staat om de live-uitzending en de concerten mee te volgen in glasheldere geluidskwaliteit én op een ontvanger naar keuze. Dat laatste element is cruciaal voor de doelgroep van de doven en slechthorenden. Aster Lauwers, dienst Toegankelijkheid VRT, licht toe: “Bij studio-opnames op VRT krijgt het publiek altijd een oortje mee om beter te kunnen volgen. Mensen met een gehoorimplantaat hebben daar niets aan, want zij kunnen het oortje niet inbrengen. De luisterhulp van MobileConnect komt precies daaraan tegemoetkomt. Voortaan zijn mensen in staat ook met hun eigen audioapparaat connectie te maken. Het is een praktisch en subtiel hulpmiddel dat veel twijfels en schroom wegneemt bij mensen met gehoorproblemen.”
VRT kocht één unit aan om de technologie in te zetten bij alle studio-opnames in het omroepcentrum aan de Reyerslaan. MobileConnect wordt ook ingezet bij grote VRT-evenementen zoals Het Gala van de Gouden K’s, de preselecties van Eurosong en de MIA’s. Tijdens De Warmste Week in Brugge schaalt de publieke omroep alvast op naar 5 units, wat overeenkomt met een capaciteit van 500 bezoekers op een totaal van 10.000.
VRT kocht één unit aan om de technologie in te zetten bij alle studio-opnames in het omroepcentrum aan de Reyerslaan. MobileConnect wordt ook ingezet bij grote VRT-evenementen zoals Het Gala van de Gouden K’s, de preselecties van Eurosong en de MIA’s. Tijdens De Warmste Week in Brugge schaalt de publieke omroep alvast op naar 5 units, wat overeenkomt met een capaciteit van 500 bezoekers op een totaal van 10.000.
Gina Welleman: “Yess! We ‘Horen’ erbij! Als vrijwilliger en bestuurder bij AHOSA vzw ben ik superblij dat onze doelgroep (h)erkenning krijgt bij VRT. Onze onzichtbare beperking (doof/slechthorend maar communicerend in gesproken taal) wordt zo een beetje zichtbaarder!”
Waarom nu?
VRT behaalt voor de evenementen die zij organiseert het kwaliteitslabel Toegankelijk Event, uitgereikt door het Vlaams expertisecentrum Inter. De aanwezigheid van een tolk Vlaamse Gebarentaal (VGT) maakte het evenement vorig jaar al inclusiever. Deze editie zullen 4 VGT-tolken aan de slag zijn op ’t Zand in Brugge. Op 22 december worden de concerten en presentaties op het podium eveneens live vertaald in Vlaamse Gebarentaal. Toch lenigt die dienstverlening niet alle noden.
“De doelgroep van slechthorenden valt eigenlijk uiteen in 2 subgroepen”, licht Aster Lauwers verder toe. “Veel mensen, bijvoorbeeld zij die op latere leeftijd gehoorproblemen krijgen of kinderen die net op jonge leeftijd gehoorapparaten dragen, spreken geen Vlaamse Gebarentaal. Ook met de aanwezigheid van een tolk lopen zij dus veel tekstuele informatie mis. Niet fijn, als je tussen een groep mensen staat en je geen aanknopingspunt vindt. Omdat deze groep zich in de ruis en het geroezemoes die zij ervaart vaak verloren voelt, werkten we ook voor hen aan een oplossing op maat. Na enkele testcases afgelopen zomer, onder meer aan de dijk in Blankenberge met Radio2 aan zee en Zomerhit, voelen we ons nu klaar voor een grote uitrol.”
En verder?
Luisterhulp is een onderschat hulpmiddel bij evenementen. Onderzoek toont aan dat 1 op 10 mensen baat hebben bij extra luisterondersteuning. Dat cijfer reikt verder dan de noden van doven en slechthorenden. Ook mensen die bijvoorbeeld gevoelig zijn voor prikkels hebben weinig vat op de drukte en het lawaai in het openbaar. Dat kan hen ervan weerhouden om af te zakken naar publieke evenementen. Aster Lauwers treedt bij: “Mensen hebben nood aan prikkelarme ruimtes, dat merken we aan de vragen die we in aanloop naar De Warmste Week ontvangen. We proberen daar zo goed als we kunnen aan tegemoet te komen maar zoeken ook naar andere, creatieve oplossingen. We willen op termijn een luistercocon aanbieden voor zij die het nodig hebben. Technologie zoals MobileConnect helpt ons daarbij, net omdat de reikwijdte het ganse terrein beslaat. Mensen zullen met hun noise cancelling headphones overal op het terrein kunnen meegenieten van wat er op het podium en in de studio gebeurt. Dat draagt bij aan hun persoonlijke ervaring én aan de zichtbaarheid van mensen die hopelijk meer en meer hun weg beginnen vinden naar onze VRT-events.”
Thomas Desmet, beleidsmedewerker bij Inter: "Het is fijn om te zien dat VRT ook inzet op de toegankelijkheid van evenementen die zij organiseren. Er is meer aandacht voor de fysieke toegankelijkheid van die events, maar ook een betere communicatie over de toegankelijkheid en inspanningen om ervoor te zorgen dat iedereen gelijkwaardig kan genieten van die shows, concerten en activiteiten zoals de Warmste Week of de Intrede van de Sint. Met de inzet van een MobileConnect systeem van Sennheiser, zorgen ze ervoor dat slechthorenden en mensen met een hoorapparaat het versterkte geluid via hun smartphone of hoorapparaat kunnen beluisteren en dit zorgt voor een veel betere geluidskwaliteit voor deze doelgroep. En een veel betere beleving dus!”
Wil je weten hoe de dienst Toegankelijkheid elk VRT-evenement toegankelijk maakt? Surf dan naar deze pagina voor een overzicht:
https://www.vrt.be/nl/ons-aanbod/toegankelijkheid/toegankelijke-events
Wil je meer weten over de dienst Toegankelijkheid van VRT? Bekijk dan deze webpagina:
Verwennerij voor ieders oren met een geluidsbeleving op maat
Een aangename geluidsbeleving draagt bij tot ieders plezier en comfort. Maar wat maakt precies een optimale geluidsbeleving op een evenement als De Warmste Week? Het hangt ervan af aan wie je ’t vraagt: de bezoeker van De Warmste Week, de VRT-medewerker op het terrein, de presentatoren in de studio, de omwonenden. In een ideale wereld heeft iedereen het naar zijn zin en is geluid dus aangepast aan zowel werken, wonen als plezier maken. VRT werkt samen met productiefirma Splendit om dat verhaal waar te maken.
Splendit maakte voor VRT een gedetailleerde geluidsstudie. Concerten in een stedelijke omgeving vragen immers om een heel specifieke aanpak. Het opgemaakte geluidsplan streeft naar maximale muziekbeleving voor het publiek, maar niet voor de achterburen. Daarom is dit jaar op ’t Zand een geluidssysteem aangebracht dat alle geluid aan de achterkant en de zijkant van de luidsprekers wegneemt. Inderdaad, een enorm verschil voor de omwonenden én voor de VRT-medewerkers in de studio en aangrenzende lokalen. Full Cardio heet dat geluidssysteem in het vakjargon. Omdat het hard en op hoge intensiteit zwoegt om alle overtollige geluid weg te filteren.
Een tweede nieuwigheid dit jaar zijn de 2 extra geluidstorens links en recht aan de buitenkant van het terrein - ter hoogte van de vlam. Die torens ondersteunen het geluid dat van het podium komt. Ze dragen het geluid verder met een vertraging van 1 à 2 seconden. Dat is nodig want -korte opfrissing van de les fysica- geluidsdrukte neemt af met afstand. Na ongeveer 50 meter is er extra steun nodig om het geluid verder te dragen. Dat is precies wat deze vertragingstorens doen. Ze zorgen voor een gelijkmatige verspreiding van geluid, zonder dat het geluid dichtbij het podium daarvoor luider moet staan. Een enorm verschil voor ieders oren, zowel voor de mensen die vooraan alles geven als voor het publiek dat door de drukte verder naar achteren staat. Elke afzonderlijke luidspreker is daarnaast voorzien met een software die een gelijkmatige geluidsdruk garandeert.
VRT wil een goede gastheer voor de jaarlijks meer dan 140.000 bezoekers van De Warmste Week. Het streeft naar publieke meerwaarde op elk vlak. Met deze nieuwe toepassingen bouwt VRT haar ervaring inzake geluidsbeleving verder uit.
Lees zeker ook
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.