Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.
De afgelopen 21 dagen werd er 2.566 keer contact opgenomen met onze dienst. Verschillende kijkers van het VRT 1-programma Factcheckers hekelden glazen cava die tijdens de presentaties van Britt Van Marsenille en Jan Van Looveren prominent in beeld stonden.
“Dit riep bij mij de vraag op waarom het nodig is om alcohol te nuttigen tijdens de werkuren. Wat me vooral raakt, is dat dit een signaal kan geven dat alcoholgebruik op de werkvloer normaal of zelfs aangemoedigd is.”
Een andere kijker stelde: “De context van de presentatie vraagt volgens mij niet om dit te doen.” En nog iemand: “Ik weet niet waarom dit gedaan wordt, maar het draagt bij tot het normaliseren van een groot probleem.”
Deze opmerkingen zijn natuurlijk terecht. Ik begon me ook af te vragen wat hier de precieze beweegreden was. Waren die glazen restanten van de nieuwjaarsreceptie? En wat heeft Thomas Vanderveken uitgespookt dat hij geen glas kreeg?
Voor alle duidelijkheid: tijdens ons laatste personeelsfeest stonden mocktails zelfs bovenaan de dranklijst. En wie toch iets van het alcoholische type wou consumeren, werd veilig naar huis gebracht door onze voormalige woordvoerder, Bob.
Normaal gesproken tonen we alcohol ook niet zonder reden in beeld. Volgens de Factcheckers was er dan ook een geldige reden waarom die glazen aanwezig waren. Alleen, deze is verloren gegaan in de montage. Met andere woorden: deze cavagate had vermeden kunnen worden. Klagers krijgen een persoonlijk antwoord en welgemeende excuses.
Cosmeticagebruik
We ontvingen opnieuw een klacht over het cosmeticagebruik in Thuis. “De lippenstift van Emma is altijd zeer rood. Door haar blonde haren steekt dit fel af. Een lichter tintje zou mooier zijn!” Smaken mogen verschillen. En fictieve personages gebruiken opvallende make-up misschien om een bepaald facet van hun verzonnen karakter kracht bij te zetten? Klager krijgt een standaardantwoord.
Ook verschillende klachten over de advertenties voor de theatershow van uittredend Amerika-correspondent Björn Soenens op VRT NWS. “Is dit niet een beetje vreemd, om een zaalshow te promoten van iemand die bij de publieke omroep werkt?” Wel ja, de theatertournee van Björn is een initiatief van de nieuwsdienst. Maar ontwaar ik hier een aversie tegen de man? Want in dat geval: hoe vaker hij op de planken staat, hoe minder hij op tv te zien zal zijn. Da’s geen waardeoordeel, da’s gewoon een feit. En onder ons gezegd: Björn, ik kom kijken!
En ook Ben Crabbé en zijn Blokken bleven de gemoederen beroeren. Een bloemlezing.
- “Hoewel het programma al jaren een vaste waarde is in mijn avondroutine, roept zijn ‘wel, wel, wel’ meer en meer irritatie op.”
- “Kun je Ben niet wat manieren leren? Telkens er een vraag komt over de natuur doet hij onnozel.”
- “Houdt VRT wel rekening met kritiek van zijn kijkers? Of laat deze zender toe dat de heer Ben Crabbé gewoon verder kan doen met treiterig gedrag naar zijn kijkers?”
- “Ik vind het niet correct dat Ben Crabbé in de finale steeds de letters herhaalt die de kandidaat reeds gevonden heeft. Als je maar 120 seconden krijgt is het uitspreken van deze letters cruciaal en verliest de kandidaat al meteen 2 à 3 seconden.”
- “Al jaaaren kijk ik naar Blokken. Niet om Crabbé te zien, maar vooral om de ‘jury’ te ‘horen’! Een man met een enorme kennis en vooral heel veel humor! Kan deze man eens in beeld worden gebracht?”
Alles kan, maar niks moet.
Clubsupporter
Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox, deze keer aan het adres van de makers van Het hoge noorden. “Ik wil jullie feliciteren voor de prachtige beelden in Annemie Struyf haar programma. Ik werd er helemaal stil van.” Deze stille lofzang levert de ploeg van het programma de Chloë Complimenten Wisselbeker op. Proficiat (zonder uitroepteken, om het stil te houden).
Tot slot nog een klacht over de nieuwe branding van Radio 1. “Waarom blauwe letters op een zwarte achtergrond? Is nauwelijks leesbaar. Fervente Clubsupporter aan boord bij jullie?” In zo’n redenering zou Ikea Oekraïens, VTM Hollands en Coca-Cola socialistisch zijn.
Chloë van de Klantendienst
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.