De lancering van de nieuwe vrt.be-website opent heel wat deuren voor zowel interne als externe gebruikers. De site vormt een plek waar mensen het rijke aanbod van VRT op een aantrekkelijke manier kunnen ontdekken en waar we de maatschappelijke impact van die projecten in de verf zetten. Achter dit succesvolle project staat een team van ervaren en enthousiaste VRT-collega's. Margot Masui, product owner bij digitale producten en Naomi Ansah, content creator bij VRT Communicatie waren nauw betrokken bij het onderzoek, ontwikkeling en de uitrol van de nieuwe website.
Video
Een frisse start met een duidelijke visie
“Mijn rol als product owner is bij het bouwen van een nieuwe website allesomvattend. We zijn gestart met het ontwikkelen van een nieuwe visie en strategie op basis van gebruikersonderzoek en bedrijfsstrategie. Daarna volgde een vertaling van visie naar concept en uiteindelijke technische ontwikkeling. Naast het opvolgen en begeleiden hiervan was het belangrijk om alle belanghebbenden op één lijn te houden en te informeren”, vertelt Margot Masui.
Ook Naomi Ansah, digital creative bij VRT Communicatie, speelde een cruciale rol in het contentproces: “Samen met heel wat VRT-collega’s hebben we de webpagina’s opnieuw opgebouwd. We stelden de eindgebrruiker centraal en daarom moet de content aantrekkelijk, helder en vooral toegankelijk zijn. Dit project draaide om meer dan alleen technische verbeteringen, het ging erom dat de website echt uitnodigt om dieper te graven in wie VRT is en wat je bij de publieke omroep allemaal kan beleven.”
Toegankelijkheid: altijd en overal voor iedereen
Een van de meest zichtbare vernieuwingen is de verbeterde structuur en navigatie van de website. “De nieuwe FAQ-pagina’s zijn een grote verbetering. Alle informatie is nu gebundeld op één overzichtelijke plek, wat het voor gebruikers veel makkelijker maakt om snel antwoorden te vinden,” zegt Naomi.
Daarnaast heeft het team ook hard gewerkt aan de toegankelijkheid van de website. “We hebben aandacht besteed aan inclusiviteit, zowel in de code als in de content. Denk bijvoorbeeld aan mensen die schermlezers, een ouder toestel gebruiken of de taal niet goed machtig zijn. Ook zij moeten zonder problemen door onze website kunnen navigeren. We gaan ook voor het AnySurfer-label. Dat is een kwaliteitslabel dat toegekend wordt aan websites die toegankelijk zijn voor mensen met een functiebeperking”, aldus Margot.
Digitale productontwikkeling in de schijnwerpers
Margot en Naomi zijn perfecte voorbeelden van digitale productontwikkeling-profielen die bij VRT een cruciale rol spelen. Ze combineren kennis van technologie met de drive om impact te maken op de gebruikerservaring zowel voor de redactie als voor de bezoeker. "Je werkt niet alleen met technologie, met software, maar ook vooral met mensen. Je bouwt bruggen tussen verschillende teams en zorgt ervoor dat alle puzzelstukjes op hun plek vallen.” VRT is voortdurend op zoek naar dit soort talenten. Mensen die niet alleen technisch onderlegd zijn, maar ook willen bijdragen aan de publieke meerwaarde van VRT. "Het is een veelzijdige job waarbij je echt impact kunt hebben op een grote groep mensen," zegt Margot.
De nieuwe vrt.be is meer dan alleen een vernieuwde website. Het is dé toegangspoort tot de rijke content van VRT, een plek waar je het aanbod van VRT MAX, VRT NWS en Sporza kunt ontdekken, maar ook verhalen achter de schermen vindt over maatschappelijke thema’s en de impact van VRT op Vlaanderen.
Nieuwsgierig? We nodigen je uit om het zelf te ontdekken. Klik, scroll, en check hier al het moois.
Gerelateerd
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.