In de sfeer van Flanders Technology & Innovation brengt VRT Sandbox als accelerator verschillende media-start-ups op het podium. Aangezien er heel wat buzzwords de ronde doen over deze start-up-wereld stelden we VRT Scale-up-coördinator Mathias Teuwen tien vragen over prangende termen en het belang van samenwerking met deze jonge groeibedrijven.
Ontdek hier alles over VRT op Flanders Technology & Innovation.
1. Wat is een accelerator?
“Een accelerator is een programma dat de groei van startende bedrijven, aldus start-ups en scale-ups, versnelt (‘accelereert’) door hen te ondersteunen met coaching, training, demo’s en toegang tot netwerken of financiering.
VRT Sandbox versnelt dus de groei van media-start-ups en scale-ups door hun innovatieve ideeën te testen in een echte productieomgeving, hen te coachen en de deuren internationaal te openen naar andere omroepen of investeerders zoals Media Invest Vlaanderen.”
2. Wat is het verschil tussen een start-up en een scale-up?
“Start-ups en scale-ups verwijzen beide naar jonge groeibedrijven, maar ze bevinden zich in een andere levensfase. Een start-up zoekt naar de juiste match tussen waar de markt nood aan heeft en wat zij kunnen aanbieden. Een scale-up staat verder, omdat ze deze match al heeft gevonden. Zij hebben betalende klanten en zijn klaar om te groeien door nieuwe financiering of talent aan te trekken.”
3. Welke rol spelen start-ups en scale-ups in de mediasector?
“Als je als publieke omroep relevant wil blijven, moet je kunnen inspelen op een snel veranderd mediagebruik. Vandaag maken we media met behulp van artificiële intelligentie en verspreiden we ons aanbod op tal van platformen zoals tv, sociale media en gameplatformen. Bovendien consumeren we media waar en in welk formaat we dat willen.
Start-ups kunnen vrij en flexibel inspelen op deze nieuwe trends. Ze proberen een product te maken waar de mediasector nood aan heeft. Als mediaspelers zoals VRT slim samenwerken met start-ups kunnen ze op een snellere en efficiëntere manier innoveren in plaats van alles zelf te bedenken en te maken.
Een traditioneel mediabedrijf is een groot tankschip met veel capaciteit en stuwkracht. Start-ups zijn kleine wendbare speedbootjes. Een tanker kan met behulp van de speedbootjes andere stromingen ontdekken en zo van koers veranderen.”
4. Wat houdt een pitch in?
“Een pitch is een korte en krachtige presentatie waarbij start-ups potentiële klanten of investeerders proberen te overtuigen om met hen in zee te gaan. Met een goede pitch maken start-ups aan VRT Sandbox dus duidelijk wat het potentieel van hun idee of product is voor VRT of één van de VRT-merken.”
5. Wat houdt een VRT Sandbox-project in?
“Bij een VRT Sandbox-project koppelt VRT Sandbox een veelbelovende start-up aan een specifiek VRT-team. Dit kunnen merken zijn zoals MNM of Sporza maar ook interne teams zoals de teams die werken rond data of toegankelijkheid. Tijdens dit project testen we het product uit in de productieomgeving van dat team voor een periode van 3 maanden. Het doel is dat zowel de start-up als VRT allebei slimmer worden. De start-up krijgt feedback over het product en leert waar de markt echt nood aan heeft. VRT ziet nieuwe technologie van dichtbij aan het werk en krijgt inzicht in het potentieel van de technologie en concrete toepassingen.”
6. Wat is de meerwaarde voor het publiek?
“Succesvolle VRT Sandbox-projecten zorgen voor een betere mediabeleving. Soms is dit rechtstreeks zichtbaar, zoals bij de videospeler van VRT MAX die ontwikkeld werd door de Leuvense start-up THEO Technologies, of bij de nieuwe mobiele app van Dagelijkse Kost, ontwikkeld door de Gentse start-up Picky. Maar soms ervaar je dit onrechtstreeks omdat journalisten sneller nepnieuws ontmaskeren via nieuwe AI-technologie of televisiemakers betere programma’s maken dankzij de analyses van nieuwe dataplatformen.”
7. Hoe werken jullie internationaal samen?
“Met VRT Sandbox zijn we lid van het internationale medianetwerk Future Media Hubs. Binnen dit netwerk delen we samen met alle andere leden het belangrijkste nieuws en inzichten uit de start-up-wereld. Een start-up die bijvoorbeeld een succesvolle samenwerking had bij de Finse omroep YLE kan relevant zijn voor VRT en omgekeerd. Samen met start-ups versnellen we innovatie in de mediasector.”
8. Wat is de grootste uitdaging bij VRT Sandbox?
“Onze VRT-collega’s maken elke dag nieuws en programma’s van het hoogste niveau. Hoewel we overtuigd zijn van de kracht van start-ups, zijn we er ons ook van bewust dat er niet altijd veel extra ruimte is om samen te werken met hen. Daarom is het cruciaal om het potentieel van een start-up juist in te schatten vooraleer we hen binnenshuis voorstellen. Met de huidige AI-revolutie is het geen evidentie om hypes van duurzame trends te onderscheiden. Alles verandert zo snel en elke dag ontdekken we nieuwe start-ups met torenhoge waarderingen. Dat maakt het uitdagend om als VRT Sandbox de kwaliteitsfilter te zijn.”
9. Hoe blijven jullie op de hoogte van alle nieuwe start-ups en hun technologieën?
“We zijn lokaal sterk geconnecteerd met gekende acceleratoren zoals imec.istart en Start it @ KBC. Als er interessante media-start-ups deelnemen aan deze programma’s worden ze ook naar VRT Sandbox doorverwezen. Op internationaal vlak nemen we actief deel aan Future Media Hubs en sectorevenementen zoals de start-up-conferentie ‘Slush’ in Helsinki, Finland.
Een belangrijk mechanisme om doelgericht start-ups aan te trekken zijn projecten als “Seeds and Growth for Media” waarbij we een oproep lanceren naar start-ups om een specifieke uitdaging binnen de mediasector op te lossen. Dat kan bijvoorbeeld gaan om de detectie van nepnieuws of duidelijke audioversies van nieuwsartikels. Op deze manier ontvangen we een groot volume aan ideeën die ook buiten onze eigen netwerken bedacht werden.”
10. Waar kijken jullie naar uit in de toekomst?
"In september 2024 lanceerden we de tweede editie van “Seeds and Growth for Media”. Maar liefst 35 startende productiehuizen en technologische bedrijven in Vlaanderen namen deel aan deze oproep. In januari zullen deze ondernemers de kans krijgen om hun creatief of innovatief idee voor te stellen aan de Vlaamse mediasector. Zo trekken we als accelerator weer frisse ideeën die de impact van ons aanbod en beleving kunnen versterken."
Meer weten? Lees ook deze artikels
Deel dit artikel op sociale media