Ga naar de hoofdinhoud
Terror Nero

Klaar voor Terror Nero? VRT lanceert eerste F.C. De Kampioenen-game in Roblox

Deze zomer gaf VRT de Roblox-wereld van Ketnet Kermis nog een volledige opknapbeurt. De wereld werd groter, kreeg meer activiteiten en nieuwe minigames. Naast de Ketnet Kermis wil VRT nu verder innoveren in de Roblox-wereld met deze keer jongeren op het oog. Het resultaat is de gloednieuwe game Terror Nero, vernoemd naar het gelijknamige hondje uit F.C. De Kampioenen

De game speelt zich af in het universum van F.C. De Kampioenen waar je als hondje Neroke wraak neemt voor al die jaren van pesterijen. Dat Vlaanderens bekendste voetbalploeg werd gekozen voor een Roblox-game is geen toeval. Het blijft tot op vandaag een van de populairste Vlaamse titels van het kleine scherm, en heeft een fanbasis die op Facebook alleen al meer dan 100.000 fans telt. Wie denkt dat alleen dertigplussers fan zijn van De Kampioenen, kijkt best eens naar de fancontent die wordt gemaakt op TikTok. Daar delen jongeren gretig hun eigen gemonteerde memes met Marcske, DDT en Carmen in de hoofdrol.

Video

Schijten en chatten

Wie de game start, kruipt in de huid van Neroke. De brave yorkshire terrier van Carmen is de lelijke outfits en ongewenste aaitjes beu en wil vluchten naar het hondenparadijs: een plek waar hij kan leven als een vrije hond. Maar voor je vertrekt, neem je als Neroke wraak door Carmens meubilair te slopen en drollen te leggen.

Naast het wraakspel binnen in Carmens huis is er buiten een online ruimte waar je outfits kopen en chatten met vrienden. De keuze om een online ‘hangzone’ toe te voegen, werd bewust gemaakt. Bij ontwikkelaars van Roblox-games valt het op dat de games in hun gebouwde werelden soms niet actief worden gespeeld. Spelers blijven dan gewoon rondhangen met hun avatar om te chatten met anderen.

Die trend zien zij als het resultaat van een steeds digitaler wordende wereld, waar ook online gaming een grote speelt. Jongeren ontmoeten elkaar op het lokale pleintje, maar steeds vaker ook op het virtuele pleintje op hun scherm.

Terror Nero

VRT als gamemaker

Die trend bij jongeren om virtueel samen te komen, toont aan dat het belang van gaming bij de doelgroep niet te onderschatten is. Wereldwijd blijven mediamakers zoeken naar nieuwe manieren om hun kijkers verder onder te dompelen in de universa waar ze zo graag naar kijken. Daarom focust VRT naast televisie, radio en zoveel meer nu ook op gaming. Dat doen ze voorlopig voornamelijk in Roblox. Het platform is volledig gratis voor gebruikers en biedt ontwikkelaars eindeloze mogelijkheden voor het creëren van interactieve werelden waar fans in kunnen duiken. Daarnaast groeit het gameplatform de laatste jaren ook aan populariteit bij oudere jongeren, wat ook VRT kansen biedt om een grotere groep van hun gebruikers dichter bij hun aanbod te brengen.

Distributie en cocreatie

Bij het bedenken en ontwikkelen van de game, werd met verschillende diensten binnen VRT samengewerkt. De strategie en het idee voor een nieuwe VRT Roblox-game werden uitgedacht door VRT Creative Lab, in samenwerking met het creatieve team van gamestudio Cybernetic Walrus.

Het bouwen van het spel, werd uitgevoerd door de in-house Roblox-experts van VRT Innovatie. Zij bouwden in het verleden al Ketnet Kermis met daarin verschillende werelden zoals Nachtwacht en STIP IT. Meer weten over gaming bij VRT? Lees er alles over in dit artikel!

Wat brengt de toekomst?

Of er binnenkort nog meer games worden gebouwd die vertrekken vanuit VRT-titels, zal afhangen van waar gaming in de toekomst verder naar evolueert. Het lijkt er in ieder geval op dat met de groei van mobiele games, het gaminglandschap er niet kleiner op zal worden. Ook niet voor Roblox.

Wat wel zeker is, is dat Terror Nero bewijst dat VRT innoverende een organisatie kan zijn die zijn kracht haalt uit samenwerkingen, zowel intern en extern. 

Terror Nero spelen? Dat kan hier!

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.