Ga naar de hoofdinhoud
Hoe VRT jong mediatalent begeleidt: “360°-media vraagt 360°-ondersteuning”

Hoe VRT jong mediatalent begeleidt: “360°-media vraagt 360°-ondersteuning”

Met de lancering van het tweede seizoen van Knokke Off keert een van de grootste recente succesverhalen van de Vlaamse fictie terug. Pommelien Thijs schitterde in het eerste seizoen en werd daarmee nóg populairder dan ze al was. Haar bekendheid bij het grote publiek kwam er mede dankzij haar rol in nog zo’n ander VRT-succesverhaal, #LikeMe. Haar verhaal is een goed voorbeeld van hoe jong talent snel onder de aandacht komt en hoe deze aandacht een enorme impact heeft, zeker op jonge levens. Dankzij sociale media kan jong talent zich tonen aan de buitenwereld, maar het vraagt ook de nodige begeleiding en ondersteuning om deze aandacht op een sterke en duurzame manier te gebruiken. VRT neemt al jarenlang heel wat initiatieven om jong talent optimaal te ondersteunen en te laten groeien. 

Binnen VRT zijn er heel wat collega’s die zich bezighouden met de begeleiding van jong mediatalent. We beginnen ons verhaal bij de meest voor de hand liggende, what’s in a name, namelijk de dienst Talent & Ontwikkeling, onder leiding van An Dezeure. “Bij VRT Talent & Organisatie ligt een sterke focus op het aantrekken, ontwikkelen en behouden van jong mediatalent. We willen een omgeving creëren waar jonge professionals niet alleen starten, maar ook groeien en bloeien,” vertelt ze.  

Hiervoor zet het team van An al verschillende jaren in op tal van initiatieven. Een van de kerninitiatieven is het aanbieden van stageplaatsen en traineeships die jonge talenten een directe inkijk geven in de dynamische wereld van mediamaken bij VRT. Op hun beurt vormen de stagemomenten bij VRT de kans aan het team van Talent & Ontwikkeling om jong mediatalent vroegtijdig te spotten. Deze trajecten worden aangevuld met mentoringprogramma's, waarbij ervaren collega's hun kennis en ervaring delen met de volgende generatie binnen VRT. 

Daarnaast investeert VRT Talent & Organisatie structureel in opleidingen en workshops die specifiek gericht zijn op het versterken van digitale en creatieve vaardigheden, essentiële competenties in een snel veranderend medialandschap. Het welzijn en de betrokkenheid van jong talent staan eveneens centraal. “We weten dat starten in een grote organisatie overweldigend kan zijn,” zegt An. “Daarom zetten we sterk in op persoonlijke begeleiding en het creëren van een warme, inclusieve cultuur waarin iedereen zich thuis voelt.” 

Iedereen is welkom 

De initiatieven beperken zich zeker niet alleen tot Talent & Organisatie. Ook VRT-collega Tine Van Kerkhoven, jongerenadviseur bij VRT zet zich dagelijks in om jongeren die bij VRT terechtkomen te ondersteunen waar nodig. "Vijf jaar geleden begon ik bij VRT als communitymanager bij MNM. Van daaruit werkte ik steeds meer rond jongeren en hun leefwereld. Hoe zorgen we ervoor dat zij klaar zijn voor de uitdagingen van vandaag en morgen?" Wat begon als een persoonlijk engagement, groeide uit tot tal van samenwerkingen met collega's, om jong talent te begeleiden. “Het doel is om jonge gezichten niet alleen te begeleiden, maar ook om hen te laten voelen: je bent welkom op VRT en er wordt naar jou geluisterd. We geven bijvoorbeeld sessies over personal branding, online profilering en het effectief inzetten van sociale media," vertelt Tine. Er is ook veel aandacht voor het opbouwen van zelfvertrouwen en het versterken van het profiel van jonge talenten, zodat ze voorbereid zijn op de zichtbaarheid en druk die een mediacarrière met zich meebrengt. 

Jongerenadviseur Tine Van Kerkhoven tijdens een begeleidingsmoment met jong mediatalent. 

Samenwerking en kruisbestuiving 

Een mooi voorbeeld van de aanpak binnen VRT is de samenwerking tussen verschillende afdelingen en gezichten. "Als er bijvoorbeeld een nieuwe Ketnet-wrapper start, zorgen we dat ze een rondleiding krijgen, kennismaken met collega’s en kunnen leren van andere jonge talenten. Zo ontstaan er niet alleen sterke netwerken, maar ook waardevolle kruisbestuivingen tussen afdelingen en jonge collega’s. En uiteraard is begeleiding rond personal branding en profilering belangrijk, maar we zetten ook in op sterke samenwerking met gezichten rond de (online) content waar ze voor VRT gezicht van zijn. Dat doen we onder andere door co-creatie sessies te organiseren, om een sterke contentmatch te vinden, tussen gezicht en content." 

Een ander initiatief dat recent voet aan wal kreeg bij VRT is het ‘Creator Collectief’, van Valerichi Anoling – Van Meerbeeck. Het Creator Collectief focust op de instroom en doorstroom van creators binnen VRT. “We willen de drempel naar VRT voor jonge online content creators verlagen en zo met jong talent eerste samenwerkingen op poten zetten.”  

Opleiding en coaching voor radiotalent 

Sam De Bruyn, radiopresentator bij Studio Brussel, speelt bijvoorbeeld een cruciale rol in de begeleiding van jong radiotalent. "Samen met een klein team van enkele ervaren collega's zorg ik voor de opleiding en begeleiding van alle nieuwe stemmen van MNM en Studio Brussel," legt Sam uit. "Ze krijgen technische opleidingen, inhoudelijke opleidingen en individuele feedbacksessies op de proefprogramma's die ze maken. Dit geldt ook voor de gevestigde stemmen van beide zenders. Elke presentator krijgt minstens twee uitgebreide feedbackmomenten per jaar, waarbij we samen op zoek gaan naar hun intrinsieke talenten en de obstakels die soms in de weg staan." Sam voegt toe: "Als we zelf niet kunnen helpen, verwijzen we ze door naar andere coaches binnen of buiten VRT. Dankzij ons nauw contact met de dienst Talent & Ontwikkeling vinden we altijd wel de juiste persoon om ons bij te staan." 

Bewuster van commentaar

Een voorbeeld van zo’n jong talent dat op korte tijd in heel wat belangstelling kwam te staan, is Nona Van Braeckel. Ze groeide uit van digital creative achter de schermen bij Studio Brussel tot een van de gezichten van de socials. Bij haar gebeurde dat weliswaar op een ietwat organische manier. “Het was eerst helemaal niet mijn taak om ook effectief te presenteren op sociale media”, vertelt Nona. “Ik werd ingezet om bijvoorbeeld TikTok en social posts te maken met de gezichten die er al waren. Maar al snel merkte ik zelf dat het voor mij en voor de content gewoon makkelijker was om af en toe zelf ook een keertje in beeld te komen en om een woordje uitleg te geven of iets te presenteren. De eindredacteur stelde voor om zelf geleidelijk aan ook wat meer in het verhaal te stappen en zo groeide dat naar wat het nu geworden is.” Nona kwam dan plots toch op een platform terecht waar heel veel ogen op haar gericht zijn. “De sociale media van Studio Brussel hebben een groot bereik. Dus je wordt je wel bewuster van wat je precies zegt, hoe je je gedraagt en hoe je eruitziet. Ook gewoon omdat daar wel wat commentaar op komt.” 

Voor Nona is begeleiding daarom cruciaal. “Het is heel aangenaam om met verschillende mensen binnen VRT te kunnen babbelen over dit soort zaken. Ze leren je om dingen in context te plaatsen, hoe ik beter kan omgaan met commentaar en hoe ik mijn persoonlijke touches nog meer in de content kan leggen. Want dat stimuleert VRT wel echt. Je krijgt de kans om naast het professionele een stukje van jezelf te tonen.” 

Voorbereiding is cruciaal 

In andere gevallen zoals bij de recent aangekondigde nieuwe Ketnet-wrappers is begeleiding ook heel belangrijk. Zij krijgen in één keer toch wel een grote verantwoordelijkheid, bij een doelpubliek dat er geen doekjes omwindt. Mediacoach bij VRT Elise Vandevenne vertelt daar het volgende over: “Het gaat hier over jonge mensen, die compleet onbekend zijn en plots in de schijnwerpers komen te staan. Er is de interesse van de pers in zowel hun professionele als privéleven. En van de ene dag op de andere krijgen ze 20 000 volgverzoeken op hun sociale media. Dat is overweldigend en wij proberen hen daar op voorhand op voor te bereiden. We doen bijvoorbeeld een screening van hun sociale media en bespreken met hen hoe je een interview best aanpakt. We staan hen bij tijdens interviews en zijn altijd beschikbaar voor vragen of bezorgdheden, of het nu wat slechter gaat of net heel goed.” 

Een verhaal op lange termijn  

Met al deze initiatieven wil VRT niet alleen een toffe werkplek zijn, maar ook een veilige haven voor jong talent. We tonen aan dat VRT zich niet alleen inzet voor haar publiek, maar ook voor de mensen die dagelijks het verschil maken voor de schermen en microfoons. Of het nu gaat om een beginnende Ketnet-wrapper, een radiopresentator of een jong talent dat aan een online reeks of format meewerkt. Bij VRT kennen we de onschatbare waarde van (jong) talent en willen we dan ook voor de volle 100% de juiste omkadering bieden.

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.