VRT Canvas
VRT Canvas is het tweede televisienet van de Vlaamse publieke omroep VRT. Het brengt compromisloze kwaliteitscontent voor een publiek dat behoefte heeft aan verdieping en uitgedaagd wil worden met nieuwe inzichten. VRT Canvas informeert, inspireert en verbindt de mediagebruikers door middel van een onderscheidend aanbod met verrassende perspectieven en verhalen die mensen raken. Het net focust daarbij op duidingsprogramma’s, documentaires, cultuur en geschiedenis, wetenschap, internationale fictie, satire en sport.
VRT Canvas brengt content die ertoe doet, die het publiek dwingt tot reflectie, die de kostbare tijd waard is. Naar VRT Canvas kijken is een persoonlijke keuze vanuit het verlangen naar content die relevant is, waar en wanneer de kijker zelf wil.
De tijd die het publiek doorbrengt met VRT Canvas is kwalitatief. Of het nu gaat om actualiteitsprogramma’s die focussen op wat nu leeft, of documentaires, reportagereeksen en fictie die relevant blijven: VRT Canvas is geen tijdsverspilling.
VRT Canvas vertrekt vanuit een grote openheid voor de veelheid aan meningen in de maatschappij. Maatschappelijke thema’s staan centraal om de bespreekbaarheid ervan te stimuleren.
Omdat mensen bewust kiezen om naar een bepaald programma te kijken, moet ook het gebruiksgemak daarop afgesteld zijn. Daarom wil VRT Canvas naar de toekomst toe nog meer inzetten op het niet-lineair beschikbaar maken van het aanbod, onder andere via VRT MAX. VRT Canvas biedt duiding en inzicht in de wereld over de mediaplatformen heen: zowel op televisie, als online.
VRT Canvas streeft naar kwaliteit op basis van de volgende pijlers:
Sterke, vaste actua-afspraken
VRT Canvas verzekert sterke, vaste actua-afspraken die verdiepend inzoomen op wat er leeft in de maatschappij en de wereld rondom ons. Het merk brengt live duiding bij wat er gebeurt in zowel binnen- als buitenland. De duidingsprogramma’s Terzake en De afspraak zijn twee essentiële puzzelstukken binnen dat streven: ze leveren onmiddellijke duiding bij de actualiteit van de dag en voeden het publieke debat. Zo sluiten ze nauw aan bij de identiteit van VRT Canvas. Extra Time zorgt voor een wekelijkse analyse en duiding bij voetbal. Naast het nieuwsaanbod van VRT NWS en Sporza biedt De ideale wereld vier keer per week een alternatieve blik op de actualiteit, met de nodige humor en satire.
Ella Leyers in De ideale wereld
Sterke Vlaamse content
Vlaamse producties krijgen een prominente plaats in het aanbod. ‘Kwalitatief’ en ‘van eigen bodem’ zijn sleutelwoorden. VRT Canvas brengt een uitgebreid aanbod van programma’s waar je iets van bijleert, van geschiedenis tot economie, wetenschap, muziek, sport en relevante maatschappelijke thema’s.
Het merk wil het hele jaar door zoveel mogelijk mensen inspireren met en warm maken voor cultuur. Cultuur zit dan ook verweven in het hele aanbod. VRT Canvas selecteert streng in thema’s, bouwt aan toptitels en werkt met de beste interne en externe makers samen om zijn belofte aan de kijker waar te maken.
Sterke internationale aankoop
Voor het publiek van VRT Canvas is internationale aankoop geen zwaktebod, maar net een aantrekkelijke propositie. Het merk selecteert het allerbeste aanbod uit de enorme wereldwijde zee aan content. VRT Canvas kiest steevast voor de meest relevante documentaires, fictie of humor die je als kijker moet gezien hebben. Kwaliteit is hier opnieuw de bepalende factor.
Naast deze drie pijlers die essentieel zijn om de missie van VRT Canvas waar te maken en die inspelen op de toegenomen concurrentie op content, wil VRT Canvas ook inspelen op de toegenomen concurrentie op curatie.
VRT Canvas blinkt uit in relevante, duurzame content. De programma’s van het merk blijven over een jaar even relevant. De VRT Canvas-kijker is een kijker die ook via vele andere internationale platformen kijkt en dus verwacht dat volledige seizoenen van programma’s niet-lineair worden aangeboden, dat er voldoende volume is zodat hij altijd iets kan vinden binnen zijn interesseveld. VRT Canvas is dus een voortrekker in het digitale kijken.