Aanlevering en lancering
Klik hier om snel alle relevante documenten te zien
Epro-cel
De EPRO-cel coördineert de opleverflow van externe producties.
Bij de EPRO-cel kan je terecht met al je vragen omtrent de praktische opvolging voor het (her)aanleveren van de masterfiles en documenten van zowel lineaire programma’s als van digitale content.
Contact:
Ketnet, VRT CANVAS en VRT MAX: Francis Theuns epro@vrtcanvas.be, epro@ketnet.be of epro@vrtmax.be
VRT 1: Daisy Hofmans epro@VRT1.be
Het afgewerkte programma
Duur van een programma
Al van bij de eerste besprekingen wordt de duur van het programma vastgelegd. Het is de taak van de producer van het productiehuis om erover te waken dat de afgesproken duur zo nauwkeurig mogelijk benaderd wordt.
Er wordt met de verantwoordelijke van het net een vaste duurtijd voor een reeks afgesproken. Deze moet voor alle afleveringen gerespecteerd worden, met het oog op een duidelijke afspraak met de kijker. Als er voor een bepaalde aflevering een afwijking van meer dan 1 minuut wenselijk is, is de toestemming van de verantwoordelijke van het net nodig. Bij Ketnet mag de afwijking slechts 45” zijn.
Technische vereisten van een programma
VRT verwacht een toelevering van alle afgewerkte programma’s
In AVCI 100 OP1A MXF (VRT Gouden Standaard)
Voorzien van juiste Media ID en juiste meta-data
Gerewrapped met XF convertor OF gemaakt met Avid AS11 OF via Adobe Premiere IRT profile ARD_ZDF_HDF02b-1.1
Videofile HD:
.mxf
Video: AVC-I 100 1080i50
Gerewrapped met XF convertor of via Avid AS11 of via Adobe premiere IRT profile ARD_ZDF_HDF02b-1.1
16/9 full frame
Audio: 2 tot 16 channels audio (steeds even channels)
Stereo
Kanalen: Audio ch 1&2 : Program Stereo op Links/Rechts - VERPLICHT!
Audio ch 3&4 : mix program stereo en audiodescriptie - Optioneel
Audio ch 5&6 : International Sound - Optioneel
Audio ch 7-16: audio voor andere diensten - Optioneel (af te spreken per productie) (in te vullen in Excel / in”Notes” in Aspera)
Niveau: Het programma dient afgemixt te zijn volgens richtlijn EBU R128:
Integrated loudness van -23LUFS (gemiddeld, mag +/- 1 LUF afwijken)
Maximum loudness range van 15
Maximum true peak level van -3dBTP
Start TC 10:00:00:00
Start programma: start file
Einde programma: waar het programma van antenne gaat.
Geen extra zwart, geen fade-to-black, geen freeze!
Naamconventie file:
TITEL PROGRAMMA_S0000_E0000_AFLEVERINGSTITEL_MEDIA ID.mxf
(Indien er geen afleveringstitel is, hoeft deze dus ook niet vermeld te worden)
MAX 150 tekens, dus afkorten indien nodig
Naamconventie TRAILER file:
TR_TITEL PROGRAMMA_S0000_E0000_AFLEVERINGSTITEL_MEDIA ID.mxf
(Indien er geen afleveringstitel is, hoeft deze dus ook niet vermeld te worden)
MAX 150 tekens, dus afkorten indien nodig
Begeleidende Excel-file ENKEL BIJ LEVERING VIA HARDDISK:
bevat alle gegevens die noodzakelijk zijn bij het ingesten van het afgewerkt programma met Aspera door VRT
De excel-file draagt als naam de Media-ID van de desbetreffende video-file.
Bij de levering van verschillende afgewerkte programma’s op één harde schijf (telkens met de correcte naamconventie), wordt er per programma een aparte excel-file met meta-data meegestuurd.
Wanneer en hoe leveren van een uitzending
Alle uitzendingen dienen ruim vooraf bij VRT geleverd te zijn
- Alle epro-producties: ten laatste 2 weken voor antenne
- Coproducties (fictie, documentaire,..): ten laatste 6 weken voor antenne
Eventuele afwijkingen kunnen enkel toegestaan worden na expliciet overleg met de epro-cel.
Het productiehuis krijgt van de VRT een Media-ID, die gekoppeld is aan één bepaalde uitzending.
De Media ID is dé sleutel voor de hele opvolging tussen ons uitzendproces en ons archief. Het is daarom van het grootste belang dat de Media-ID correct gekoppeld wordt aan de afgewerkte videomontage.
Die koppeling dient te gebeuren bij het uploaden van die afgewerkte uitzending naar het Depot. De EPRO-cel zal vooraleer de oplevering start, een lijst bezorgen met de juiste Media-ID’s voor de lopende productie.
HD uitzendingen worden geleverd via fiber/internet of op NTFS geformatteerde schijven
Aanlevering via fiber/internet
Bestanden worden bij voorkeur aangeleverd via fiber/internet naar een ASPERA server van de VRT. Hiervoor dient het Productiehuis een ASPERA account aan te vragen.
Aanvragen voor een ASPERA account worden via e-mail gestuurd naar: CIP@vrt.be. Meer info vind je in document “richtlijnen voor aanlevering via ASPERA” op de website voor externe medewerkers. Via deze link.
Het afgewerkte programma in AVCI 100 OP1A MXF uploaden naar het Depot.
Het productiehuis ontvangt een bevestigingsmail met het ID van het programma wanneer de transfer geslaagd is. Een gefaalde transfer wordt eveneens gemeld.
Bij een gefaalde transfer dient het productiehuis maatregelen te nemen om aan de vooropgestelde specificaties te voldoen door een nieuwe file met andere versie op te sturen.
Je mag bij het uploaden met ASPERA geen Excel bijvoegen (enkel de videofile). Wanneer je aanlevert op externe harde schijf dien je de Excel wel toe te voegen.
Meteen na de upload stuurt het productiehuis het correct ingevulde TEG-formulier door naar alle diensten welke vermeld staan op het formulier. Zo weet iedereen dat de uitzending beschikbaar is.
Aanlevering op USB3 harde schijf
Het productiehuis kan er ook voor kiezen om het programma via harde schijf aan te leveren.
Deze harde schijven dienengeformatteerd te zijn volgens de NTFS standaard . Mac-users kunnen het gratis programma Mounty gebruiken om NTFS schijven te mounten via https://mounty.app
Wanneer de uitzendingen op schijf worden geleverd moet op de doos van de schijf duidelijke info staan:
naam productiehuis – naam contactpersoon – telefoonnummer
titel programma
aantal afleveringen op de schijf + afleveringsnummers en evt. afleveringstitel
uitzenddata
duur van het programma
De harde schijf bevat per aflevering van het programma steeds een MXF bestand (met de video) en een Excel bestand (met de meta-data).
De naam van het MXF bestand is
“TITEL PROGRAMMA_S0000_E0000_AFLEVERINGSTITEL_MEDIA ID.mxf”
De naam van het Excel bestand is
“TITEL PROGRAMMA_S0000_E0000_AFLEVERINGSTITEL_MEDIA ID.xls”.
Files op harde schijf moeten worden aangeboden in het CIP (lokaal 2G57). Openingsuren: 7/7, 7:00-22:30, tel 02/7417511.
De harde schijven dienen aan de VRT geleverd te worden ZONDER het kabeltje. De VRT zorgt zelf voor een kabeltje bij de ingest.
Na het inladen kan de schijf terug meegenomen worden of op een later tijdstip terug opgehaald worden het CIP.
Voor lineaire uitzendingen stuurt het productiehuis diezelfde dag (zo snel mogelijk na het leveren van de schijf) het correct ingevulde TEG-formulier door naar alle diensten vermeld op het formulier. Zo weet iedereen dat de uitzending beschikbaar is.
Laattijdige aanlevering
In uitzonderlijke omstandigheden, wanneer voorzien in de productieovereenkomst of met toelating van de verantwoordelijke van het net, kan een programma laattijdig worden aangeleverd (d.i. minder dan 10 werkdagen voor uitzending).
In dit geval dient steeds in overleg bekeken te worden op welke manier er kan worden aangeleverd.
Het productiehuis neemt hierover contact met de EPRO-cel. In geval van laattijdige aanlevering of opnieuw aanleveren moet ook televisiearchief@vrt.be in cc. worden gezet.
Het programma werd geleverd, maar moet worden teruggehaald
Normaal moet een afgeleverde uitzending helemaal professioneel afgewerkt zijn.
Wanneer er toch een probleem wordt vastgesteld nadat zij reeds werd geleverd -in uitzonderlijke gevallen - geldt volgende procedure:
Het productiehuis neemt contact met de EPRO-cel. (epro@VRT1.be, epro@vrtcanvas.be, epro@ketnet.be, epro@vrtmax.be);
Het productiehuis laat weten wat er aan de uitzending gewijzigd moet worden, (Media-ID en uitzenddatum vermelden) of de lengte van de uitzending zal veranderen EN of er voor de ondertiteling wat zal wijzigen (meer of minder tekst, andere TC);
Na reparatie levert het productiehuis de nieuwe versie met hetzelfde Media-ID.
Dadelijk na levering:
Aan alle diensten een gecorrigeerde versie van het TEG-formulier toezenden. Het TEG-formulier is het signaal voor alle diensten dat de uitzending terug op VRT is;
In de begeleidende mail vermelden waarom er een nieuwe versie is;
De tijdcodes vermelden waarop er iets gewijzigd is.
Contact:
Eindregie VRT1 (1G1): regie@VRT1.be, 02/741 34 44 of 02/741 36 67
Eindregie VRT CANVAS (1G1): regie@vrtcanvas.be, 02/741 56 04 of 02/741 56 05
Eindregie Ketnet (1G1): regie@ketnet.be, 02/741 44 83
CIP: cip@vrt.be, 02/741 75 11
Televisiearchief: televisiearchief@vrt.be
In geval va inhoudelijke vragen en problemen kunnen jullie terecht bij de coördinatoren ven de APRO-cel.
De netplanning
De verantwoordelijken van het net bepalen hoe een dag televisie op een bepaald net eruit zal zien. De netplanners zetten deze beslissingen om in een uitzendschema. Zij houden dit schema én de flows naar uitzendregie, mediaplanning, hosting, VOD, mediacenter, programmagids en web-redacties nauwlettend in het oog.
Hoe werkt de netplanning?
De netplanner voert op basis van het jaar- en/of seizoenschema de programma’s in Whats’On in. Per programma wordt een ‘materiaal’ aangemaakt, waar indien beschikbaar meteen gegevens worden ingevoerd (programma en afleveringstitel (bij reeksen), generieke omschrijving, detailinhoud, productiehuis, aantal afleveringen, nummering, formaat (HD), beschikbaar voor video on demand (VOD), product placement, netlogo’s, opmerkingen voor uitzendregie.
De netplanner zorgt voor een eerste detail update van de timing en vult titels en inhoudelijke gegevens van elk programma aan.
Het weekschema dat zo ontstaat is de basis voor een eerste versie van ‘programmaweek’ die drie weken voor uitzending vrijgegeven wordt voor publicatie in de pers. De planner zal tot 1 dag voor uitzending deze inhoudelijke gegevens en de timing in het schema nauwgezet bijhouden. Elke wijziging wordt meegedeeld aan VRT communicatie, webmasters, VAR, OT-diensten, hosting, trailerplanning, VRT MAX e.v.a.
Jouw IPG-formulier is de belangrijkste bron hiervoor, en moet dus rondgemaild worden 6 weken voor uitzending!
Indien je al eerder over info beschikt, mag die zeker vroeger naar de netplanning worden doorgemaild. Hoe sneller de netplanning over info beschikt, hoe beter.
Indien je 6 weken op voorhand niet over alle info beschikt, dan moet je toch een IPG rondmailen met wat al bekend is. Later kan je nog steeds meer detailgegevens doormailen aan netplanning en de EPRO-cel.
Een tweede taak van de netplanner is het aanvullen van de technische parameters in Whats’ On (de software voor de uitzendplanning).
Vanuit de netplanning worden o.a. exacte duur van het programma, beeldverhouding, studio of straalverbinding, rechtstreeks of opname… en andere gegevens aan het programma gekoppeld.
Naarmate deze gegevens ingevoerd zijn, start automatisch de flow naar de uitzendregie.
Jouw TEG-formulier is hierbij de belangrijkste bron, en moet dus rondgemaild worden dadelijk nadat de uitzendfile werd opgeleverd.
Elke wijziging aan de uitzendfile, NA het opleveren, moet onmiddellijk aan de EPRO-cel en de netplanners gemeld worden. Indien nodig kunnen zij de flow blokkeren of opnieuw starten. Je stuurt ook steeds een nieuw TEG-formulier!!
Contact:
Netplanning VRT 1 en VRT MAX : KT-planning@VRT1.be
Inge Stassen: inge.stassen@vrt.be
Netplanning Ketnet: KT-planning@ketnet.be
Ianto Vidal: ianto.vidal@vrt.be
Netplanning VRT CANVAS: KT-planning@vrtcanvas.be
Jurgen Coninx: Jurgen.coninx@vrt.be
Programmagids (alle netten): epg@vrt.be
Pierre Van de Sompel: pierre.vandesompel@vrt.be
Inhoudelijke en technische programmagegevens (IPG - TEG - IPO)
Het invullen van de formulieren IPG,TEG en IPO lijkt soms een vervelende administratieve klus, maar is zeer belangrijk voor de verdere uitzendflow. Deze formulieren moeten dan ook volledig ingevuld en volgens de vastgelegde termijn doorgemaild worden! Voor VRT MAX moeten geen formulieren verstuurd worden indien de master wordt opgeleverd via Aspera. In dit geval wordt automatisch een IPO-formulier gegenereerd en verstuurd naar de betrokken diensten.
Alle formulieren zijn terug te vinden op de VRT-website. Extern produceren | VRT.be.
De IPG of het document inhoudelijke programmagegevens
Moet 6 weken voor uitzending opgemaakt en rondgestuurd worden. Deze gegevens dienen vooral voor de persdienst en andere informatieve kanalen. Het is in ieders belang dat de pers goed op tijd de juiste informatie krijgt. Vul daarom de ‘korte inhoud’ zo gedetailleerd mogelijk in! (indien details nog niet mogelijk zijn, toch de IPG doorsturen! Later kan nog steeds een update rondgemaild worden)
De programmaoverzichten met tijdschema’s en korte inhoud van elke aflevering in de elektronische programmagidsen worden gestuurd vanuit de software van de netplanning. Alle wijzigingen en updates van het programma moeten dadelijk aan de EPRO-cel en de netplanners meegedeeld worden.
Deze IPG-gegevens moeten 6 weken voor uitzending naar de volgende diensten worden gestuurd:
- ondertiteling@vrt.be
- KT-planning@VRT1.be of KT-planning@vrtcanvas.be of KT-planning@ketnet.be
- epro@VRT1.be of epro@vrtcanvas.be of epro@ketnet.be
- regie@VRT1.be of regie@vrtcanvas.be of regie@ketnet.be
Deze info is ook te vinden onderaan het document, en wordt afgeleid van het gekozen net.
Link naar het IPG-sjabloon
De TEG of technische gegevens voor uitzending
Moet verstuurd worden, dadelijk nadat de aflevering op VRT werd geleverd.
De TEG-gegevens dienen om het programma tijdig en juist op antenne te krijgen, om het archief te organiseren en om de diensten te verwittigen dat de file op VRT is.
Daarom is het belangrijk dat dit formulier correct is ingevuld met zoveel mogelijk informatie. Als het een seizoen betreft moet het telkens op dezelfde manier worden ingevuld, met dezelfde afkortingen enz.
Deze TEG gegevens moeten dadelijk na levering van het uitzendmateriaal naar de volgende diensten verzonden worden:
Deze info is ook te vinden onderaan het document, en wordt afgeleid van het gekozen net.
Link naar het TEG-sjabloon
De IPO of inhoudelijke programmagegevens voor online-materiaal
Voor toelevering van programma’s die enkel voor de website of VRT MAX bedoeld zijn, moet geen TEG en IPG verstuurd worden. De gegevens worden verzameld in één IPO-formulier en dient om het programma op de juiste website te krijgen en om het archief te organiseren.
De IPO moet worden rondgemaild onmiddellijk nadat de aflevering op VRT werd afgeleverd.
Deze IPO gegevens moeten dadelijk na levering van het uitzendmateriaal naar de volgende diensten verzonden worden:
Bij toelevering via Aspera én op voorwaarde dat alle velden correct werden ingevuld, zal automatisch een IPO-formulier worden verstuurd naar de gebruikelijke diensten.
OPGELET: ook voor online-materiaal dienen auteursgegevens ingediend worden. Zie hoofdstuk auteursrechten
Link naar het IPO-sjabloon
Auteursrechten
VRT heeft bepaalde afspraken met de relevante beheersvennootschappen wat betreft het gebruik van het repertoire van hun leden in de producties van/voor VRT. Bijgevolg moet ook door VRT worden aangegeven welk repertoire er precies in een programma wordt gebruikt. Dit betekent dus dat, zelfs wanneer men zegt dat een programma zogenaamd ‘rechtenvrij’ is, er nog gegevens in verband met de auteursrechten overgemaakt moeten worden aan de cel Auteursrechten. Het gaat dan bijvoorbeeld om gegevens omtrent auteursrechtelijke bijdragen van bepaalde personen aan het programma, zoals bijvoorbeeld die van de betrokken regisseur of scenarist, maar ook omtrent vooraf bestaande werken die in het programma aan bod komen, zoals bijvoorbeeld commerciële muziek of fragmenten van andere programma’s of producties. Bij de cel Auteursrechten worden deze gegevens verzameld en aan de diverse beheersvennootschappen bezorgd. Deze aangiften worden enkel verricht (en kunnen bijgevolg enkel dan een vergoeding van de betrokkenen teweeg brengen) als een programma effectief uitgezonden werd.
Aandachtspunten gebruik bestaande muziek generieken - themamuziek - film/serie (gelet op mandaatswijziging Sabam)
Vanaf 2019 gelden er enkele beperkende wijzigingen aan het mandaat dat SABAM namens haar leden mag uitoefenen met betrekking tot de verwerking van bestaande muziek in een audiovisueel werk of publicitaire boodschap (door SABAM ook wel synchronisatie genoemd).
Deze mandaatsbeperking heeft gevolgen voor de toelating die VRT in haar overeenkomst met SABAM (de zgn. ‘blanket license’) heeft afgesloten. De overige contractuele beperkingen die aan onze toelating worden gesteld, blijven natuurlijk onverkort gelden. Vragen over de inhoud en dekking van die ‘blanket license’ kunnen worden gericht aan janne.lust@vrt.be (business management directie Content).
In elk geval blijven ook de andere contractuele afspraken met de relevante beheersvennootschappen van kracht. Zo mogen een aantal muziekwerken in geen geval in (onze) audiovisuele producties of in het kader van autopromotie worden gebruikt. Deze werken zijn terug te vinden in de ‘uitsluitingslijst audiovisuele producties’ die SIMIM op haar website (2020 - 000 - ExclusionList.pdf ) heeft gepubliceerd. Bij vragen over de inhoud en dekking van onze overige afspraken met dergelijke beheersvennootschappen kan je steeds terecht bij eerder genoemde contactpersoon.
De mandaatsbeperking van SABAM heeft de volgende bijkomende beperkingen tot gevolg:
Films en Series
Voor Films en Series waarvan de opnames vanaf 2019 gestart zijn, kan SABAM géén toestemming meer verlenen voor de verwerking van bestaande muziekwerken daarin.
SABAM definieert de begrippen ‘Film’ en ‘Serie’ als volgt:
Film: single – verfilming van een verhaal dat gedramatiseerd is en al dan niet gebaseerd op waar gebeurde gebeurtenissen of bestaande personen of feiten.
Serie: gedramatiseerde televisieserie, opgebouwd rond de persoonlijke ontwikkelingen van één of meerdere hoofdpersonages van het verhaal, al dan niet gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen of bestaande personen of feiten.
Het gebruik van bestaande muziek in dergelijke producties moet nu rechtstreeks bij de betrokken auteurs of hun publisher worden geklaard. SABAM heeft wel aangegeven tussen te willen komen om de contactgegevens van de betrokkenen op verzoek te verstrekken.
Soaps, sitcoms, telenovelles, reportages, docusoaps en sketches worden in dit kader niet beschouwd als een ‘Serie’ en blijven gedekt door de toelating. Een definitie van die laatste begrippen kan teruggevonden worden in het intern reglement van SABAM dat op hun website kan worden geraadpleegd (https://www.sabam.be/sites/default/files/reglement_commissie_av.pdf).
Themamuziek en Generieken
Ook het gebruik van bestaande muziek als themamuziek of in generieken kan door SABAM niet langer worden geklaard. Dit moet nu evenzeer rechtstreeks bij de betrokken auteurs of hun publisher worden gedaan.
Wat generieken betreft, nemen we de positie in dat generieken die rechtsgeldig onder de vroegere regeling tot stand werden gebracht en na 2019 ongewijzigd worden gebruikt (vb. voor een volgend seizoen van het betrokken programma of de betrokken productie) geen bijkomende rechtenklaring behoeven.
Publiciteit (met in begrip van autopromotie)
De toelating die SABAM ons verstrekte voor synchronisatie van bestaande muziek in het kader van publiciteit (zoals vb. in trailers of aankondigingsspots van een bepaald programma of een bepaalde productie), was al beperkt in het vorige contract en dit blijft zo. Enkel onder zeer strikte voorwaarden is het mogelijk om bestaande muziek in bepaalde autopromotiespots te gebruiken. Het gaat daarbij om autopromotiespots ter promotie van onze programma’s, producties en evenementen die worden uitgezonden op VRT. Normaal gesproken maakt VRT deze spots zelf, maar in het geval het productiehuis zelf de spots aanlevert, is het belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn. Voor meer informatie over de specifieke voorwaarden die worden gesteld, kan je terecht bij janne.lust@vrt.be (business management directie Content) of je verantwoordelijke bij het net.
Hoe een aangifte invullen voor VRT 1, Ketnet en VRT Canvas?
Voor elk(e) (aflevering van een) programma moet een overzicht van de relevante auteursrechten worden opgemaakt.
De aangifte van de auteursrechten moet ten laatste 14 dagen na uitzending doorgegeven worden via de SABAM-auteursrechtentool Cuesheetcorner.be (CSC).
Login en paswoord (elk productiehuis heeft 1 login) kan aangevraagd worden bij de EPRO-cel.
In de tool vind je je eigen programma’s op basis van de programmagids (per dag, week, maand, aangepaste periode) (-> zoeken op datum en zender) of via de productcatalogus (-> zoeken op media-ID of weergave titel).
Aangiftes kunnen:
rechtstreeks ingevuld worden in de tool
via vooraf ingevulde Excel opgeladen worden in de tool
Een heel belangrijke wijziging t.o.v. van vroeger is dat behalve wanneer er voor je programma in CSC een muziekicoon staat, de gebruikte muziek NIET meer moet aangegeven worden.
Indien dit heel uitzonderlijk wel het geval is (dus muziekicoon voor programma), zijn er 2 mogelijkheden:
zwart muziekicoon: de muziek moet net zoals vroeger gewoon aangegeven worden via de categorieën, B& F;
rood muziekicoon: Wanneer er rood muzieksymbool verschijnt betekent dit dat de soundfiles van de specifiek gecomponeerde muziek (bv. generiek of bumper) niet tijdig is opgeleverd bij vrtmuziek@vrt.be en nog niet is opgenomen in de SABAM-database/Soundaware fingerprinting systeem. Gelieve zo snel mogelijk contact op te nemen met Katrin.deboeck@vrt.be.
Opgelet: Voor fictie dient altijd de muziek mee aangegeven te worden, ongeacht of er een muzieksymbool voor de aflevering staat!
Na het invullen van de cuesheet dient de cuesheet op status “finished” gezet te worden -> de betrokken afleveringslijn kleurt groen.
Wanneer alle cuesheets van de reeks in kwestie afgerond zijn (m.a.w. op “finished” staan) dient dit gemeld te worden aan auteursrechten@vrt.be en de epro-cel in kwestie (epro@VRT1.be, epro@vrtcanvas.be, epro@ketnet.be, epro@vrtmax.be) zodat dit kan geverifieerd/gecontroleerd worden en tot uitbetaling kan worden overgegaan.
Hoe een aangifte invullen voor VRT Max
Voor een programma dat exclusief op VRT MAX wordt gepubliceerd, en dat niet op één van de lineaire kanalen wordt aangeboden moeten de auteursrechterlijke gegevens niet aangeleverd worden via cuesheetcorner, maar d.m.v. cuesheets (Excel) per aflevering.
Het concept blijft hetzelfde: alle AV-rechten (regisseur/scenarist/grafiek/..) moeten aangegeven worden maar in tegenstelling tot in cuesheetcorner moet voor VRT MAX producties ook steeds de gebruikte muziek aangegeven worden.
Opbouw
Het copyrightformulier wordt ingevuld (opgebouwd) volgens dezelfde structuur als het programma. Dus eerst begingeneriek, dan onderdelen (reportage/documentaire/aankoop/quizgedeelte…) van het programma, eventueel tussengeneriek(en) en tenslotte eindgeneriek. Bij elk onderdeel eventuele medewerkers, foto’s, (evt muziek) ed. vermelden.
Het invullen van de kolommen
We kennen 5 (+1) programmaonderdelen: (Glob) - Generiek – documentaire – fictie – reportage – zonder specificatie.
Alleen deze 5 (+1) onderdelen (aan te duiden in ‘aard’) kleuren blauw en moeten enkel worden voorzien van een volgnummer, titel van het programmaonderdeel en duur.
Aard:
Voorzien van een volgnummer:
GLOB (globaal): DEZE CAT ENKEL GEBRUIKEN WANNEER MEN RECHTSTREEKS IN CUESHEETCORNER INVULT, hier brengt me de aflevering overkoepelende informatie in (bv.. medewerkers voor gans de aflevering). In de Excel kan deze cat niet geselecteerd worden, daar dient deze info gewoon als eerste lijnen vooraan ingevoegd
GEN (generiek): Te gebruiken voor begingeneriek, eindgeneriek, bumpers, jingles en tussengenerieken. Bij begingeneriek en eindgeneriek met zelfde muziek mag de duurtijd worden opgeteld. Generiek steeds onderscheiden van het programma!
DOC (documentaire): Bij eigen documentaire. Ook bij aankoop waarbij generiek en/of inleiding eigen aan VRT zijn. Indien aankoop: bij programmaonderdeel naam van de documentaire zetten.
FIC (fictie): Fictiereeksen zoals Thuis, Witse, Albert II, Flikken Maastricht
REP (reportage): Bij reportage, documentaire
ZS (zonder specificatie): Om onderscheid te maken tussen begingeneriek en start van programma dat nadien enkel uit een quizgedeelte bestaat of louter praatprogramma met enkel filmfragmenten (archief) of een programma met enkel muziek ed.
Zonder een volgnummer:
FF (filmfragment): Filmfragment of beeldfragment uit archief
B (background muziek): Achtergrondmuziek, tapijtje, sonorisatie. (uitvoerder is niet in beeld) ENKEL INDIEN ER EFFECTIEF MUZIEK MOET WORDEN AANGEGEVEN
F (foreground muziek): Live, playback, concert, (uitvoerder is zichtbaar in beeld) ENKEL INDIEN ER EFFECTIEF MUZIEK MOET WORDEN AANGEGEVEN
PK (beeldende kunst): Beeldende kunsten, plastische kunsten, grafiek
PHO (foto’s)
LI (literatuur, gedicht): Literaire werken: voorgedragen of gelezen of getoond
MED (medewerkers): Scenarist, regisseur (producers & redacteurs: vermelden als scenarist)
VC (videoclip): Enkel te gebruiken bij een echte videoclip geleverd door een muziekfirma
PRO (promo): Promotietrailer voor eigen programma
PUB (publiciteit): Enkel voor publiciteit VAR (Var-spotjes)
Titel van het programmaonderdeel:
Enkel in te vullen bij blauwe lijnen.
NIET in te vullen bij de grijze lijnen.
Titel van het werk:
Altijd in te vullen bij witte lijnen. Indien de titel niet gekend is, dan een beknopte omschrijving geven.
Wanneer er speciale muziek voor het programma werd gemaakt (begin- en eindgeneriek en/of jingles) moeten die steeds opgegeven worden met de titel van het werk zoals de componist dit werk bij de auteursvereniging heeft neergelegd.
Indien er geen muziek gebruikt werd, ‘geen muziek gebruikt’ invullen.
Duur:
Verplicht in te vullen bij de blauwe lijnen.
Duurtijden invullen van muziek, reportages, archief, foto’s, beeldende kunsten en videoclips.
Niet in te vullen bij MED.
OPGELET: duur slechts 1 keer invullen per gebruikt werk binnen dat onderdeel (dus enkel bij componist en niet herhalen bij uitvoerder)
Duurtijden ingeven als 00:00:00 (uren:minuten:seconden)
Naam van de rechthebbende:
Bij beeldfragment: Indien uit ons archief: VRT
Indien aangekocht: naam van de rechthebbende firma: bv.NOS, ARD, Universal
Bij B: Eerst de naam van de componist vermelden, op volgende lijn naam uitvoerder. Verschillende personen met zelfde hoedanigheid bij voorkeur op aparte lijnen. Indien op dezelfde lijn, de namen onderscheiden door een komma.
Bij F: idem
Bij PK: Naam graficus
Naam beeldende kunstenaar
Bij MED: Officiële naam van regisseur en scenarist
Bij PHO: Naam fotograaf
Bij LI: Bij het tonen van een cover van een boek in het kader van een literair programma: uitgeverij vermelden en indien mogelijk de gegevens van de foto en/of grafiek die op de kaft staan.
Hoedanigheid van de rechthebbende:
Bij B: zowel componist als uitvoerder zijn op een APARTE lijn te vermelden!
Bij F: Idem
Bij PHO: ‘fotograaf’
Referentie/bron:
Bij B of F: Muziekuitgeverij + CD nummer bv. EMI500688 (dus NOOIT ‘I-tunes’)
PH: naam van krant, magazine + datum of titel van boek + uitgeverij
FF: programma waar fragment uitkomt + afleveringsnummer of –titel + datum (en nooit gewoon ‘VRT-archief’)
% (enkel voor VRT):
In te vullen bij medewerkers volgens afspraken die door de PRODUCENT en de medewerkers zijn gemaakt. Het oorspronkelijke document met handtekeningen wordt door de productie bijgehouden. MAAR er moet wel een gescande versie naar de auteursvereniging en naar auteursrechten@vrt.be gestuurd worden.
VRT? (enkel voor VRT):
Enkel JA invullen wanneer de medewerker VRT-personeel is ten tijde van de productie.
Info:
Hier kan men ook aangeven dat rechten geklaard zijn. Hier kan men eventueel vermelden dat het personeelslid niet meer in dienst is of ondertussen op rust.
Handige weetjes
Om snel van de ene kolom naar de andere kolom te gaan kan je gebruik maken van de pijltjes (NIET van de TAB);
Formulier indienen 14 dagen NA uitzending via CUESHEETCORNER.BE;
Titel van het werk komt best overeen met de benaming die de graficus/fotograaf ed. doorgaven aan Sabam, anders vinden zij de gegevens niet terug.
FAQ
Verdeelsleutel (enkel voor VRT)
De producent bepaalt de verdeling van de percentages. Dit omdat de meeste producers ook een inhoudelijke bijdrage leveren en dan worden zij betrokken partij.
Wat gebeurt er met ondertekende verdeelsleutel? (enkel voor VRT)
Het formulier van de verdeelsleutel mét handtekeningen moet worden ingescand en doorgemaild naar de auteursvereniging en naar auteursrechten@vrt.be
Rechthebbenden (enkel voor VRT)
Regisseur, reporter, redacteur, inhoudelijke producer, graficus worden op de formulieren vertaald naar regisseur, scenarist en beeldend kunstenaar. Indien andere medewerkers belangrijke inhoudelijke bijdrage leveren, kunnen deze ook als rechthebbenden worden opgegeven, in overleg met de producent. Naargelang de bijdrage worden deze personen opgegeven als regisseur of scenarist.
Medewerker niet aangesloten (enkel voor VRT)
Of de medewerker al dan niet aangesloten is, heeft voor het invullen van het formulier geen belang. Dus de medewerker altijd vermelden met het percentage dat hem toegekend werd (indien deze medewerker niet vermeld zou worden, kloppen de percentages niet meer).
Trailers
De muziek van trailers zal automatisch herkend worden en dient NIET aangegeven te worden
Contact:
Bescherming minderjarigen
Overeenkomstig het Mediadecreet mogen televisieomroeporganisaties geen programma’s uitzenden die de lichamelijke, geestelijke of morele ontwikkeling van minderjarigen zouden aantasten, tenzij ze maatregelen hanteren die kunnen waarborgen dat minderjarigen die programma’s normaal niet te horen of te zien krijgen (vb. door selectie van het ogenblik van uitzending, instrumenten voor leeftijdscontrole of andere technische maatregelen). Verder bepaalt het Mediadecreet dat programma’s waarin pornografische beelden of beelden van nodeloos geweld voorkomen, versleuteld moeten worden uitgezonden of aangeboden, of moeten worden onderworpen aan een doeltreffend ouderlijk toezicht.
Daarnaast zijn omroeporganisaties wettelijk verplicht om voldoende informatie aan kijkers te verstrekken als ze zulke programma’s uitzenden.
Tot en met 29 september 2024 moeten de Vlaamse televisieomroeporganisaties dat doen door het toekennen van leeftijdslabels aan programma’s. Vanaf 30 september 2024 moeten behalve leeftijdslabels (6, 10, 12, 16) ook inhoudelijke iconen worden toegekend (geweld, angst, seks, verslavende middelen, grof taalgebruik en negatieve beeldvorming).
Bij vragen of twijfels kan je bij de adviseur programma-ethiek terecht. Ook de volledige gids met het kijkadvies kan bij hem nagevraagd worden of via de EPRO-cel.
De regels in verband met de bescherming van minderjarigen uit het Mediadecreet moeten in acht genomen worden voor alle types van programma’s, ook voor journalistieke of documentaire producties. De Vlaamse Regulator voor de Media waakt over de naleving van deze regels, en kan omroeporganisaties die op deze voorschriften een inbreuk maken, sanctioneren. Lever daarom tijdig de juiste en nodige informatie op.
Bij vragen of twijfels kan je bij de adviseur programma-ethiek terecht.
Promocel
De promocel zorgt voor de programmacommunicatie van de VRT CANVAS, VRT1, Ketnet en VRT MAX programma’s en dit zowel voor on air als online communicatie.
De promocel bestaat uit:
Autopromotie: trailerplanning, creatie/regie/productie van de trailers
Hosting: stemmen + redactie
Wat moet je doen om trailering te verkrijgen op VRT1, Ketnet, VRT Max of VRT Canvas
Het Net bepaalt of een programma een spot krijgt of niet.
Deze informatie zit vervat in het communicatieplan dat tijdens de communicatiemeeting wordt besproken. Eens het communicatieplan gekend is, contacteert de promocel het productiehuis. Belangrijk dus dat jullie tijdens de communicatiemeeting duidelijk meegeven wie ze moeten contacteren voor het materiaal, incl. email gegevens, gsm-nummers …
Voor promomateriaal (commercials, trailers, bumpers, … ) geldt:
Parameter | Engelse notatie | Meterindicatie | Waarde |
Geïntegreerde Luidheid | Integrated Loudness | l | -23 LUFS |
Maximum signaalniveau | Maximum True Peak Level | dBTP | -1 dBTP |
Maximum momentele luidheid | Maximum Momentary Loudness | M | +8 LU |
Korte termijn luidheid | Maximum Short Term Loudness | S | Geen beperking |
Luidheidbereik | Loudness Range | LRA | Geen beperking |
Opmerkingen:
Voor live promomateriaal geldt een marge van +/- 1 LU.
Naamconventie voor TRAILERS:
TR_TITEL PROGRAMMA_S0000_E0000_AFLEVERINGSTITEL.mxf
(Indien er geen afleveringstitel is, hoeft deze dus ook niet vermeld)
(S = seizoen / E = episode)
De Promocel maakt de trailer
De programmamakers leveren het gewenste materiaal aan volgens de specificaties hieronder:
Volledige afleveringen en indien nodig extra materiaal. Wanneer de trailer in studio werd opgenomen, noteer dan de TC van de beste take(s);
Indien er een vreemde taal wordt gesproken de (werk)vertaling mee aanleveren;
- Het materiaal moet clean bezorgd worden (dus zonder programmagrafiek en OT op de beelden);
- We hebben gescheiden klanksporen nodig onder het beeldmateriaal op volgende manier:
- Spoor 1&2: stereomix
- Spoor 7&8: dialoog
- Spoor 9&10: muziek
- Spoor 11&12: effecten
- Eventueel andere sporen nog toe te voegen tot en met spoor 16
- Geen zwarte balken in beeld;
- Wij werken standaard met AVCI 100 1080i50 en Audio: -23 LUFS;
- Te leveren via Faspex (zie handleiding in bijlage).
Het productiehuis maakt de trailer
De programmamakers bespreken op voorhand het scenario van de trailer met de brandmanagers.
Belangrijk:
Zorg ervoor dat de premisse van het programma er duidelijk in zit. Je moet er niet van uitgaan dat iedereen het programma kent;
Aangeleverde trailers zijn finaal (edit, soundmix en grading) en afgemixt op -23 LUFS;
De Promocel zorgt voor de grafische afwerking in de branding van het net;
De Promocel zorgt voor het inlezen van de VO met een net-stem. Zorg dus dat je samen met het aanleveren van het materiaal, de VO tekst mailt;
Alle trailers worden in HD en in 16/9 geleverd en uitgezonden;
Zorg ervoor dat er geen zwarte balken in de trailer zitten;
De meeste muziek wordt sinds kort automatisch herkend en moet niet meer aangegeven worden, met uitzondering van speciaal gecomponeerde muziek. De soundfiles van eigen gecomponeerde muziek moeten worden doorgegeven aan katrin.deboeck@vrt.be en auteursrechten@vrt.be .
Aanleveren van trailers/trailermateriaal/'volgende keer' via Aspera
Alle nuttige info mbt formaat is terug te vinden via onderstaand document
Elke trailer moet apart geüpload worden.
Methode 1: Trailers aanleveren mét media ID
Ga naar faspex.vrt.be.
Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Heb je geen account (meer)? Vraag het dan even aan je contactpersoon.
Klik op “New package”.
Kies voor het profiel “TV - trailers_depot_met media-ID”
Vul de verplichte velden in:
Title: Geef je bestand een relevante naam zodat het meteen duidelijk is over welke trailer het gaat (programmatitel, afleveringsnummer of -titel, …)
Media ID: Deze krijg je van je contactpersoon op VRT. Begint altijd met “WT” of “WV”. Heb je geen media ID? Vraag er dan even naar bij je contactpersoon of gebruik methode 2 om je file door te sturen.
Channel: Selecteer in het dropdownmenu het kanaal waarop het programma wordt uitgezonden.
Producer mail: Dit veld is optioneel. Meerdere emails scheiden met komma.
Note: Dit veld is optioneel.
Voeg je file toe door op “Browse for files” te klikken of door hem naar de kartonnen doos te slepen.
Eén file per media ID. File moet een .mxf zijn.
Klik op “Send Package”.
Een automatische notificatie zal naar de promocel worden gestuurd van zodra de upload compleet is.
Belangrijk: Via deze methode mag je enkel files uploaden die voldoen aan de technische specificaties.
Methode 2: Trailers of trailermateriaal aanleveren zonder media ID
Ga naar faspex.vrt.be.
Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
Heb je geen account (meer)? Vraag het dan even aan je contactpersoon.
Klik op “New package”.
Kies voor “TV - trailers_materiaal_zonder media-ID”
Vul de nodige info in:
Title: Geef het pakket een relevante naam zodat meteen duidelijk wordt over welk programma en welke aflevering het gaat.
Channel: Selecteer in het dropdownmenu het kanaal waarop het programma wordt uitgezonden.
Note: Dit veld is optioneel.
Selecteer bij “Browse for files” je bestand(en) of sleep ze naar de kartonnen doos.
Klik op “Send Package”.
Een automatische notificatie zal naar de promocel worden gestuurd van zodra de upload compleet is.
VRT-Fotobeheer
VRT-Fotobeheer: Waarom?
Foto’s zijn belangrijk in de marketingmix en communicatie van jullie programma.
VRT wil erover waken dat programma’s vindbaar en aantrekkelijk zijn over de verschillende kanalen heen, en doet dit door extra in te zetten op fotomateriaal. Daarom hebben we per merk een aantal richtlijnen opgesteld over hoe jullie het juiste materiaal in de juiste kwaliteit kunnen aanleveren. (zie Richtlijnen en specificaties per merk)
De foto’s die worden aangeleverd worden gebruikt op verschillende kanalen:
Online: websites van VRT-merken, de sociale media van VRT-merken en de online nieuwssites, nieuwsbrieven
Offline: persteksten, printcampagnes, kranten en tijdschriften
De Elektronische Programmagidsen (EPG) van telecomoperatoren (Telenet/ Proximus …)
VRT MAX
VOD (Video On Demand) van telecomoperatoren (Telenet, Proximus etc.)
Op andere streamingplatformen zoals Streamz, Netflix,… indien van toepassing
Het fotomateriaal wordt voor externen ter beschikking gesteld via het VRT-Fotoportaal, via https://fotoweb.vrt.be .
Omwille van een contractuele verbintenis met de telecomoperatoren wordt gevraagd om ten laatste 3 weken voor uitzending het materiaal te bezorgen.
Als het onmogelijk is om tijdig materiaal aan te leveren, vragen we om dit zo snel mogelijk te signaleren. Dan bekijken we dit per programma.
Aanlevering: Uploaden via Faspex
Ga naar faspex.vrt.be en log in met de gegevens die je van ons kreeg.
Zorg dat de Aspera-plugin actief is. Wanneer gevraagd wordt om deze nog te installeren, doe dit (https://www.ibm.com/aspera/connect).
Linksboven klik je op ‘New Package’ en selecteer ‘EPRO – aanleveren programmafoto’s. Dit is een profiel waarmee je foto’s rechtstreeks naar het VRT fotobeheersysteem kan sturen.
Vul vervolgens de gevraagde informatie aan in het venster dat zich opent.
CC
Bij ‘cc’ kan je de personen toevoegen die een melding moeten krijgen als de transfer is geslaagd. Standaard ben je zelf de enige die hier een melding van krijgt via mail. Je kan deze velden ongemoeid laten.
Title
Duidelijke omschrijving over welke oplevering het gaat met vermelding van het gebruikte WP-nummer.
Product
Kies of de foto’s betrekking hebben op een specifieke aflevering of one-off, dan wel op het seizoen. Wil je foto’s uploaden voor zowel seizoen als aflevering, dan doe je dit in twee aparte transfers (opladen op serieniveau is hier niet van toepassing).
Media ID
Geef het media ID - ook wel gekend als WP-nummer - van de aflevering in. Hierdoor wordt de juiste metadata automatisch gekoppeld aan je foto’s. Als je foto’s wil opladen voor het hele seizoen, geef je een willekeurig WP-nummer van een aflevering in, maar je vinkt dan “seizoen” aan.
Note
Hoef je niet in te vullen, aangezien de transfer automatisch naar het VRT fotobeheersysteem gaat.
Release Policy
Wordt in principe niet gebruikt.
Contents
Je kan foto’s selecteren door te klikken op ‘Browse for files’ en ‘Browse for folders’ of je kan foto’s slepen naar ‘drop files en folders here’.
Send package
Upload je materiaal richting VRT. De foto’s komen automatisch toe in Fotoweb en metadata wordt gekoppeld op basis van je keuzes bij 3.3 en 3.4. Je krijgt een bevestigingsmail zodra je transfer voltooid is.
OPGELET: gelieve de bestandsnaam van de op te laden foto’s te beperken tot alfanumerieke karakters. Gebruik dus zo min mogelijk underscores, liggende streepjes en andere symbolen want die kunnen de metadata-integratie verhinderen.
Na interne goedkeuring zullen ze gepubliceerd worden in de productcatalogus.
Indien er toch iets misloopt waardoor de upload niet geslaagd is, ontvang je normaal gezien een e-mail.
Belangrijk:
Het is niet mogelijk om bij de upload extra info mee te geven over de foto’s, tenzij dan in de bestandsnaam van de foto. Belangrijke info zoals spoilers en copyright geef je best nog even apart door in een mailtje aan de contentcoördinator:
spoilers: geef duidelijk aan als er foto’s zijn die zeker niet voor een bepaalde datum mogen worden vrijgegeven (denk aan een inhoudelijke spoiler bij fictie, of een finalist bij een spelprogramma…);
copyrightgegevens: geef duidelijk aan als er foto’s genomen werden door een professionele fotograaf of fotograaf in bijberoep.
Na de upload passen wij de copyrightgegevens aan volgens de richtlijnen die we bij VRT hanteren:
standaard vermelden we bij alle foto’s die worden aangeleverd © VRT;
bij foto’s die gemaakt worden door een professionele fotograaf of een fotograaf in bijberoep, voegen we die naam toe: © VRT + naam fotograaf;
namen van productiemedewerkers of productiehuizen worden hierbij niet vermeld.
Richtlijnen en specificaties per merk
Hieronder kan je de richtlijnen en specificaties downloaden. De richtlijnen voor Ketnet wijken lichtjes af van die voor VRT 1, VRT Canvas en VRT MAX.
Downloads per merk
Contact:
Voor alle praktische vragen i.v.m. de aanlevering kan je terecht bij de EPRO-cel.
Bij inhoudelijke vragen kan je terecht bij de Merkbelevingscoördinatoren en de Contentcoördinatoren:
VRT 1: Yousra.chahboune@vrt.be of Anne-Lore.vanderhallen@vrt.be
VRT 1 entertainment: Rebecca.vandevoorde@vrt.be of Sofie.verhoeven@vrt.be
VRT Canvas: anne-lore.vanderhallen@vrt.be of inne.vanboxel@vrt.be
Ketnet: Julie.Heusele@vrt.be
Fictie VRT 1 en VRT CANVAS: Inne.vanboxel@vrt.be of Rani.liekens@vrt.be
Fictie VRT MAX : rani.liekens@vrt.Be of maud.degryse@vrt.be
VRT Max non-fictie: hanne.vandamme@vrt.be of maud.degryse@vrt.be
Communicatie
VRT Communicatie is verantwoordelijk voor de persrelaties, de relaties met actualiteitsprogramma’s op radio en televisie, de communicatie naar stakeholders en de interne communicatie. We communiceren actief antwoorden op veelgestelde vragen en behandelen ook de klachten van kijkers.
Het communicatiebeleid van VRT focust op het versterken, promoten en verdedigen van de reputatie van VRT. We zetten in de verf hoe VRT het verschil maakt in onze samenleving. We gebruiken daarbij het kanaal dat nodig is om die boodschap bij de doelgroep te krijgen.
Waarvoor kan je bij VRT Communicatie terecht?
Relaties met de pers
Volledig inhoudelijk en praktisch afstemmen van de perscommunicatie rond je programma. Alleen VRT Communicatie stuurt persberichten uit.
Relaties met de VRT actualiteitsprogramma’s
In samenwerking met het productiehuis, inhoudelijke en praktische afspraken maken met de redacties van VRT actualiteitsprogramma’s over de communicatie rond je programma.
Klantendienst: veelgestelde vragen en klachten
De mediagebruiker kan met al zijn vragen, opmerkingen en klachten terecht bij de Klantendienst. Dat kan via de klantentool, mail of telefoon. Op vrt.be is er ook een kennisbank met antwoorden op veelgestelde vragen. VRT Communicatie coördineert ook de antwoorden op mails en telefoons van de mediagebruiker en adviseert programmamakers in hun omgang met de mediagebruiker. Van productiehuizen wordt indien nodig actieve medewerking gevraagd bij het opstellen en onderhouden van die veelgestelde vragen op de websites van de betrokken VRT-merken en bij het beantwoorden van kijkersvragen. De productiehuizen hanteren hierbij dezelfde kwaliteitsstandaard als VRT. Elke e-mail van de kijker moet op een vriendelijke manier beantwoord worden.
Communicatie binnen VRT
VRT Communicatie verzorgt ook de interne communicatie bij VRT. In uitzonderlijke gevallen kunnen productiehuizen van die kanalen gebruik maken om snel binnen VRT te informeren of een oproep naar alle VRT-collega’s te lanceren. Met oog op interne communicatie (én communicatie via de VRT-socials) kan het handig zijn om achter de schermen-foto’s van opnames aan te leveren. Deze communicatie wordt uiteraard ook opgenomen in het ruimere communicatieplan.
Wat wordt er georganiseerd?
In het communicatieplan wordt bepaald welke initiatieven richting pers en stakeholders genomen worden.
Persberichten
Persberichten worden verstuurd vanuit een VRT-account. VRT beschikt over een database met adressen van de belangrijkste journalisten. Het productiehuis levert inhoudelijke input voor het persbericht. Dit persbericht bevat algemene info over het programma of project. En eventueel info per aflevering en een korte biografie/omschrijving van acteurs/deelnemers. Per programma wordt de concrete inhoud van een persbericht nog besproken met het productiehuis.
In het communicatieplan wordt bepaald wanneer en hoe vaak er een bericht wordt uitgestuurd. Niet voor elke communicatie is een persbericht het meest geschikte kanaal. Persberichten kunnen ook vervangen worden door een post op sociale media of communicatie via andere kanalen.
Interviewmomenten
VRT Communicatie organiseert interviewmomenten, dat kan verschillende vormen aannemen: interviewsessie tijdens de voor- en najaarslancering van de merken, aparte interviewsessies, telefonische interviews, interviews tijdens actualiteitsprogramma’s op radio en/of televisie,…
Krijg je een interviewaanvraag in het kader van een VRT-programma? Eén adres: interviews@vrt.be.
Visie-sessies
Wanneer relevant wordt er intern een visiesessie georganiseerd voor een specifieke doelgroep. Tijdens deze visie wordt het programma door schermgezicht en/of programmamakers aan de genodigden voorgesteld. In de meeste situaties kiezen we voor een interviewsessie waarbij journalisten op voorhand in vertrouwen al een visiefile en info over het programma krijgen.
Aanspreekpunt bij persvragen
Indien er persvragen binnenkomen worden die steeds beantwoord door de persverantwoordelijke. Hiervoor zal input worden gevraagd aan het productiehuis en de verantwoordelijke bij het net. Perslekken zijn absoluut te vermijden. Daarom is het heel belangrijk steeds onmiddellijk contact op te nemen bij onverwachte vragen van de pers (zie contactpersonen). Wees er ook steeds alert voor dat oproepen naar figuranten, locaties,… in een vroege fase van het productieproces ook door pers opgepikt kunnen worden. Ga hiervoor dus ook steeds vooraf in overleg.
Advies en persbriefings, mediatraining
VRT-schermgezichten zijn bij uitstek dé ambassadeurs van VRT die bij ons publiek over een grote aantrekkingskracht beschikken. VRT Communicatie zorgt voor mediatraining van nieuwe gezichten, acteurs of presentatoren om hen zo voor te bereiden op mogelijke interviews en te adviseren in omgang met journalisten.
Setbezoeken
VRT Communicatie kan zorgen voor setbezoek voor pers of stakeholders tijdens de opnames. Daarbij is het belangrijk om tijdig een opnameplanning te bezorgen en mee te kijken naar mogelijke opportuniteiten die een setbezoek interessant maken voor pers of stakeholders. Een bezoek aan een set of aan VRT kan alleen na - voorafgaand - overleg met VRT Communicatie.
Contact:
Communicatiemanager en algemeen woordvoerder VRT: Bob Vermeir
Woordvoerders aanbod VRT: Yasmine Van der Borght en Johan Verbelen
De woordvoerders zijn 24/7 beschikbaar woordvoerder@vrt.be02 741 90 26
Aanbod merken:
VRT 1: robin.deveen@vrt.be, 02 741 58 25
VRT CANVAS, Radio 1, VRT NWS en Sporza: anne.stroobants@vrt.be, 02 741 51 63
Ketnet en Radio2: elise.vandevenne@vrt.be, 02 741 38 62
VRT MAX, De Tijdloze: yasmine.vanderborght@vrt.be, 02 741 57 21
MNM, Studio Brussel en Klara: lisa.dupond@vrt.be
Internationaal, innovatie en projecten: nikki.peeters@vrt.be en camille.goris@vrt.be
Voor interviewaanvragen: interviews@vrt.be
Alle documenten
Terug naar de overzichtspagina of andere pagina's in het stappenplan bekijken:
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.