Ga naar de hoofdinhoud
Het  ABC van VRT met de I van… Internationale successen: Vlaamse creativiteit op het wereldtoneel

Het ABC van VRT met de I van… Internationale successen: Vlaamse creativiteit op het wereldtoneel

Van Knokke Off tot De Rugzak: Vlaamse programma’s veroveren de wereld. Dankzij sterke verhalen en creatieve formats slaagt VRT erin om lokale producties internationaal te laten schitteren. Sinds 2017 hebben reeksen zoals Salamander, Beau Séjour en Tabula Rasa de deur geopend naar een breder publiek en geleid tot de oprichting van een nieuwe afdeling: VRT Sales. Nu zet VRT die lijn verder met vernieuwende programma's die zowel lokaal als wereldwijd aansluiting vinden. Het resultaat? Vlaamse fictie en entertainment die grenzen overstijgen en Vlaanderen op de kaart zetten als creatieve speler.

In het ABC van VRT kom je alles te weten over jouw publieke omroep. We willen informeren, inspireren en verbinden, door te tonen wat we doen. Want VRT is jouw omroep, de omroep van alle Vlamingen!

Knokke Off: Vlaams succes op wereldschaal

De fictiereeks Knokke Off werd al snel een hit in Vlaanderen, maar dankzij de samenwerking met Netflix groeide het uit tot een wereldwijde sensatie. De reeks combineert universele thema’s zoals liefde, vriendschap en identiteit met een unieke Vlaamse touch. “Knokke Off is een perfect voorbeeld van hoe we lokaal sterke verhalen maken die tegelijkertijd internationale aantrekkingskracht hebben,” vertelt Ruben De Vis, verantwoordelijk voor internationale partnerships rond televisieconcepten en entertainment bij VRT.

Het succes van Knokke Off is geen toeval, maar het resultaat van een bewuste strategie. VRT werkt actief samen met productiehuizen, streamers en distributeurs om Vlaamse verhalen een podium te geven op het wereldtoneel. Volgens Ruben ligt de sleutel in de authenticiteit en relevantie van de verhalen. “Een reeks als Knokke Off voelt herkenbaar aan voor jongeren wereldwijd. De thema’s zijn universeel, maar de setting en stijl zijn onmiskenbaar Vlaams. Die mix blijkt internationaal te werken.”

Nieuwe successen aan de horizon

Na het succes van Knokke Off komt VRT met De Rugzak, een innovatief format van productiehuis Geronimo dat vanaf 26 december op tv verschijnt. Acht bekende Vlamingen beklimmen de Kilimanjaro en worden op de voet gevolgd tijdens dit fysieke én mental avontuur. Persoonlijke voorwerpen in hun rugzakken leiden tot betekenisvolle gesprekken vol emotie en verbinding. Dankzij innovatieve cameratechnologieën op hun backpacks gaat geen enkele emotie verloren, wat zorgt voor pure en authentieke televisie. 

“De combinatie van technologie, authenticiteit en emotie maakt De Rugzak zo bijzonder,” vertelt Ruben De Vis. Het programma trok meteen de aandacht op de televisie- en entertainmentbeurs MIPCOM in Cannes, waar het werd uitgelicht in de prestigieuze sessie ‘The Wit’. “We zien dat het internationaal leeft en zijn volop in onderhandeling met verschillende landen”, vertelt Ruben. 

“Het succes van De Rugzak en Knokke Off toont hoe VRT blijft investeren in vernieuwende formats die zowel lokaal als internationaal resoneren.”

Vlaamse kijker blijft centraal in het internationale verhaal

Ondanks de internationale successen maakt de openbare omroep de programma’s in de eerste plaats voor de Vlaamse kijker. Ruben De Vis: “We proberen samen met de sterke Vlaamse creatieve sector onze programma’s naar een hoger niveau te tillen en het ook internationaler te bekijken. We stellen ons bij nieuwe programma’s altijd de vraag: 'Zijn er linken met andere landen waardoor we natuurlijke samenwerkingen kunnen aangaan?’ Op basis daarvan bekijken we met welke partijen we in zee gaan en hoe we samen het programma internationaal kunnen laten werken. En dat lukt, want van daaruit beginnen heel wat formats en reeksen te ‘reizen’.

“Vanuit VRT Sales willen we waardevolle content een leven geven buiten onze Belgische landsgrenzen.” 

Hoe Vlaamse reeksen internationaal scoren

Natuurlijk is het moeilijk vooraf te bepalen of een reeks uitdraait tot een (internationaal) succesverhaal. “Het is niet zo dat er bepaalde elementen zijn die garantie bieden op slagen. Wat vandaag in de smaak valt, kan over twee jaar totaal niet meer relevant zijn. De audiovisuele sector is heel volatiel en de trends volgen elkaar snel op. We proberen wel zoveel mogelijk bij te blijven door aanwezig te zijn op internationale beurzen, keynotes en awardshows, en door nieuwsbrieven te volgen die dagelijks de trends delen”, vertelt Ruben De Vis. 

Volgens Ruben zijn er wel een aantal elementen die de succeskans van een reeks kunnen vergroten. “De basis ligt bij een sterk team van producenten, regisseurs en schrijvers die hun ervaring en talent inzetten om verhalen tot leven te brengen. Daarnaast spelen creatieve productiehuizen een cruciale rol door unieke en vernieuwende verhalen te brengen die het publiek weten te verrassen. De kracht van een diverse en ijzersterke cast zorgt dan weer voor de nodige herkenbaarheid in de rollen die ze vertolken. Het verhaal moet ook universeel inzetbaar zijn, en niet te lokaal aanvoelen. Tot slot is het inspelen op maatschappelijke of culturele thema’s die relevant zijn voor een breed publiek een belangrijke troef.”

Deze elementen vormen samen een solide basis, maar blijven natuurlijk maar een deel van de puzzel. Uiteindelijk is het publiek de bepalende factor in wat zal uitgroeien tot een (internationaal) succesverhaal.

Ruben De Vis, verantwoordelijk voor internationale partnerships rond televisieconcepten en entertainment bij VRT.

VRT bouwt internationaal een sterk netwerk uit 

Om sterke internationale successen te boeken, heb je een sterk netwerk nodig. En daar heeft VRT de afgelopen jaren dan ook serieus op ingezet: “Doorheen de jaren hebben we een sterk netwerk opgebouwd van partners. Via de European Broadcasting Union (EBU), met publieke omroepen, en met internationale distributeurs, streamers en producenten. De partnerships zijn gebouwd op vertrouwen en hebben als doel om samen sterke content te creëren en die content een internationaal podium te geven”, aldus Ruben De Vis. 

“Vroeger werkten we meer met internationale streamers zoals Netflix. Knokke Off is daar een prachtig voorbeeld van. Ondertussen zijn die spelers zich meer gaan focussen op Amerikaanse blockbusters en minder op lokale titels. Daardoor moesten we op zoek gaan naar andere partnerships. Zoals een veel nauwere samenwerking met andere publieke omroepen, zoals NPO (Arcadia) of RTBF (1985). New8 behoort ook tot één van die partnerships. Hierin verbinden zeven Europese omroepen zich om jaarlijks minstens één reeks te maken met internationale allure die de zeven andere omroepen gegarandeerd aankopen. Dit betekent dat één Vlaamse reeks per jaar van deze extra internationale financiering kan genieten.” 

“We zijn ambitieus in het zoeken naar internationale financiering om originele en kwalitatieve reeksen te kunnen blijven produceren.”

Vlaanderen als creatieve hub 

Waar VRT vroeger een kleine speler was in de internationale markt, heeft de openbare omroep de afgelopen jaren een sterke reputatie opgebouwd binnen Europa. “Niet alleen VRT heeft haar stempel kunnen drukken,” zegt Ruben De Vis, “ook de hele Vlaamse mediasector wordt vandaag gezien als een underdog die veel successen boekt én internationaal scoort op awardshows.”

VRT wil de komende jaren nog meer inzetten op haar rol als internationale speler, met een focus op Europa. “We willen een trouwe leverancier blijven van kwalitatieve en creatieve content, en tegelijk onze positie versterken door meer internationale deals zelf op te nemen,” legt Ruben uit. De inkomsten die VRT hiermee genereert, worden opnieuw geïnvesteerd in de Vlaamse creatieve sector. Dat creëert ruimte voor nieuwe, originele ideeën die niet alleen lokaal inspireren, maar ook internationaal kunnen reizen. “Op die manier versterken we niet alleen VRT, maar de hele Vlaamse mediasector”, besluit Ruben. 

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.