dinsdag 18 juni 2024
18 juni 2024

Het ABC van VRT met de V van ... Virtuele producties: Ketnet en VRT Innovatie bouwen unieke interactieve fictiegame

Maandag 17 juni 2024 - Kraak de kluis, zo heet de gloednieuwe interactieve fictiegame van Ketnet en VRT. Kinderen kunnen in het spel samen met hun gekozen Peetie-buddy op avontuur gaan en de kluis proberen kraken door verschillende opdrachten te voltooien. De game werd volledig intern ontwikkeld en bouwt verder op de Peetie Club, het interactieve Ketnet-programma opgenomen in een virtueel decor met avatars.Om een nieuwe virtuele wereld te creëren doen VRT-collega's beroep op gametechnologie. 

In het ABC van VRT kom je alles te weten over jouw publieke omroep. We willen informeren, inspireren en verbinden, door te tonen wat we doen. Want VRT is jouw omroep, de omroep van alle Vlamingen!

Steven Roelant is één van de gamedesigners die de game mee uitwerkte. Hij studeerde Digital Arts & Entertainment aan de Howest hogeschool in Kortrijk en werkt nu al 3 jaar voor VRT Innovatie. Zijn achtergrond in gamedesign kan hij nu op VRT maximaal in de praktijk brengen. “Je zou gamedesigner en VRT misschien niet meteen in één adem uitspreken, maar toch ben ik hier aan de slag kunnen gaan en werk ik mee aan virtuele producties, games en eventbelevingen."

"Het begon met kleine testprojecten om te zien wat de technologie (Unreal Engine) kon betekenen voor VRT, en groeide gaandeweg uit naar een tool voor visuele radio en virtuele productie. Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan MNM Breakout of De Jaren Nul van Studio Brussel. Het is een zeer leuke omgeving om in te werken. Onze creativiteit wordt langs alle kanten gestimuleerd en er is veel vrijheid en ownership.”

Met Het Peetie Prijzen Paleis creëerde Ketnet een online interactieve serie waarin Ketnetters via webcam live in interactie konden gaan met de 'Peeties' en prijzen winnen. De nieuwe game bouwt hierop verder. “De virtuele omgeving die we voor het programma Het Peetie Prijzen Paleis gebouwd hebben, gebruiken we nu als basis, maar dan in de context van een virtuele fictiegame. Dat wil zeggen dat spelers nu in deze virtuele wereld zelf keuzes kunnen maken en op avontuur gaan. Je zou het kunnen vergelijken met een digitale escaperoom. De decors voor die wereld bouwen wij met de bekende game engine: Unreal Engine, de software waarmee bijvoorbeeld ook het razendpopulaire Fortnite werd gemaakt.”

Die software gebruikt VRT bovendien niet alleen om games mee te bouwen, maar ook om de decors van virtuele producties vorm te geven. Het interactieve verhaal zelf is ontwikkeld in een aparte tool van Ketnet. Die laat toe verschillende scènes en games met elkaar te verbinden, waardoor je als speler zelf je weg zoekt doorheen het verhaal. Er zijn de voorbije jaren al meerdere succesvolle interactieve verhalen mee gemaakt.

“We bouwen samen met VRT Innovatie verder op het succes van de interactieve verhalen die Ketnet eerder lanceerde. De combinatie van video met gametechnologie in deze tool biedt nieuwe interactieve en creatieve mogelijkheden waarmee we in de toekomst niet enkel kinderen maar ook een breder publiek kunnen bereiken.”

Sam Ickx, digitaal aanbodverantwoordelijke Ketnet

Het team binnen VRT Innovatie dat aan deze virtuele projecten meewerkt is een compact en jong team, met uiteenlopende expertises. Ze zijn het gewend om kort op de bal te spelen en zelf actief deel te nemen aan het hele proces. “Met een creatief idee en veel goesting kunnen wij, ook zonder een groot budget, heel coole dingen realiseren”, aldus Steven.  

© VRT - gvh

“Al enkele jaren werken we sterk samen met de Vlaamse gamesector en scholen, en hebben we eigen game designers en -developers op VRT die meewerken aan onze virtuele producties, zoals nieuwe decors in de multifunctionele studio. Zo zetten we in op een gameconcept als interactieve fictie om nog beter aan te sluiten bij de leefwereld van kinderen.”

Gregg Young, projectleider innovatie

Kraak de kluis is vanaf nu te spelen via Ketnet.be.

© VRT - GVH

Meer over Innovatie

Het ABC van VRT met de V van ... Virtuele producties: Ketnet en VRT Innovatie bouwen unieke interactieve fictiegame

VRT-componist Bart Ketelaere: "Op 5 minuten laat ik een AI-stem zingen over eenhoorns en loempia's"

Van digibeet tot digifan: digitale inclusie voor jong én oud

Digitale Duik: onderzoek ontcijfert belang van digitale inclusie

Feit of fictie: AI als tool om te factchecken

Shot by AI: AI is voor creatieve mediamakers een grote kans

Het ABC van VRT Sandbox

VRT helpt jonge productiehuizen en tech start-ups bij hun eerste stappen en internationale doorstart